کشف آنتی‌بیوتیک‌های جدید با کمک یک نرم‌افزار هوشمند

گروهی از محققان “دانشگاه لیدن” هلند اخیرا در حال استفاده از هوش مصنوعی برای کشف انواع جدیدی از آنتی بیوتیک‌ها هستند. این نرم افزار می‌تواند جایگزین روش قدیمی کشت شود.

به گزارش ممتازنیوز و به نقل از اینوویشین اوریجینز، در حال حاضر تعداد بی‌شماری از سویه‌های باکتریایی در حال مقاوم شدن در برابر آنتی بیوتیک‌های رایج هستند. بنابراین توسعه انواع جدیدی از آنتی بیوتیک مورد نیاز است اما روشی که دانشمندان در حال حاضر برای انجام این کار از آن استفاده می‌کنند دیگر قدیمی شده است. این روش جدید که توسط محققان دانشگاه “لیدن” ایجاد شده است می‌تواند خوشه‌های دی.ان.ای را در باکتری‌هایی که برای تولید آنتی بیوتیک مورد استفاده قرار می‌گیرند، پیدا کند.

تلاش برای تولید آنتی بیوتیک‌های جدید به امری ضروری تبدیل شده است. این نرم افزار هوشمند با تجزیه و تحلیل باکتری‌ها به دانشمندان در این کار کمک می‌کند. روش استاندارد یافتن آنتی بیوتیک‌ها با استفاده از کشت باکتری‌ها و قارچ‌هایی که تصور می‌شود توانایی تولید آنتی بیوتیک از آنها وجود دارد، انجام می‌شود. در این فرایند محققان میکروارگانیسم‌ها را رشد می‌دهند و سپس بررسی می‌کنند که آیا مولکول‌ها می‌توانند باکتری‌ها را مهار کنند یا خیر. این نرم افزار هوشمند جایگزین این فرآیند می‌شود.

پروفسور “گیلس ون وزل”(Gilles van Wezel) از موسسه زیست شناسی دانشگاه لیدن این تحقیق را با همکاری “مارنیک مدما”(Marnic Medema) از دانشگاه واخنینگن هلند انجام داد.

محققان این نرم افزار را که توانست ۴۲ نوع خوشه جدید که شرایط ذکر شده را داشتند پیدا کند، توسعه دادند. پس از مدتی این ۴۲ خوشه توانستند به پروتئین‌هایی با فعالیت آنتی‌بیوتیکی تبدیل شوند. محققان یکی از خوشه‌ها را که بهترین شرایط را داشت، انتخاب کردند و مقدار کمی از “Pristinine”(یک آنتی بیوتیک بالقوه جدید) را از آن تولید کردند.

“پریستینین”(Pristinine) بخشی از زیر گروه لانتیپپتیدها است که بسیاری از آنتی بیوتیک‌ها به آن تعلق دارند. اثبات مفید و کاربردی بودن پریستینین و ۴۱ خوشه دیگر نیز به تحقیقات بیشتری نیاز دارند.

بودجه این پروژه توسط یک گروه هلندی به نام “تاپ سکتور کمی”(Topsector Chemie) که تحت نظر “آژانس ابتکار هلند”(Netherlands Enterprise Agency) کار می‌کند، تأمین شد. این پروژه و نتایج تحقیق به عنوان یک منبع علم باز در دسترس است. این بدان معنی است که کل تحقیقات به صورت آنلاین و رایگان در دسترس است و گروه‌های تحقیق دیگر نیز می‌توانند آن را مطالعه کنند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.