کشف ابرآتشفشانی عظیم در هنگ‌کنگ

نمایش اسلاید

/Images/News/Larg_Pic/16-6-1391/IMAGE634826324541207625.jpg یلوستون در میان ابرآتشفشان‌ها هم کم‌نظیر است. این آتشفشان طی فورانی که ۲میلیون سال پیش رخ داده، بیش از ۲۰۰۰ کیلومترمکعب گدازه و خاکستر را در فضا پراکنده کرده است. این آتشفشان عظیم یکی از بزرگترین و خطرناک‌ترین آتشفشان‌های روی زمین است.

/Images/News/Larg_Pic/16-6-1391/IMAGE634826324535279615.jpg در این تصویر جریان آبی را می‌بینید که دارد از فراز صخره‌های ماگمایی در ایسلند به پایین فرو می‌ریزد. آبراهه‌های بسیاری در میان گذرگاه‌هایی که آتشفشان در سراسر جهان خلق کرده دیده می‌شوند، یکی از بلندترین آنها که در وایومینگ واقع شده ۳۸۶ متر ارتفاع دارد.

/Images/News/Larg_Pic/16-6-1391/IMAGE634826323883666471.jpg همان شیوه خنک شدن که ستون‌های شش‌ضلعی را در جزیره‌ های ایجاد کرده، می‌تواند به تولید ستون‌هایی که گاهی سه تا هفت ضلع دارند منجر شود.

/Images/News/Larg_Pic/16-6-1391/IMAGE634826323878050461.jpg همان‌طور که در این تصویر که از نمای نزدیک تهیه شده، می‌بینید یکی از ویژگی‌های جالب این صخره‌های آتشفشانی شکل گرفتن آنها از سنگ‌های شش‌ضلعی است.

/Images/News/Larg_Pic/16-6-1391/IMAGE634826323862294433.jpg بخش بزرگی از هنگ‌کنگ و بندر ویکتوریا که شامل این جزیره کوچک سنگی نیز می‌شود، بر بالای بقایای ابرآتشفشانی شکل گرفته که ماگمای به جامانده از آن ۱۸ کیلومتر حرکت کرده است.

محبوبه عمیدی: اگر بخواهیم ابرآتشفشان‌ها را از نظر قدرت انفجار آتشفشانی آنها با دیگر آتشفشان‌ها مقایسه کنیم، باید میزان ماده مذابی را در نظر بگیریم که در هر فعالیت آتشفشانی توسط آنها به محیط اطراف پراکنده می‌شود. این آتشفشان‌های عظیم می‌توانند در هر بار فوران حداقل ۱۰۰۰ کیلومترمکعب لاوا را به اطراف پراکنده کنند. به گزارش نشنال جئوگرافیک، آتشفشان تازه‌ای که در هنگ‌کنگ کشف شده از نظر تئوری می‌تواند یکی از این ابرآتشفشان‌ها باشد. این آتشفشان در آخرین فوران عظیم خود در ۱۴۰میلیون سال پیش، بیش از ۳۰۰ کیلومترمکعب خاکستر و ماگما را در فضایی نزدیک به ۱۸ کیلومتر پراکنده کرده است.

ظهور یک ابرآتشفشان جدید

بخش بزرگی از هنگ‌کنگ و بندر ویکتوریا که شامل این جزیره کوچک سنگی نیز می‌شود، بر بالای بقایای ابرآتشفشانی شکل گرفته که ماگمای به جامانده از آن ۱۸ کیلومتر حرکت کرده است.

این ابرآتشفشان که زمانی انفجارهای آتشفشانی عظیمی را ایجاد می‌کرده، در حال‌حاضر برای هنگ‌کنگ و چندین میلیون نفر ساکنان آن کاملا بی‌خطر است. به گفته زمین‌شناسان این کشور ابرآتشفشان تازه کشف شده پس از اینکه یکی از بزرگترین انفجارهای آتشفشانی خود را در ۱۴۰میلیون سال پیش ایجاد کرده، خاموش شده است.

با این حال دنیس تانگ که یکی از این زمین‌شناسان است، می‌گوید: «این منطقه می‌تواند برای گردشگرانی که تصمیم دارند با قایق به آن نزدیک شوند خطرناک باشد چون هیچ امکان حفاظتی یا درمانی در این منطقه موجود نیست».

صخره‌ای از سنگ‌های شش‌ضلعی

همان‌طور که در این تصویر که از نمای نزدیک تهیه شده، می‌بینید یکی از ویژگی‌های جالب این صخره‌های آتشفشانی شکل گرفتن آنها از سنگ‌های شش‌ضلعی است.

این ستون‌ها در نتیجه سرد شدن سریع ماگمایی که رو به پایین حرکت می‌کرده ایجاد شده‌اند و سپس فرسایش در طول زمان باعث شده سنگ‌ها در امتداد عمودی ستون بشکنند و این لایه‌های سنگی زیبا را ایجاد کنند.

ستون‌هایی از جنس ماگما

همان شیوه خنک شدن که ستون‌های شش‌ضلعی را در جزیره‌ های ایجاد کرده، می‌تواند به تولید ستون‌هایی که گاهی سه تا هفت ضلع دارند منجر شود.

هر کدام از این ستون‌ها می‌تواند پهنایی معادل چندین سانتیمتر تا حدود ۳ متر داشته باشد. اغلب ارتفاع این ستون‌های ماگمایی به بیش از ۹ متر می‌رسد.

آبشاری در ایسلند

در این تصویر جریان آبی را می‌بینید که دارد از فراز صخره‌های ماگمایی در ایسلند به پایین فرو می‌ریزد. آبراهه‌های بسیاری در میان گذرگاه‌هایی که آتشفشان در سراسر جهان خلق کرده دیده می‌شوند، یکی از بلندترین آنها که در وایومینگ واقع شده ۳۸۶ متر ارتفاع دارد.

چشمه‌های آب گرم

یلوستون یکی از شناخته‌شده‌ترین ابرآتشفشان‌های آمریکا است که چشمه‌های آب گرم بسیاری را تغذیه می‌کند. این تصویر زیبا به گرند پریسماتیک، یکی از این چشمه‌های آب گرم آن تعلق دارد.

یلوستون در میان ابرآتشفشان‌ها هم کم‌نظیر است. این آتشفشان طی فورانی که ۲میلیون سال پیش رخ داده، بیش از ۲۰۰۰ کیلومترمکعب گدازه و خاکستر را در فضا پراکنده کرده است. این آتشفشان عظیم یکی از بزرگترین و خطرناک‌ترین آتشفشان‌های روی زمین است.
۵۳۲۷۳

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.