کشف حقایقی عجیب دربارهٔ چاقی

۱۲ تیرماه ۱۳،


قرار گرفتن در معرض موادی خاص در مدت زمان رشد جنین و یا در سال‌های اول پس از تولد اغلب رشد معمول سیستم هورمونی بدن را دچار اختلال می‌کند و به رشد بیشتر سلول‌های چربی منجر می‌شود.


افزایش وزن

متخصصان سلامت می‌گویند عوامل چاقی در بین اشخاص فراتر از بی‌تحرکی و پرخوری است اما با این حال مصرف مواد خوراکی ناسالم مانند مواد قندی و نداشتن فعالیت بدنی قطعات اصلی پازل چاقی می باشند.

در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۲ میلادی انجام گرفت، مشخص شد رشد نرخ چاقی با افزایش سطح مواد شیمیایی صنعتی در محیط زیست ارتباط مستقیم دارد. محققان معتقدند که تماس با مواد شیمیایی مختل‌کننده فعالیت غدد داخل‌ریز، مشکلات چاقی و اضافه‌وزن را متوجه اشخاص می‌سازد.

بررسی‌های آزمایشگاهی بر روی حیوانات نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض موادی خاص در مدت زمان رشد جنین و یا در سال‌های اول پس از تولد اغلب رشد معمول سیستم هورمونی بدن را دچار اختلال می‌کند، به رشد بیشتر سلول‌های چربی منجر می‌شود و توانایی بدن را در ارسال و دریافت سیگنال‌هایی برای داشتن عملکرد سالم تضعیف می‌نماید.

یکی از مواد مهم چاق‌کننده در محیط زیست آفت‌کش‌ها می باشند. در مطالعات قبل رابطه بین افزایش نرخ ابتلا به دیابت در کشاورزان با دستگاه‌های آفت‌کش ملاحظه شده است و به نظر می‌آید که حتی مقادیر اندک مواد شیمیایی موجود در آفت‌کش‌ها نیز عملکرد سالم هورمون‌ها را مختل می‌سازد. آفت‌کش‌های “ارگانوکلرین” که برای مدت زمان طولانی در مواد خوراکی باقی می‌مانند از عوامل مهم در افزایش نرخ چاقی می باشند.

علاوه بر آفت‌کش‌ها مطالعات آزمایشگاهی نشان می هد که نوعی ترکیب شیمیایی موسوم به بیسفنول  A‌که در تولید محصولات و کالاهای پلاستیکی مانند بطری‌ها به کار می‌رود، سرعت تقسیمات سلول‌های چربی را افزایش می‌دهد، عملکرد پانکراس را مختل می‌کند،‌ سبب بروز مقاومت انسولینی می‌شود و در نهایت نیز مشکل چاقی را تشدید می‌کند.

علاوه بر آفت‌کش‌ها و بیسفنول A، مواد آرایشی و بهداشتی مانند شامپوها نیز حاوی ترکیبات مصنوعی دیگر موسوم به «فتالات‌ها» می باشند که این مواد هم به نوبه خود مختل‌کننده فعالیت‌های هورمونی بدن می باشند و تأثیر چشمگیری در تشدید فرآیند چاقی دارند.

از سوی دیگر نوعی مواد شیمیایی موجود در پلاستیک‌های «وینیل کلراید» موسوم به «ارگانوتین‌ها» از جمله ترکیباتی می باشند که در محیط زیست باقی می‌مانند و از دیگر عوامل چاق‌کننده مهم محسوب می‌شوند.

این متخصصان همچنین تاکید دارند: دانه نیز هرچند سطح چربی پایینی دارد اما خواص استروژنی آن شناخته شده است. آزمایش‌ها نشان می‌دهد کودکانی که به مصرف سویا تمایل دارند بیشتر مستعد چاقی می باشند.

علاوه بر عوامل فوق که همگی به طور چشمگیری تأثیر چاق‌کنندگی دارند، مصرف سیگار در دوران بارداری نه تنها خطر به دنیا آوردن نوزاد نارس یا کم‌وزن را افزایش می‌دهد بلکه نوزادان متولد شده از مادران سیگاری بیشتر در معرض ابتلا به چاقی در سنین بزرگسالی می باشند.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: ایسنا

 

مطالب مرتبط:

۹ سببی که بدن شما فکر می‌کند گرسنه است

اشتباهات رژیمی که سبب چاقی می‌شوند

۶ سبب اضافه‌وزن در مردان

۴ عامل باورنکردنی که چاقتان می‌کند

عوامل محیطی موثر در چاقی (۱)

عوامل محیطی موثر در چاقی (۲)

چربی چاق کننده است یا میزان کالری؟

آیا میکرب‌ها شما را چاق می‌کنند؟

۵ سۆال راجع به هورمون‌ها و چاقی

۱۰ سبب خوردن، بدون حس گرسنگی

کم خوابی سبب پرخوری می‌شود

بیماری‌‌کننده!

علل روانی چاقی (۱)

علل روانی چاقی (۲)


سایت موسسه فرهنگی تبیان > بخش تغذیه و آشپزی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.