کشف سومین ژن مرتبط با سرطان پوست

محققان با انجام بزرگ‌ترین مطالعه تعیین توالی DNA، جهش‌های ژنتیکی جدیدی را کشف کرده‌اند که با بروز سرطان کشنده پوست موسوم به «ملانوما» مرتبط است.

 ایرنا: ملانوما عامل بیشترین میزان مرگ و میر ناشی از سرطان پوست است. مهم‌ترین دلیل بروز ملانوما قرار گرفتن بیش از اندازه در معرض نور فرابنفش خورشید است.

محققان سرطان‌شناس دانشگاه ییل از فناوری تعیین توالی DNA برای بررسی ۱۴۷ مورد سرطان ملانوما هم در افرادی که زیاد در معرض نور خورشید بوده و هم در بین افرادی که به دلیل آفتاب سوختگی دچار سرطان نشده‌اند، استفاده کردند.

آن‌ها تعداد زیادی از جهش‌های ژنی ناشی از پرتوفرابنفش خورشیدی را کشف کردند که موجب ملانومای ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌شود اما اغلب این جهش‌ها اصطلاحا «مسافر» هستند و نقش عملکردی در ملانوما ندارند.

دانشمندان با استفاده از مدل‌های ریاضی ۲۵ هزار جهش را دسته بندی کردند و به جهش در ژن RAC۱ رسیدند که رشد و حرکت سلول‌های طبیعی رنگدانه‌ای پوست را که منطقه آغاز ملانوما هستند، تسریع می‌کند.

این جهش احتمالا در مراحل اولیه توسعه ملانوما روی می‌دهد و رشد سلول‌های سرطانی و گسترش آن‌ها را به دیگر مناطق بدن تحریک می‌کند.

جهش در ژن RAC۱ در حدود ۹ درصد سرطان پوست ملانومای ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید مشاهده شد. این سومین جهش رایج در بروز ملانوما پس از ژنهای BRAF و NRAS است.

از آنجا که جهش RAC۱ بسیار رایج است می‌تواند هدف ارزنده‌ای برای ارایه درمان‌هایی برای این بیماری باشد.

دراین بررسی محققان همچنین جهش‌هایی را شناسایی کرده‌اند که موجب از کار افتادن پروتئین‌هایی سرکوب کننده تومور‌ها هستند.

نتایج این تحقیقات درنشریه نیچر ژنتیک منتشر شده است.


پایگاه خبری تحلیلی ممتاز | Momtaz News

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.