کشف نمونه نادر ماموت ۱۰ هزار ساله + تصاویر

۰۸خردادماه،

ممتازنیوز: محققان روس بقایای یخ زده‌ای از یک ماموت ماده را کشف کرده‌اند که حاوی نمونه خون و گوشت سالم و دست نخورده است.

به گزارش ایسنا، بقایای این ماموت ماده در منطقه یاکوتیا در سیبری کشف شده و متعلق به عصر یخبندان است؛ این ماموت ماده احتمالا حدود ۱۰ هزار سال قبل، پس از گرفتار شدن در یک باتلاق، جان خود را از دست داده است.

خون این ماموت با وجود قرار گرفتن در دمای زیر صفر درجه طی چندین هزار سال قبل، یخ نزده و براحتی بوسیله سرنگ از بدن حیوان استخراج شد؛ نمونه خون یخ نزده این لاشه یک ابزار تحقیقاتی مناسب در اختیار محققان قرار می‌دهد که می‌تواند مسیر را برای بازگردان این حیوان منقرض شده به حیات هموار کند.

«سیمون گریگوریف»، مدیر موزه ماموت آموسوف تأکید می‌کند: گوشت ماموت نسبتا تازه است و رنگ آن در بعضی نقاط (مانند گوشت تازه) قرمز رنگ است؛ خون حیوان نیز حتی با وجود قرار دادن نمونه داخل یخچال‌های موزه در دمای زیر صفر درجه، یخ نزده است.

محققان از اظهار نظر در این مرحله از تحقیقات خوداری کرده‌اند، اما این فرضیه وجود دارد که خون ماموت دارای بعضی ویژگی‌های محافظتی خاص است که به یخ نزدن آن در سرمای بسیار شدید کمک کرده است.

مطالعه دیگری که توسط محققان کره جنوبی در حال انجام است، پروژه کلون سازی ماموتها و بازگرداندن این حیوانات منقرض شده با استفاده از نمونه DNA گرفته شده از بقایای ماموتهای سیبری است.


باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.