کشوری که رفیق بشار را فراری داد

سرتیپ مناف طلاس، از فرماندهان سابق گارد ریاست جمهوری سوریه که حدود دو ماه پیش از کشورش گریخته در لفافه گفت که سرویس اطلاعاتی فرانسه او را در گریز از کشورش یاری کردند.
 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) طلاس گفت که “سرویس‌های” فرانسوی او را در فرار از کشور کمک کردند. او البته نگفت که این “سرویس‌ها” چطور کمکش کرده‌اند.
او که در محل اختفایش در پاریس هست، از دولت فرانسه تشکر کرد.

طلاس در گفت‌وگویی با بی.بی.‌سی عربی و یک شبکه فرانسوی، گفت که اگر دولت سوریه بیشتر زیر فشار قرار بگیرد، ممکن است که از سلاح‌های شیمیایی استفاده کند.
 

فرار طلاس و جدا شدنش از دولت بشار اسد را تحلیلگران یکی از بزرگترین ضربه‌ها به حکومت سوریه توصیف کرده‌اند.
طلاس فرمانده گارد ریاست جمهوری سوریه بود و مصطفی طلاس، پدرش، برای سی سال وزیر دفاع حافظ اسد، پدر بشار اسد بود و از نزدیکان مورد اعتماد او به شمار می‌رفت.
 

طلاس در گفت‌وگوی خود از سرویسی که به او برای فرار کمک کرده نام نبرد و دلیل خود را این طور بیان کرد که بیم دارد جان آن افراد در خطر قرار بگیرد.
 

علاوه بر فرانسوی‌ها، او از “ارتش آزاد سوریه” هم به عنوان نیروهایی نام برد که او را در فرارش یاری کرده‌اند.
 

درخصوص استفاده از سلاح‌های شیمیایی هم طلاس گفت، دولتی که هواپیمای جنگی و تانک را علیه مردمش به کار می‌گیرد، ممکن است که از این سلاح‌ها هم استفاده کند.
 

او اضافه کرد که تنها در صورتی که دولت زیر فشار باشد ممکن است که از سلاح‌های شیمیایی استفاده کند و آن هم “در مناطقی محدود”.
 

طلاس از جامعه جهانی خواست تا برای بیرون آمدن سوریه از وضعیت کنونی “بر یک نقشه راه حقیقی تمرکز کنند.”
 

او البته تاکید کرد با هر گونه دخالت خارجی و به هر شکلی در سوریه مخالف است و گفت که “مردم سوریه باید خودشان به پیروزی دست یابند.”
 

دخالت خارجی در ماجرای سوریه، سازمان ملل را دچار دو دستگی کرده است. کشورهایی مانند چین و روسیه با تصویب قطعنامه‌های علیه حکومت سوریه مخالف هستند.
 

اخضر ابراهیمی، نماینده جدید سازمان ملل در امور سوریه، روز دوشنبه ۱۰ سپتامبر با سفر به قاهره، پایتخت مصر و سپس سفر به دمشق ماموریت خود را آغاز کرده است اما از همین ابتدا او گفته که می‌داند این ماموریت چقدر می‌تواند مشکل باشد.
 

مشکلات برقراری آرامش در سوریه، نماینده پیشین سازمان ملل، کوفی عنان، را مجبور به استعفا از سمت خود کرد.
 

طلاس گفت که “پای حرف‌های مخالفان و شورشی‌های” سوریه نشسته و به این نتیجه رسیده که “حکومت قصد عوض شدن ندارد.”
 

او گفت: “من احساس کردم که حکومت به معترضان دروغ می‌گوید و دنبال میان بر برای حل مسئله است. برای همین در دفترم ماندم به کسی گوش ندادم و تصمیم به خروج از کشور و کمک به معترضان گرفتم.”
 

سرتیپ طلاس در این گفت‌وگو از دوست سابقش، بشار اسد خواست تا از قدرت کناره گیری کند و گفت این کار نه تنها برای سوریه خوب است که به نفع خانواده‌اش هم هست.
۵۱۵۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.