کلاسهای فوق العاده با تربیت دانش آموزان مغایرت دارد

کلاسهای فوق العاده با تربیت دانش آموزان مغایرت دارد

جام جم آنلاین: وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه کلاس‌های فوق العاده جزء برنامه های آموزش و پرورش نیست، گفت: تربیت دانش آموزان با کلاسهای اضافی مغایرت دارد. باید روی تربیت بچه ها در خانواده کار شود.

به گزارش جام جم آنلاین حمیدرضا حاجی بابائی، وزیر آموزش و پرورش در مصاحبه با برنامه “رهیافت” از رادیو گفت وگو به پاسخگویی سوالات شنوندگان برنامه در مورد مسائل آموزش و پرورش کشور پرداخت.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به گلایه برخی اولیا از طولانی بودن کلاسها تا ساعت ۴ بعد از ظهر تصریح کرد: کل زمان تدریس در هفته ۳۲ ساعت است یعنی روزی ۶ ساعت که با احتساب زنگ تفریح ۵ ساعت خواهد شد. کل زمان تدریس در تهران ۵ ساعت است؛ در دوره راهنمایی و دبیرستان یک روز بجای ۱۲ و نیم، ساعت ۲ تعطیل می شوند و اینکه دانش آموز تا ساعت ۴ معطل شود؛ مورد قبول ما نیست. با خود والدین برای کلاسهای فوق العاده هماهنگ می شود که جزء برنامه های وزارت آموزش و پرورش نیست. تربیت کردن با کلاسهای اضافی مغایرت دارد. باید روی تربیت بچه ها در خانواده کار شود.

وی اظهار کرد: برخی می گویند چون ۵ شنبه درس نگذاشته اند به روزهای دیگر افزوده شده است؛ اما اینگونه نیست. دیگران ساعاتی را اضافه کرده و مبالغی را دریافت کرده‌اند. با افزودن کلاسها دانش آموز با سوادتر نمی شود و معلمان باید دوره های بیشتر ببینند. باید با حمایت‌های مردمی، مدرسه را هوشمند کرد نه با افزودن کلاسها دانش آموزان را فراری داد.

وی در ادامه این مصاحبه با اشاره به اینکه دانشگاه ویژه فرهنگیان نتیجه اشتراک نظر وزارت آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی است، گفت: وزیر، سیاستهای اجرایی خود را به مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام می کند و پس از قانونی شدن آن، اجرا می شود.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: دانشگاه ویژه فرهنگیان شکل تکامل یافته تربیت معلم است. ما در این دانشگاه بهترین پذیرفتگان کنکور را پذیرش می کنیم که شایستگی معلم شدن را داشته باشند.

حاجی بابایی تصریح کرد: طی هماهنگی ای که با وزیر علوم انجام شد همه کمک کردند و این اتفاق مهم افتاد و الان هم در مورد تعهد دبیری، قانونی در مجلس در حال بررسی است که هفته آینده جمع بندی خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: ما در این دانشگاه دانشجویانی شبانه روزی خواهیم داشت و بستری را خواهیم ساخت که دانشجو پس از ورود به دانشگاه بتواند ازدواج کند و آینده خود را بسازد.

وی در تشریح علل آغاز به کار دانشگاه فرهنگیان در بهمن ماه گفت: یکی از دلایلی که بجای اول مهر بهمن انتخاب شد، این بود که نمی توان توقع داشت طی چند ماه بهترین هیئت علمی ها انتخاب شوند و کارها پیش برود. نمی توان توقع داشت که استادی سر کلاس درسی بیاید درحالی که هنوز پرونده او در دست اقدام است.

حاجی بابایی به نوع مدرک تحصیلی اساتید این دانشگاه اشاره کرد و گفت: کسانی که در حال تدریس هستند جایگاهشان با مدرک تحصیلی شان تعریف شده است؛ اما کسانی را جدیداً انتخاب می کنیم که دکترا داشته باشند.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: این دانشگاه بزرگترین دانشگاه کشور در میان دانشگاه‌های دولتی خواهد بود. من از همه اساتید تعلیم و تربیت استدعا دارم در دانشگاه فرهنگیان به کمک وزارت آموزش و پرورش بیایند.

وی اظهار کرد: الان در دانشگاه ویژه فرهنگیان ۲۵ هزار دانشجو داریم که ۱۷ هزار نفر آنان برای ابتدایی هستند و ۷۰ درصد آنان مرد هستند و حداق لیسانس دارند. ۹۰ درصد معلمان در کشور درس تخصصی خود را آموزش می دهند.

حاجی بابایی تصریح کرد: هر کس بخواهد هیئت علمی شود باید به هیئت ممیزی وزارت علوم برود و با شرایط و ضوابط اقدام کند. البته نگاهی که به مدرسین فعلی هست قدری آسانتر است. هیئت علمی شدن در دانشگاه فرهنگیان هم مثل هیئت علمی شدن در دانشگاه تهران است.

وزیر آموزش و پرورش خطاب به متقاضیان پذیرش در آموزش و پرورش گفت: اگر قانون مجلس مصوب شود و شورای نگهبان تأیید کند و رئیس جمهور ابلاغ نماید این پذیرش به اواخر آذر می رسد. من توصیه می کنم این بزرگواران خود را به آموزش و پرورش معرفی کنند و سرباز معلم شوند و وقتی قانون تصویب شد، این مهم اتفاق خواهد افتاد.

وی به تشریح روند تعیین سال ششم برای دوره ابتدایی پرداخت و گفت: سال ششم تکمیل و تعمیق یافته دوره ابتدایی است و برای تربیت معلمان این دوره ۵ هزار استاد پرورش داده‌ایم که ۱۸۰ ساعت برای معلمانی که از پنجم به ششم می روند آموزش دیدند و نیز مدارس در طول سال با معلم ششم در ارتباط است. سی دی و سایت و کتاب راهنما نیز برای معلم ششمی ها تأمین شده است.

حاجی بابایی تصریح کرد: کتابهای درسی به نحوی شایسته طراحی نشده است و ما نیاز به یک سند تحول داریم. الان یک برنامه درسی ملی داریم و معتقدیم در طول سه سال گذشته کتاب‌های خوبی نوشته شده است اما این کتابها یک طراحی جزئی داشته است. ما الان در برنامه درسی ملی خود با استفاده از اسناد پایین دستی سند تحول ۵ سال کار تحقیقاتی انجام داده‌ایم.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.