کمبود واکسن آنفولانزا در کشور به دلیل تحریم ها

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ ۴ شنبه ۱۷ آبان ۹۱،

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت : امسال به دلیل مشکلات تحریم با کمبود واکسن آنفولانزا مواجه هستیم.

به گزارش تفسیری خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر اکبر کوشانفر، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حاشیه هشتمین همایش سالیانه انجمن عفونی کودکان با بیان اینکه وجود تخت های معاینه کودکان در همه اورژانس ها از جمله ضروریات است گفت:  اورژانس جراحی ، حوادث ، مسمومیت ها و بیماری های زنان و زایمان شامل اورژانس ها می باشند .

وی با اشاره به اینکه حوادث ترافیکی ، اورژانس های شکمی و جراحی ، ضربه مغزی و سقوط و مسمومیت ها از جمله شایع ترین اورژانس های کودکان می باشند اظهار نمود: بیشتر مسمومیت‌ها مربوط به انواع داروها، هیدروکربن‌ها مثل نفت و بنزین و مواد شوینده است.

وی تصریح نمود : شایع ترین بیماری های عفونی اطفال شامل سرماخوردگی ها ، آنژین ها ، انفولانزا ، عفونت گوش ، سینه پهو و سپس عفونتهای ادراری می باشند که در کودکان زیر ۶ سال باید سالیانه برای بررسی عفونت ادراری مورد بررسی قرار بگیرند.

دکتر کوشانفر یادآور شد : مسمومیت الکلی و تریاک در بزرگسالان شیوع بالایی داشته ولی در در کودکان زیر هشت سال، مسمومیت با مواد مخدر مانند شیشه بسیار کم بود است .

وی با بیان اینکه در بعضی مواقع ممکن است عفونت‌های ادراری بدون علائم بوده و یا با تب و سوزش ادرار همراه باشد، باید هر چه سریعتر تشخیص داده شود چرا که تشخیص و درمان دیرهنگام سبب بروز بیماریهای کلیوی می شود.

این متخصص عفونی کودکان در ادامه با اشاره به اینکه ۲۰۰ نوع ویروس سرماخوردگی وجود دارد یادآور شد : عفونتهای تنفسی فوقانی از جمله شایع ترین عفونتهای کودکان است که در صورت درگیر شدن سالانه ۳ تا ۴ نوبت موضوعی عادی تلقی می شود .

وی ادامه داد : تزریق واکسن آنفولانزا در سنین زیر ۴ سال و بالای ۵۰ سال می تواند در پیشگیری از ابتلا به بیماریها موثر باشد که در حال حاضر به دلیل مشکلات تحریمی با کمبود واکسن آنفولانزا در کشور مواجه هستیم .

دکتر کوشانفر با بیان اینکه سالهای پیش امکان تزریق واکسن برای همه بچه ها را داشتیبم  در حالی که هم اکنون کمبود واکسن آنفولانزا در کشور کاملا مشهود است .

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی اظهار نمود:با توجه به اینکه امروزه آلرژی‌ها و حساسیت‌ها به سبب آلودگی هوا بیشتر شده ، بیماری‌هایی همچون سرماخوردگی نیز طول درمان بیشتری دارند ولی به طور کلی تغذیه مناسب و پرهیز از فست فود ها و استفاده بیشتر از شیر و لبنیات و نیز مواد غذایی پروتئینی می تواند برای پیشگیری از بیماریها نقش موثری داشته باشند ./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.