کنایه دبیر جشنواره فیلم فجر به گبرلو / سوالات شما شبیه مصاحبه اخیر من است / از پشت پرده «روز رستاخیز» خبر ندارم

۳۰م دیماه ،

الهام نداف: محمدرضا عباسیان دبیر سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر مهمان برنامه «هفت» جمعه ششم بهمن بود. توقع می‌رفت محمود گبرلو مجری این برنامه در آستانه برگزاری جشنواره فجر سوالات اساسی و مهمی از دبیر جشنواره بپرسد اما وی سوالاتی را از عباسیان پرسید که تاکنون رسانه‌های محتلف از عباسیان پرسیده بودند و وی نیز بارها در صحبت‌های خود به آن‌ها اشاره کرده بود.

دبیر سی و یکمین جشنواره فیلم فجر در پاسخ به گبرلو مبنی بر چرایی انتخاب او به عنوان دبیر جشنواره فیلم فجر، گفت: «دلیل انتخاب من را باید از آقای شمقدری بپرسید. اما ظاهرا مجموع ماموریت‌هایی که به من داده شده مورد تایید مسئولین بوده و به همین خاطر من را انتخاب کردند. موسسه رسانه‌های تصویری برگزار کننده جشنواره سی ام بود وبرگزاری جشنواره  فیلم‌های ویدئویی نیز می‌تواند سبب انتخاب من شده باشد.»

او در ادامه با اشاره به برگزاری جشنواره‌ها در سال‌های اخیر توضیح داد: «نگاهی که در دوره تازه سازمان سینمایی وجود داشت با دوره‌های دیگر متفاوت بود. در دو دوره دبیری مهدی مسعود شاهی قرار شد سازمان جشنواره‌ها تاسیس شود اما از آنجایی که تاسیس این سازمان به لحاظ حقوقی قانونی نبود، و نیاز به مجوز داشت، این مسئولیت از سال قبل به عهده موسسه رسانه‌ها تصویری  گذاشته شد. ما هم ازهمان ابتدا تلاش کردیم جشنواره به سمت استاندارهای حرفه‌ای پیش برود.»

عباسیان حاشیه‌‌های جشنواره سی و یکم را به باقی دوره‌ها بسط داد و افزود: « جشنواره فیلم فجر همیشه پر حاشیه بوده است. به سبب اینکه سینما جذابیت دارد و جرییاتش برای همه مهم است. این جشنواره مهمترین شاخه انقلاب اسلامی ایران است.در این دوره ما کاهش جوایز داریم. ۱۴ سیمرغ و دو بخش جشنواره فیلم فجرحذف شده و تعداد فیلم‌هایی که در بخش سینمایس ایران است را کم کردیم که جشنواره استاندارد برگزارشود.»
 

دبیر جشنواره سی و یکم فیلم فجر با تاکید بر اینکه تا کنون هیچ اتفاقی خلاف آیین نامه جشنواره رخ نداده، اظهار داشت:«در آیین نامه جشنواره آمده است در بخش سودای سیمرغ حداکثر ۲۶ فیلم و در بخش نگاه نو ۱۱ فیلم حضور دارند. هیات انتخاب ۲۲ فیلم را برگزیدند و چهار فیلم در رزرو قرار گرفتند.»

در این بخش گبرلو با ناتمام گذاشتن توضیحات عباسیان سوال دیگری مطرح کرد و وی در جواب گفت: «شما سوال می‌کنید که من جواب بدهم و هنوز پاسخ سوال قبلی را ندادم.»

او ادامه داد: «ابتدا فیلم‌های رزرو را به صورت رسمی اعلام نکردیم که شائبه‌ای به وجود نیاید. ما نگران نرسیدن بعضی آثار بودیم اما باید فیلم‌های رزرو هم تکیلفشان مشخص می‌شد که مراحل فنی‌شان را زودتر سپری کنند. بنابراین چهار فیلم وارد بخش مسابقه شد، که اگر فیلمی از بخش مسابقه نتواند حضور پیدا کند، جایگزین شوند. در نهایت ما به ۲۵ فیلم رسیدیم و این افزایش برخلاف آیین نامه نبوده است.»

عباسیان در خصوص سازو کار هیات انتخاب گفت: «در همه جشنواره‌های دنیا هیات انتخاب معرفی نمی شوند. انتخاب فیلم‌ها در جشنواره‌های دنیا بر عهده دبیر است و دبیر بر اساس سیاست‌هایش فیلم‌ها انتخاب می کند. طبیعی است که او مشاورانی دارد که در انتخاب فیلم‌ها کمک می‌کنند. در ایران هیات انتخاب اعلام می گردد. بخش عمده انتخاب آن‌ها بر اساس معیارهای استراتژی سازمان سینمایی است. در این دوره نقطه نظرات دبیر جشنواره به هیات انتخاب اعلام شد و آنها هم در نهایت بر اساس تصمیم خودشان فیلم‌ها را انتخاب کردند.»

او دربارهٔ نحوه گزینش داوران جشنواره سی و یکم عنوان کرد: «همیشه درهر رقابتی برنده و بازنده وجود دارد و همیشه بازنده ناراضی است. در رقابت‌های فیزیکی نمی شود اعتراض کرد اما در بخش هنر چون انتخاب‌ها سلیقه‌ای است،  فیلمساز خودش را همیشه محق می‌داند. برگزار کننده رقابت می‌تواند ترکیبی از داوران را کنار هم بیاورد که میزان رضایمتندی هنرمندا را بالا ببرد. »
 

در این بخش از برنامه گبرلو از عباسیان پرسید «شما آدم محافظه‌کاری میباشید؟» وی در پاسخ گفت:« شما ظاهرا  آخرین مصاحبه من با یکی از خبرگزاری‌ها را خوانده‌اید، چون  سوالاتتان شبیه آن مصاحبه است.»

دبیر جشنواره فیلم فجر سه‌شنبه چهارم بهمن مهمان خبرآنلاین بود و محافظه کاری خود را با شمردن چند سبب به طور کامل رد کرد.(اینجا)

عباسیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تنوع ژانر و موضوع در جشنواره سی و یکم فیلم فجر، توضیح داد: «اتفاق خوبی که در جشنواره امسال افتاده تنوع است. برخلاف فیلم‌های سال‌های قبل که در آپارتمان‌های شمال شهر ساخته می‌شد و ۸۰ درصد مردم با این فیلم‌ها ارتباط برقرار نمی‌کردند، امسال ما تنوع جغرافیایی و موضوعی در میان فیلم‌های جشنواره داریم.»

وی در خصوص حضور فیلم‌های خارج از مسابقه در جشنواره سی و یکم گفت: «ما فیلم‌هایی خارج از مسابقه خواهیم داشت که در همان بخش مسابقه جای می گیرد. بخش جداگانه‌ای تحت عنوان خارج از مسابقه نداریم و خلاف آیین نامه عمل نکردیم. برنامه ریزی جشنواره برای این که اکران ساماندهی شود، باید به نحوی باشد که جدول نمایش فیلم‌ها پر شود و به همین خاطر دستمان باز بود که چند فیلم را نمایش دهیم. ما ۴۰ عنوان فیلم در بخش رقابتی داریم و این در حالی است که ۹۵ متقاضی برای حضور در جشنواره فیلم فجر داشتیم. به نسبت سال قبل فیلم‌هایی که در جشنواره فجر نمایش داده می‌شوند، ۳۰ درصد کاهش داشته است.»

دبیر جشنواره سی و یکم در خصوص حاشیه‌های فیلم «روز رستاخیز» احمدرضا درویش و عدم حضور این فیلم در جشنواره فجر خاطرنشان کرد:« من از تنها فیلمی که برای حضور در جشنواره دعوت کردم «روز رستاخیز» بود. جدا از احترامی که برای آقای درویش و عوامل این فیلم قائلم، معتقدبودم به خاطر محتوای فیلم و واقعه عاشورا جشنواره از وجود این فیلم بهر‌ه‌مند شود. زمانی که از فیلم دعوت کردم هنوز مراحل فنی آن به پایان نرسیده بود و قرار شد با طی کردن مراحل فنی در جشنواره حضور داشته باشد. اما در آخرین روز مهلت پر کردن فرم حضور در جشنواره سی و یکم این فیلم فرم را پر نکرد و من از اتفاقات پشت پرده آن خبر ندارم.»

چندی پیش روابط عمومی فیلم «روز رستاخیز» در نامه‌ای اعلام کرد برای حضور در جشنواره فیلم فجر آمادگی کامل را داشته و تمام مراحل فنی این فیلم سپری شده است اما سبب حضور نیافتن در این رقبابت سینمایی مساله دیگری است. (اینجا)

۵۷۲۴۶

 
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.