کولیک نوزادان عارضه ای گذرا است

شنبه ۱۳م آبان ۹۱ به نقل از باشگاه خبر نگاران جوان در پورتال خبری ممتاز نیوز انتشار یافته است،

یک فوق تخصص گوارش کودکان: کولیک ناشی از آلرژی، در کودکان که با شیر مادر تغذیه می نمایند بروز می نماید.

دکتر ابوالفضل ایرانی خواه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه بسیاری از نوزادان در ماه های اول تولد، دچار حالت تهوع و برگرداندن شیر می شوند گفت: این حالت بیماری نمی باشد و به مرور وقت با تکامل بیشتر دستگاه گوارش بهبودی حاصل می گردد.

این  فوق تخصص گوارش کودکان در ادامه با تاکید بر اینکه کولیک شیرخوارگی پدیده یا بسیار شایع است گفت: کولیک معمولا با دل درد کودک، نمایان می‌شود که سبب نگرانی وسردرگمی والدین می گردد.

وی یادآور شد: کولیک نوزادی پدیده ای فیزیولوژیک است که  معمولا از نیمه دوم ماه تولد آغاز شده و تا چند ماه اول زندگی ادامه دارد.

دکتر ایرانی خواه با بیان اینکه پذیرفتن این حالت برای والدین به  عنوان پدیده طبیعی بسیار دشوار است گفت: والدین باید از مراجعه به پزشکان مختلف و یا استفاده از درمان های تجربی که توسط اطرافیان پیشنهاد می گردد بپرهیزند.

وی تصریح نمود: بکارگیری درمان هایی که توسط پزشک فوق تخصص گوارشی کودکان به والدین پیشنهاد میشود سبب شده این مشکل برای کودک و والدین قابل تحمل تر شود.

کولیک ناشی از آلرژی

این فوق تخصص گوارش کودکان با بیان اینکه کولیک ناشی از آلرژی از عوارض  شایع دوران نوزادی است گفت: این کولیک ناشی از آلرژی به پروتئین شیر گاو است.

وی خاطرنشان نمود: این مشکل با اسهال خونی در اوایل تولد در کودکانی که به طور انحصاری با شیر مادر تغذیه می ‌شوند تظاهر می‌کنند.

دکتر ایرانی خواه گفت: بعضی والدین با ملاحظه این حالت بسیار نگران می شوند و تصور می نمایند فرزندشان به بیماری شدید وسختی مبتلا است، در حالی که این حالت گذرا است و فقط لازم است بعضی مواد در  تغذیه مادر برای درستی محسوب می گردد این عارضه به مرور وقت برطرف شده و هیچ عارضه پایداری در دستگاه گوارش کودک بر جای نمی‌گذارد.

وی در پایان گفت: مادر باید بر حسب تجربه مصرف موادی را که سبب بروز این حالت پس از خوردن شیر مادر میشود شناسایی کند./ع۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.