کومودور ۶۴، ۳۰ ساله شد

۳۰ سال پیش در چنین هفته‌ای بود که کومودور ۶۴ شرکت آتاری رونمایی شد و دنیای کامپیوترهای خانگی را قبضه کرد. در آن زمان کامپیوترهای خانگی کالای لوکس و گران قیمتی بود و معروف بود که فقط پولدارها و مغزهای کامپیوتر یک سیستم PC برای خود دست و پا کرده‌اند.
کومودور ۶۴ طی عمر ۱۲ ساله خود حدود ۱۷ میلیون دستگاه فروش داشت و پرفروش‌ترین کامپیوتر شخصی تاریخ لقب گرفت.

به نظر می‌رسد امروزه با وجود رقابت بالا در بازار PC و افزایش روزافزون محبوبیت دستگاه‌هایی چون تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند، تکرار این رکورد دور از ذهن خواهد بود.
جک ‌ترامیل (Jack Tramiel) پرفروش‌ترین سیستم کامپیوتر خانگی دنیا را خلق کرد. ‌ترامیل سابقه و دیدگاه متفاوتی نسبت به مدیران مطرح سیلیکون ولی مانند استیو جابز داشت. او در سال ۱۹۲۸ در لهستان به دنیا آمد و در سال ۱۹۵۳ یک مغازه تعمیر ماشین تحریر در نیویورک به راه انداخت.
ترامیل در پی علاقه‌ای که به عناوین و درجه‌های نظامی داشت، نام کومودور (افسر فرمانده دریایی) را برای سیستم کامپیوتر خانگی خود برگزید. این درحالی بود که عناوینی چون Admiral (دریاسالار) و ژنرال قبل از او برای شرکت‌های دیگری به ثبت رسیده بود.
ترامیل با وجود محدودیت‌های ناشی از جنگ سرد، خیلی زود موفق به واردات نسل جدید ماشین‌های تحریر زمان خود به آمریکا و کانادا شد. با این حال اوایل دهه ۱۹۶۰ میلادی ماشین‌های تحریر ارزان‌تر و باکیفیت‌تر روی بازار ماشین‌های تحریر چک اسلواکی فشار آورد و‌ترامیل باید به فکر راه جدیدی برای بقا در این بازار رقابتی می‌افتاد.
او در سفری به ژاپن برای گردآوری اطلاعات و تجربیات تولید کنندگان ماشین تحریر نخستین ماشین حساب‌های دیجیتال را دید و به سرعت به سیلیکون ولی بازگشت.
با وقوع انقلاب اطلاعاتی در اواخر دهه ۱۹۷۰، کومودور به گزینه شماره یک بازار کامپیوترهای شخصی تبدیل شد. در آن زمان سیستم‌های اپل و IBM حدود ۳ هزار دلار قیمت داشت، اما‌ترامیل قصد داشت کامپیوتری برای عموم مردم بسازد تا بازار PC فقط به طبقه خاصی از کاربران تعلق نداشته باشد. سیستم VIC-20 یکی از اولین کامپیوترهای شخصی ساخت او بود که بیش از یک میلیون دستگاه فروش داشت تا اینکه در هفته نخست اوت سال ۱۹۸۲ شرکت آتاری از کومودور ۶۴ در نمایشگاه CES رونمایی کرد.
کومودور ۶۴ با پردازنده ۱ مگاهرتزی، ۶۴ کیلوبایت حافظه و گرافیک ۱۶ بیتی از رقبای خود برتر بود. مهم‌تر آنکه کومودور ۶۴ علاوه بر مانیتورها به تلویزیون هم وصل می‌شود. قدرت گرافیکی بالا و قیمت پایین کومودور ۶۴ باعث شد این سیستم کامپیوتری به عنوان یک کنسول بازی قدرتمند در دنیا شناخته شود.
کومودور ۶۴ برپایه زبان برنامه نویسی BASIC استوار بود و همین امر بسیاری از مهندسان نرم افزاری را بر آن واداشت که به طور مستقل به خلق برنامه‌های جدید برای این پلتفرم روی آوردند. این امر از یک سو فروش و بقای طولانی مدت کومودور ۶۴ را تضمین کرد و از سوی دیگر به‌تربیت نسل تازه ای از برنامه نویسان در دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی منجر شد.

نسترن صائبی / telegraph
40321

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.