کوچ زودهنگام پوشش های گیاهی را تخریب کرده است

۲۸خردادماه،

کوچ زودهنگام عشایر، سبب از بین رفتن پوشش گیاهی مناطق ییلاقی و قشلاقی شده است.

 
به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران؛ عشایر که در زندگی خود کمترین آلودگی و بیشترین استفاده از انرژی های تجدیدپذیر مانند خورشید را دارند و با کوچ در ییلاق و قشلاق به حفظ تنوع زیستی مراتع و جذب کربن کمک می کنند، می توانند به عنوان سمبل و نمونه ای از اقتصاد سبز مورد توجه قرار گیرند.
آبسالان مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی، گفت: ایل راهها که به عنوان مسیر کوچ عشایر از قشلاق به ییلاق می باشند، به دو دلیل دچار مشکل شده است:
۱-تبدیل مراتع ایل راهی به زمین های دیم و آبی و برخی مناطق صنعتی و توسعه روستاها در مسیر ایل راهها قرار گرفته اند و به این دلیل عشایر، ایل راه ها را از دست داده اند و مجبورند از جاده های اصلی و بین شهری کوچ کنند.
وی افزود: کوچ هرساله عشایر از جاده های اصلی خسارات زیادی را به جاده ها وارد کرده است.
وی با اشاره به اینکه کوچ زودهنگام سبب از بین رفتن پوشش گیاهی مناطق ییلاقی و قشلاقی شود، تصریح کرد: رویه سنتی کوچ از مناطق قشلاقی به ییلاقی از بین رفته و عشایر مجبورند سریعتر حرکت کنند و یا در مسیر توقف کنند.
در قبل کوچ عشایر ۱ ماه طول می کشید، ولی هم اکنون کوچ آنها ۴۵ روز بیشتر طول نمی کشد، به همین دلیل بعضی از مراتع از بین می روند.
آبسالان ادامه داد: روند کنونی کوچ در ایل راه ها و تخریب های صورت گرفته، سبب تخریب پوشش گیاهی شده، در نتیجه عشایر دامشان را از دست داده اند و مجبورند علوفه دستی به دامهایشان بدهند، از طرفی آب چشمه های مسیر قشلاق به ییلاق آنها کاهش یافته و عواملی چون چرای بی رویه دام، عشایر را از لحاظ اقتصادی ضعیف کرده است، چون تعداد دامشان کمتر شده است.
وی گفت: از آنجایی که زندگی عشایر وابسته به دام و دامداری است، حضور دامپزشک، در مناطق عشایری، آموزش مدیریت مرتع و چرای دام همراه با کمکهای بلاعوض به عشایر (دادن علوفه و …) در حفظ مراتع موثر است.
وی اقتصاد عشایر را نمونه ای از اقتصاد سبز دانست و خاطرنشان کرد: احیاء شیوه های بهره برداری پایدار از مراتع در میان عشایر کوچ رو به عنوان اقتصاد سبز، می توان اقتصاد عشایر را به مجامع جهانی مرتبط به عنوان نمونه اقتصاد سبز بومی ایرانی و با حفظ فرهنگ و رسوم عشایر معرفی کرد.
گفتنی است؛ ایل راه ها که مسیر کوچ عشایر از قشلاق به ییلاق می باشند، وجودشان برای اینکه جاده های اصلی و داخل شهری آسیب نبینند، ضروری است. /ل
گزارش از هراتیان


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.