کیف چرم زیبا به همراه آموزش کامل دوخت + عکس


به گزارش سرویس اخبار ایران و جهان ممتاز نیوز:

آموزش دوخت کیف چرم ، کیف چرم زیبا به همراه آموزش کامل دوخت : کیف دوشی یکی از خریدهای سالانه همه ماست. در این ساختنی هم می‌خواهیم طرز دوخت یک کیف دوشی چرم را به شما یاد بدهیم. این کیف دوشی بسیار ساده است و نیاز به مهارت چرم دوزی پیشرفته و زیادی ندارد. با این وجود اگر به تازگی چرم دوزی را شروع کرده اید، بهتر است از آموزش‌های ساده تری شروع کنید.

اگر هم می‌خواهید این کیف دوشی چرم را بدوزید، می‌توانید جزییات طراحی اش را تغییر بدهید و بند و جیب به آن اضافه کنید.

گام اول برای دوخت کیف چرم : وسایل و ابزار مورد نیاز

  • چرم گیاهی قهوه ای مایل به زرد (۵ میلیمتری) با ابعاد ۵۵ در ۹۰ سانتیمتر
  • چرم برای حاشیه‌ها (۱٫۲ میلیمتری) با ابعاد ۳ در ۹۰ سانتیمتر
  • چرم برای بند کیف (۲٫۸ میلیمتری) با ابعاد ۲ در ۱۲۰ سانتیمتر
  • دو عدد سکگ کانوی ۲۰ میلیمتری
  • دو عدد حلقه فلزی D شکل ۲۰ میلیمتری
  • یک عدد سکگ دوتایی ۲۰ میلیمتری
  • ده عدد میخ مسی و واشر ۳ در ۱۹ میلیمتری
  • رنگ چرم
  • چسب سیمان
  • نرم کننده چرم
  • نخ چرم
  • ابزار مورد نیاز
  • سوراخ زن
  • چکش
  • درفش
  • سوزن
  • چاقو
  • پانچ
  • خط کش
  • لبه صاف کن
  • کاغذ سنباده
  • چکش
  • سندان
  • گیره
  • میخ زن

گام دوم برای دوخت کیف چرم: الگو را بسازید

فرقی نمی‌کند می‌خواهید کیف دوشی چرم را با همین ابعاد بسازید یا بخواهید ابعادش را تغییر بدهید؛ باید الگوی مقوایی را بسازید. ساخت الگوی مقوایی هم بریدن چرم‌ها را ساده تر میکند و هم شما را با نحوه مونتاژ کیف آشنا میکند.

گام سوم برای دوخت کیف چرم: چرم را آماده کنید

قبل از اینکه چرم را رنگ کنید، باید آن را در اندازه مورد نیاز ببرید. برای دوخت این کیف دوشی به یک تکه ۹۰ در ۵۵ سانتیمتر نیاز دارید. البته بریدن پرم قبل از رنگ کردن یک مزیت دارد که نمی‌گذارد چرم بعد از خشک شدن تاب بردارد.

برای رنگ زدن چرم از یک قلم موبا سر پهن استفاده کنید.

بعد از خشک شدن رنگ، روی آن را دستمال بکشید تا رنگ دانه‌های اضافی برداشته بشوند. بعد از دستمال کشیدن هم به چرم نرم کننده بزنید. معمولاً باید بگذارید نرم کننده چند ساعت به خورد چرم برود و سپس باقیمانده اش را با دستمال پاک کنید.

گام چهارم برای دوخت کیف چرم : قطعات کیف را ببرید

حالا طبق الگویی که در مرحله دوم دیدید، قطعات مختلف چرم را ببرید. لبه‌هایی که دیده میشوند هم باید صاف بشوند و صیقل بخورند.

گام پنجم برای دوخت کیف چرم : حاشیه‌های چرم را آماده کنید

برخی از انواع کیف دوشی چرم نیاز به حاشیه دوزی ندارند. با این حال طراحی‌های قدیمی‌– مثل اینکه شبیه کیف پستچی‌هاست – باید حاشیه دوزی داشته باشند. اگر تابحال کیف چرم با حاشیه دوزی چرم ندوخته اید، بهتر است با دو تکه چرم امتحان کنید تا مطمئن شوید عرض نوارهای چرم برای الگویتان مناسب است. همچنین باید فاصله کوک‌ها از لبه حاشیه را مشخص کنید. برای کیفی با این ابعاد باید یک بند با عرض ۱۵ میلمتر (قبل از تاشدن) از چرم ۱٫۲ میلیمتری ببرید و با حاشیه ۴ میلیمتری کوک بزنید.

بهتر است این نوار را قبل از تا کردن رنگ نکنید چون باعث روشن تر دیده شدن رنگ نوار چرمی‌میشود. بعد از بریدن نوار چرمی‌به طرف داخلش چرم بزنید و آن را از وسط تا کنید. بخاطر عرض کم نوار این کار کمی‌سخت است و نباید عجله کنید.

حالا می‌توانید نوار چرمی‌را رنگ کنید و بعد از خشک شدن رنگ آن را به چرم بچسبانید.

گام ششم برای دوخت کیف چرم: حاشیه چرمی‌را بچسبانید

تکه پشتی کیف را بردارید و لبه‌هایش را سنباده بزنید. حالا می‌توانید حاشیه چرمی‌که در مرحله قبل ساخته اید را دور این تکه چرم بچسبانید.

گام هفتم برای دوخت کیف چرم : تکه پشتی و رویی کیف را بهم بدوزید

تکه‌های رویی و پشتی کیف را بردارید و ۴ سانتیمتر از لبه آنها را روی هم بگذارید. حالا این دو تکه را به همین شکل بهم بچسبانید. چند سانتیمتر نزدیک به لبه را نچسبانید تا بعداً بتوانید تکه‌های کناری کیف را اضافه کنید. تکه محافظتی را هم به داخل تکه چرم پشتی بچسبانید.

می‌توانید چهارتا از سوراخ‌ها را در این مرحله بزنید تا هر شش سوراخ را در همین مرحله پانچ کنید. حالا دو سوراخ وسطی را با میخ ثابت کنید تا تکه‌های چرم ثابت بشوند و بتوانید کوک زدن را شروع کنید.

سوراخ کوک‌ها را از بیرون روی چرم بزنید. همانطور که در تصویر می‌بینید کوک‌ها باید کمی‌از لبه چرم فاصله داشته باشند.

گام هشتم برای دوخت کیف چرم: حلقه‌های D شکل را اضافه کنید

نحوه اتصال این حلقه‌ها بسیار ساده است و ظاهر کیف دوشی چرم را خراب نمی‌کند. بند این حلقه‌ها را مطابق تصویر از دو تکه چرم و یک میخ مسی بسازید. حواستان باشد سوراخ این میخ باید درست وسط تکه چرم بزرگتر بخورد.

حلقه‌ها و پایه چرمی‌که برایشان ساخته اید را روی سوراخ‌های اول و چهارم (یا دوم و پنجم) بگذارید و سپس با میخ آنها را سرجایشان ثابت کنید. از پشت میخ را سفت کنید. سپس دور پایه چرمی‌را سوراخ کنید و کوک بزنید.

گام نهم برای دوخت کیف چرم : بند جلویی را اضافه کنید

بند جلویی دو قسمت دارد : یکی خود بند و یک پایه چرمی‌نیم دایره. نحوه اتصال هم در تصویر مشخص است؛ ابتدا بند را با میخ به چرم رویی وصل می‌کنید و سپس نیم دایره چرمی‌را رویش می‌گذارید. میخ را از هر دو طرف سفت می‌کنید و سپس دور نیم دایره را کوک می‌زنید.

گام دهم برای دوخت کیف چرم : تکه‌های کناری را به چرم پشتی بدوزید

وقتی همه قطعات را وصل کردید، می‌توانید تکه‌های کناری را بدوزید. ابتدا این چرم‌ها را به چرم پشتی بچسبانید و سپس با گیره کاغذ آن را ثابت کنید. با یک سوراخ کن جای کوک‌ها را علامت بزنید و چرم‌ها را بهم بدوزید.

همانطور که در تصاویر می‌بینید تکه‌های کناری کمی‌بلند هستند. در این مرحله نباید قسمت‌های اضافی را ببرید و اینکار را قبل از دوخت چرم جلویی انجام بدهید.

گام یازدهم برای دوخت کیف چرم : بندهای کناری را اضافه کنید

بعد از دوختن تکه‌های کناری به چرم پشتی، شکل حاشیه چرمی‌کیف مشخص میشود. حاشیه‌های کیف دوشی چرم شما هم باید شبیه تصویر باشد و بیش از حد بیرون نزده باشد.

گوشه‌های تکه رویی کیف کمی‌نامرتب است و به همین خاطر تصمیم گرفتیم آنها را با دو نوار چرمی‌بپوشانیم. این نوارها را در اندازه مناسب ببرید و از دو طرف با میخ به تکه رویی کیف دوشی چرم وصل کنید.

گام دوازدهم برای دوخت کیف چرم: سگک جلویی را اضافه کنید

کیف چرم آموزش دوخت کیف چزم دوزی
سگک جلویی را وصل کنید

بعد از اینکه چرم جلویی کیف را به بقیه قطعات بدوزید، سکگ جلویی را مطابق تصویر و با دو میخ به آن وصل کنید.

گام سیزدهم برای دوخت کیف چرم: تکه‌های کناری را به تکه جلویی بدوزید

در مراحل قبل تکه‌های کناری را به تکه پشتی کیف دوخته اید و برای این قسمت هم باید از همان روش استفاده کنید. ابتدا با سوراخ کن، دور تکه جلویی را برای کوک زدن سوراخ کنید. لبه‌های چرم جلویی و حاشیه چرمی‌دورش را سنباده و چسب بزنید. حالا می‌توانید قطعات چرم را بهم بچسبانید، گیره کنید و بدوزید.

همانطور که در تصاویر می‌بینید قبل از چسباندن تکه جلویی، قسمت‌های اضافی تکه‌های کناری را بریده ایم. دقت کنید که این قسمت را باید با کمی‌زاویه ببرید. اگر اینکار را با دقت انجام ندهید، مجبور می‌شوید تکه ای از تکه جلویی کیف را ببرید.

گام چهاردهم برای دوخت کیف چرم: کیف را برگردانید

حالا باید کیف را به رو برگردانید. اینکار کمی‌قلق دارد و باید کیف دوشی چرم را کمی‌خیس کنید. ویدیوی زیر بخوبی نحوه انجام کار را نشان میدهد. یک سر نوارهایی که برای پوشاندن گوشه‌های چرم رویی استفاده کردیم، هنوز باز است. با دو میخ مسی این دو بند را به تکه جلویی وصل کنید.


گام پانزدهم برای دوخت کیف چرم: بند کیف را آماده کنید

بند این کیف دوشی چرم بسیار ساده طراحی شده است. کافی است یک نوار چرمی‌ببه طول دلخواه ببرید، لبه‌هایش را صاف کنید و صیقل بدهید و رویش چند سوراخ بزنید. با سگک کانوی هم می‌توانید طول بند را تنظیم کنید.

بند کیف دوشی چرم باید ۲٫۸ میلیمتری باشد.

گام شانزدهم برای دوخت کیف چرم : پد روی شانه را بسازید

پد روی شانه از دو تکه چرم درست میشود. چرم پایینی که دست نخورده میماند و فقط در اندازه مناسب بریده میشود و چرم رویی که چهار برش میخورد تا بند از آن رد بشود. دو تکه چرم را بهم بچسبانید و آنها را بهم بدوزید. بند کیف را هم از برش‌های روی کیف رد کنید.

کیف دوشی چرم آماده است

این کیف دوشی بسیار ساده طراحی شده و به همین خاطر دوختش بسیار راحت است. اگر تابحال تجربه دوخت کیف‌های چرمی‌بزرگ را نداشته اید، از این ساختنی شروع کنید. می‌توانید به کیف دوشی چرم تان جیب داخلی یا بیرونی اضافه کنید یا حلقه‌های D شکل را حذف کنید و بند را مستقیم به بدنه کیف بدوزید. اگر پیشنهادی برای بهتر شدن طراحی کیف دارید یا خودتان این کیف دوشی را دوخته اید، تجربیات تان را با سایر کاربران در میان بگذارید. آموزش دوخت کیف چرم ، کیف چرم زیبا به همراه آموزش کامل دوخت

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.