«کیمیا و خاک» یادآور «نوآر»‌های فرانسوی است

بعضی ژانر‌ها عجیب مناسب‌اند برای ایرانی شدن؛ مثل «نوآر»؛ البته از جنس فرانسوی‌اش و فیلم «کیمیا و خاک» عباس رافعی یکی از نمونه‌های خوب این تطابق است.
 
سینمای پس از ۵۷ البته بار‌ها به سراغ ایرانی کردن ژانرهای مختلف رفته و گاهی اوقات هم موفق بوده. هنوز فیلم «۵۳ نفر» [۱۳۶۸] یوسف سید مهدوی یادمان هست که چطور با دخالت بهروز افخمی هم در تدوین و هم درفیلمنامه و تغییر دیالوگ‌ها، به شکل شگفت‌آوری، ایرانی شد و «نوآر» و ماندگار. 

 «نوآر» فرانسوی با آن اخلاق‌مداری شخصیت‌های قانون‌گریزش این فرصت را در اختیار سینمای ایران گذاشته تا جان تازه‌ای به فیلم‌های «مبارزه با رژیم ستمشاهی»‌ بدهد و این فیلم‌ها را از شعارزدگی سال‌های نخست انقلاب‌اش‌‌ رها کند.
 

در همین فیلم «کیمیا و خاک» که بی‌هیچ دلیل مشخصی دیر اکران شده [سه سالی دیر‌تر] ما با «شخصیت» روبروییم نه با تیپ انقلابی‌ها و ساواکی‌ها. ساواکی‌ها البته جای پلیس‌های «نوآر»‌های فرانسوی را گرفته‌اند و انقلابیون جای آدم‌های‌‌ رها و اخلاق‌مداری را که بانک می‌زنند و سند جعل می‌کنند و غیرقانونی از کشور می‌گریزند.

در «کیمیا و خاک» هم، دیالوگ‌ها مثل «۵۳ نفر» [با داستانی مشابه] از ایده‌های «دزد و پلیس» فیلم جلوترند و در یک کلام اگر این دیالوگ‌ها را از فیلم بگیرید حتی از بازی درخشان حامد بهداد هم در نقش یک روحانی شیعه [که با جا زدن خودش جای یک بنا، ساواک را فریب می‌دهد و مدارک را در می‌برد] چیزی نمی‌ماند.
 

آن طور که من شنیده‌ام [اگر کسی اطلاعاتی دارد دال بر اشتباه بودن این خبر تأیید نشده، اعلام کند!] دیالوگ‌ها توسط نویسنده جوانی بازنویسی شده؛ نویسنده‌ای که نام‌اش در شناسنامه فیلم غایب است و از سر اتفاق‌‌ همان آدمی‌ست که چند روز قبل از اکران عمومی فیلم، در نمایش عمومی فیلم «اردک آبی» شهرام مکری، از شبکه ۴ تلویزیون دیده شده.

تشابه «۵۳ نفر» با «کیمیا و خاک» از این هم فرا‌تر می‌رود و خط قصه را هم در بر می‌گیرد خط قصه‌ای که بخشی از قواعد ژانر است و می‌شود در مشهور‌ترین فیلم‌های ژان پیر ملویل، هانری ورنوی، گوستاو گاوراس و حتی در فیلمی چون «نبرد الجزیره» جیلو پونته کوروو ایتالیایی، خلاصه‌اش دید.

عباس رافعی در این فیلم و در جایگاه کارگردان به ما مخاطبان خود نشان می‌دهد که در فضایی ایرانی و با فیلمنامه‌ای بسامان، قادر است اثری با عناصر هماهنگ را به نمایش بگذارد اثری که باورپذیر‌تر از اثر دیگرش «بیگانگان» است که در تلاقی «دکتر ژیواگو» دیوید لین و «تایتانیک» جیمز کامرون و با بازی زیر متوسط بازیگران لبنانی، در بیروت پهلو گرفته است!

به هر حال، می‌توانم به عنوان یک عشقِ فیلم قدیمی این توصیه را داشته باشم: اگر طالب دیدن فیلمی پر حس و حال و یادآور خاطرات خوب روزگار «نوآر» هستید، این فیلم در روزهای کم‌رمقی سینمای ایران غنیمت است.
 

۵۸۵۸
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.