گاف های ادامه دار سایت فارس

سایت فارس سه شنبه گذشته (۲۹ خرداد) در خبری اعلام کرد:

‘بزرگترین رزمایش مشترک خاورمیانه با حضور ۹۰ هزار نیرو از چهار کشور روسیه، ایران، چین و سوریه به‏زودی در خاک و آب‌های سوریه آغاز می‌شود’.

‘بنا بر اعلام منابع مطلع، مقدمات این رزمایش این روزها بسرعت در حال فراهم کردن است. این منابع آن را بزرگترین رزمایش خاورمیانه می‌دانند’.

‘گفته می‌شود این رزمایش شامل نیروهای زمینی، دریای و هوایی و پدافند هوایی و موشکی می‌شود و چین موفق شده است موافقت رسمی مصر را برای عبور ۱۲ ناو چینی از کانال سوئز بگیرد که حامل ادوات نظامی دریایی و هوایی خواهد بود که تا دوهفته دیگر به سواحل لاذقیه و طرطوس سوریه می‌رسد’.

‘همزمان با این اقدام چین، ناو اتمی روسیه و ناو هواپیمابر و زیردریایی و مین‌روب روسیه و ‘نبردناوها’ و زیردریایی‌های ایران نیز وارد آب‌های سوریه خواهد شد’.

‘گفته می‌شود،۹۰ هزار نیروی نظامی از چهار کشور در این رزمایش حضور دارند و از ۴۰۰ هواپیما و ۱۰۰۰ تانک و صدها موشک در این رزمایش استفاده خواهد شد’.

*تکذیب برگزاری رزمایش

خبر سایت فارس مبنی بر برگزاری رزمایش مشترک این چهار کشور،در برخی رسانه های داخلی بازتاب داشت اما ‘بثینه شعبان’مشاور سیاسی بشار اسد رییس جمهوری سوریه در واکنش به خبر این سایت ایرانی،گفت که ‘چنین چیزی وجود ندارد. گزارش سایت فارس دروغ است. مثل دیگر اطلاعات دروغی است که درباره ما (سوریه) منتشر می کنند’.

وزارت دفاع روسیه نیز خبر این رزمایش را تکذیب کرده و گفته بود چنین چیزی نادرست است و صحت ندارد.

همچنین وزارت خارجه چین نیز امروز ( چهارشنبه ) خبر مربوط به برگزاری مانور نظامی مشترک با ایران، روسیه و سوریه را تکذیب کرد.

‘هونگ لی’ سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: این گزارش بی پایه و اساس است.

سایت فارس سال گذشته (۶ دی ۱۳۹۰ ) نیز در اقدامی غیر حرفه ای، به انتشار مصاحبه ی جعلی با محمد البرادعی مدیر کل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی اقدام کرد.

مصاحبه البرادعی در سایت فارس حاوی اظهارات وی در مورد روابط آمریکا و اسرائیل و انتقاد تند از شورای عالی نظامی حاکم بر مصر بود.

دو روز بعد دفتر البرادعی با صدور بیانیه ای با عنوان ‘دکتر البرادعی انجام مصاحبه با خبرگزاری ایرانی فارس را تکذیب می کند’،گزارش سایت فارس را نادرست خوانده بود.

در این بیانیه، ضمن اشاره به انعکاس مطالب ‘منتسب به دکتر محمد البرادعی در سایت ایرانی فارس’ در رسانه های همگانی، آمده است که گزارش سایت فارس صحت ندارد و ‘دکتر البرادعی مصاحبه ای با این سایت ایرانی نداشته است.’

متاسفانه سایت خبری فارس بدون در نظر گرفتن اصول حرفه ای و رسالت رسانه ها در انتشار اخبار صحیح و به دور از تحریف،در مقاطع زمانی مختلف به انتشار اخباری مبادرت کرده که فضای سالم رسانه ای داخلی را تحت تاثیر قرار داده است.

بطور قطع چنین اقدام هایی می تواند به سوء تفاهم های امنیتی در محیط پیرامونی جمهوری اسلامی ایران منجر شود.

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۹۲۱۸۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.