گام بزرگ ایران در خودکفایی کامل تولید بنزین

پژوهشگران جهاد دانشگاهی استان فارس با استفاده ار فناوری نانو موفق به تولید بنزین از متانول شدند.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی (شانا)، رئیس جهاد دانشگاهی استان فارس با اشاره به سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، اظهار داشت : دستیابی به این موفقیت، گام بزرگی به سوی خودکفایی کامل در تولید بنزین است.
مسعود رستگار گفت: با توجه به مصرف روزافزون بنزین و اهمیت بالای آن در رشد و توسعه اقتصادی، همچنین محدود بودن ظرفیت پالایشگاه‌ها و مسائل مرتبط با تحریم‌های استکباری، تولید سوخت پاک از متانول در دستور کار پژوهشگران جهاد دانشگاهی فارس قرار گرفت.
رستگار ادامه داد: در این طرح ، با استفاده از نانوکاتالیست‌های طبیعی، همچنین تولید نانوکاتالیست سنتزی، نمونه‌ای از بنزین از متانول تهیه و ارزیابی شد که نتایج رضایت‌بخش بود.
وی راندمان بالای بنزین تولیدی، به ویژه در مقایسه با بنزین تقطیر مستقیم را از نکات مثبت این روش دانست و در توضیح ویژگی‌های بنزین تولید شده گفت: روشن شدن سریع ماشین، تولید دوده کمتر، قابلیت کنترل شرایط جرقه‌ زدن و احتراق با تغییر در نسبت کاتالیست‌ها از دیگر نکات قابل توجه بنزین تولید شده است.

به گفته رستگار، مقاومت در برابر اکسیداسیون و خوردگی، همچنین پایداری ترکیبات آن، از دیگر ویژگی‌های این بنزین است.
رئیس جهاد دانشگاهی استان فارس با بیان این که بنزین تولیدی فاقد گوگرد و مواد اکسیژنه است، گفت:‌ جهاد دانشگاهی استان فارس به منظور تولید انواع کاتالیست مورد نظر وزارت نفت اعلام آمادگی می‌کند.


IRIBNews RSS TopNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.