گذرنامه ای با احترام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری هنر آنلاین ،فیلم های انتخاباتی به نوعی عجیب ترین فیلم هایی می باشند که ساخته می شوند .این حرف سلیقه ای اما نکته دار است که بگوییم ذات این فیلم ها خلاف فیلم های سینما عمل می کند.در سینما قرار است به اتفاق شخصیت اصلی نتیجه بگیریم اما در این دسته از فیلم ها قرار است شخصیت اصلی فیلم به اتفاق مخاطب نتیجه بگیرد.

در راستای همین نظر و طبق قانون جذب این فیلم ها قرار است طرفدارمند شوند و با ایجاد هیجان شفاف سازی و نامزد مورد نظر خود را در چند دقیقه به بیننده معرفی کنند.شب قبل ساعت ۲۰:۱۰ این فرصت به  حسن روحانی داده شد تا با مستند دوم خود از کارامدی رسانه استفاده کند.این یادداشت به برجستگی هایی که شاید مدنظر سازنده آن بوده این فیلم می پردازد.

۱-در دقیقه اول فیلم  حسن روحانی در بین طرفداران خود ذکر می کند که با پیشنهاد ایت الله هاشمی رفسنجانی و حمایت حجت الاسلام و المسلمین سید محمدرضا خاتمی قدم به این راه گذاشته و اضافه می کند که اما امیدش به مردم است. به حتم دقیقه های اول و پایان از مهم ترین دقیقه های این دست مستند ها محسوب می شوند چرا که هدف فیلم را معلوم می کنند.

۲-زمانی که قرار است مخاطب این نامزد انتخاباتی را در این فیلم ببیند او را همیشه سوار در ماشین حین گپ و گفت می بیند .عمدتا این روش ، روش هوشمندانه ای است چرا که حرکت ماشین ، به زاویه دوربین حس حرکت می دهد و همین حس حرکت در بیننده می تواند ایجاد هیجان کند ضمن این که فضاهای دربسته شخصی ،صمیمیت می آورد که این فیلم این نکته را رعایت می کند
۳-موضوع اصلی فیلم رای دادن و اعتماد کردن به انتخابات است که به حتم وقتی در این فیلم اتفاق می افتد ، جدا از دعوت برای رای دادن دعوت به حمایت از دکتر حسن روحانی ست که البته بعد فرهنگی کار مد نظر است.

۴-“من احترام را به گذرنامه ایرانی بر می گردانم”، یکی از منحصر به فردترین و دقت شده ترین حرفی که در فیلم گفته می گردد
۵-حضور “صادق زیبا کلام ” که یک روشنفکر شناخته شده است نشان دهنده نگرش صاحب مستند است اما این روشنفکر قرار نیست در مورد اعتماد به رای دادن حرف بزند و این نشان می دهد این نامزد انتخاباتی از انبوهی طرفدارانش مطمئن است اما از رای دادنشان ؟

۶-از آن جا که  هر مستند دارای استاندارد های مشخصی بوده ، این مستند هم با علاوه کردن مردم به داستان اصلی فیلم این قاعده را در نظر گرفته است.مردمی که رو به دوربین از سبب حمایتشان می گویند.

۷-بخشی از سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مورد این نامزد انتخاباتی در فیلم وجود دارد که با زیر نویس اعلام شده به پیشنهاد ایشان این بخش وجود دارد .

۸- رنگ انتخاباتی، نماد انتخاباتی ،شعار ها و  جنس نظرات در این مستند شفاف است.

۹-“من صدای شجریان را دوست دارم” و بعد پخش تصنیفی از او در یک جا و اشاره به استادهای برکنار شده از دانشگاه از سویی دیگر از مرزهای این مستند خبر می دهد .

۱۰-این نکات در فیلم بارز بوده است.از آن جا گاهی حاشیه مهم تر از متن است به این نکته هم اشاره می گردد که حریم شخصی در فیلم بسیار حریم صمیمی و دوستان ای در نظر گرفته شده است.

مارال دوستی

انتهای پیام
 


آخرین خبرها
منبع: هنر آنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.