گذر چین از “صادرات محوری”/ “مصرف داخلی” پررونق‌تر می‌شود

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

مسئولان چین به دنبال اصلاحات اجتماعی و اقتصادی در این کشور می باشند و بازارهای بورس به این خبر واکنش مثبت نشان دادند.

به گزارش ممتاز به نقل از گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از یورونیوز، چین اقتصاد صادرات محور خود را به سمت اقتصادی با توجه به بازار داخلی‌اش تغییر می‌دهد.

پس از آن که مسئولان چین در پانزدهم نوامبر از اصلاحات اجتماعی، قانونی و اقتصادی پرده برداشتند، با این که هنوز دقیقا مشخص نیست اقتصاد چین دقیقا با چه تغییراتی مواجه خواهد شد، بازارهای بورس به این خبر واکنش مثبت نشان دادند. این مهم‌ترین اصلاحات در چین طی ۳۰ سال اخیر است.

تحلیلگر موسسه اقتصادی “بلومبرگ” در این باره گفت: سرمایه‌گذاران خارجی اجازه یافته‌اند بانک‌هایی تاسیس کنند که به شرکت‌های کوچک و متوسط وام می‌دهند، بانک‌های دولتی مجبور شده‌اند سود بیشتری به دولت بپردازند و سیاست دو فرزندی جایگزین سیاست تک فرزندی می‌شود.

این عوامل گام‌هایی به سوی اقتصادی بازار محور و رشد جمعیت است. این امر نشانگر آغاز دوره‌ای تازه برای گذر چین از کشوری صادرات محور و سرمایه محور به سمت کشوری است که اقتصادش به مصرف داخلی متکی است.

 کشور چین نیاز دارد رشد پایدار اقتصادی خود را حفظ کند. بعضی معتقدند این اصلاحات کافی نخواهد بود و اجرای اصلاحات بسیار دشوار به نظر می رسد. این سیاست‌ها همچنین ممکن است رشد اقتصادی را در کوتاه مدت کند سازد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.