گرانی کالاها تقصیر واحدهای تولیدی پتروشیمی است/ قیمت مواد پتروشیمی کاهش می‌یابد

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ یکشنبه ۱۴ آبان۹۱،

Multimedia_pics_1387_2_Economy_342.jpg

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت واحدهای تولیدی پتروشیمی را مقصر در افزایش قیمت بعضی کالاها معرفی نمود.

به گزارش تفسیری خبرنگار ایسنا، محمد صادق مفتح در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش قیمت کالاها تقصیر شرکت ملی صنایع پتروشیمی است؟ گفت: خیر، شرکت ملی صنایع پتروشیمی جدا ازتولیدکنندگان پتروشیمی و یک نهاد حاکمیتی است.

وی با گلایه از واحدهای تولیدی پتروشیمی اظهار نمود: واحدهای تولیدی پتروشیمی با عرضه نامناسب کالایشان به بورس سبب افزایش قیمت شده‌اند. با فعالیت کمیته مشترک در ماه قبل قیمت کالاها کاهش یافته و با دقت می‌بینیم که در دو هفته قبل آرامش خوبی در بازار پتروشیمی نسبت به ماه‌های پیش حاکم بوده است.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این‌که این نقیصه در حال برطرف شدن است گفت: تلاش می‌شود که ماده اولیه که پتروشیمی است با قیمت معقول به دست صنایع پایین دستی برسد.

اولویت ممنوعیت خام فروشی است

مفتح با بیان این‌که اولویت وزارت صنعت، معدن و تجارت ممنوعیت خام فروشی و صادرات مواد اولیه است، اظهار نمود: بخشی از طیف وسیعی از کالاها نیاز داخلی است و بخشی مازاد بر نیاز داخلی است. درصدی که مورد نیاز صنایع داخلی است در داخل مصرف و مابقی صادر می‌شود.

وی با اشاره به ممنوعیت صادرات بعضی محصولات پتروشیمی گفت: اقدام وزارتخانه که مورد گله است به خاطر حمایت از تولیداتی است که مواد اولیه مواد پتروشیمی است.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این‌که ایران در منطقه گاه دومین و گاه سومین کشور در حوزه صادرات محصولات پتروشیمی است گفت: به دلایل مختلف صنایع پلاستیک برای کشور در اولویت است و در برنامه ریزی‌های آینده این موضوع را در وزارت صنعت، معدن و تجارت در نظر می‌گیریم.

وی افزود: یکی از مواد اولیه صنایع تکمیلی و صنایع پتروشیمی پلاستیک است، بنابراین توسعه صنایع میانی مبتنی بر آنچه که در پتروشیمی و پلاستیک تولید می‌شود، یکی از محورهای اصلی برنامه ریزی وزارتخانه است که دو جنبه سود دارد، از جمله این که امکان صادرات طیف وسیعی از کالاها را به کشور می‌دهد و از سوی دیگر جایگزینی بسیاری از کالاهای وارداتی امروز می‌شود.

بازار بین المللی تشنه کالای پتروشیمی ایران است

وی با بیان این‌که صادرات محصولات پتروشیمی نشان می دهد که مدیران صنعت پتروشیمی توانسته‌اند راه‌های فرار از تحریم را پیدا نمایند گفت‌:علیرغم همه فشارها مدیران پتروشیمی بازاریابی نموده‌اند؛ عطش در بازار بین المللی برای کالای پتروشیمی ایران وجود دارد و نمی‌توانند کشور قدرتمندی مانند ایران را کنار بگذارند.

وی با بیان این‌که در حال حاضر سهم ایران در مواد پلاستیکی و پلیمری در بازار جهانی ۰٫۴ درصد است، اظهار نمود: این درحالی است که همسایه ما قطر در زمینه پتروشیمی سرمایه گذاری کلان نموده است و در نهایت به سهم ۰٫۳ درصد رسیده، یعنی سهم بازار جهانی ما در مواد پلاستیکی و پلمیری بیشتر از قطر است.

مفتح در پایان با اشاره به این‌که شیب رشد ایران بسیار بالا است، تصریح نمود: شیب رشد نشان می‌دهد که یکی از نقاط قوت ما در زمینه ایجاد اشتغال در کالای صادرات محور، پتروشیمی و صنعت پلاستیکی است.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.