گردشی خاطره انگیز در روستایی با ابرهای زمینی

اردیبهشت ۱۴۰۳

همه ما برای رفتن به طبیعت گزینه‌‌هایی داریم. گزینه‌‌هایی که اگر همه آنها را کنار هم قرار دهی نشانگر طبیعت زیبا و منحصر به فرد سرزمین ایران است، اما شاید پیشنهاد گردشگری هیچ‌کس بهتر از یک مستندساز نباشد. آن هم مستندسازی که پنج سال تمام نقاط مختلف البرز مرکزی را برای پیدا کردن سوژه خود پیموده است.

به گزارش مجله شبانه ممتاز نیوز، «فتح‌الله امیری» مستندسازی است که چندی پیش منطقه های البرز را زیر رو کرد تا بتواند پلنگی ایرانی پیدا کند. او امروز همراه راه بلد است تا گردشی خاطره انگیز را به روستایی جالب در دل البرز داشته باشیم. این روستا آثار و محیطی بسیار جالب دارد که در جای دیگری از دنیا پیدا نخواهد شد.

ویژگی خاص البرز مرکزی

البرز مرکزی یکی از متفاوت‌‌ترین زیستگاه‌‌های ایران است و فتح‌الله امیری در توصیف آن می‌گوید: «این مناطق ویژگی بسیار خاصی دارد که مهم‌ترین آن دمای هوای آن است و به سبب ارتفاع بسیار بسیار البرز مرکزی حتی محیط‌بانان نیز عموماً از اردیبهشت به بعد به این مناطق می‌روند و قبل از آن غیرقابل سکونت است و در عین حال به سبب بکر بودن این منطقه طبیعت فوق‌العاده زیبایی دارد و برای کسانی که علاقه‌مند به طبیعت‌گردی می باشند گزینه بسیار مناسبی است. البته بخش جنوبی البرز مرکزی به سبب آب ‌و هوای خشک‌تر آن از البرز شمالی سردتر است و برای رفتن به این منطقه باید حسابی تجهیزات کافی را به همراه داشته باشید.


جاذبه‌ها

وقتی از امیری در مورد مهم‌ترین جاذبه البرز مرکزی در جست‌وجوی ۵ ساله‌اش به دنبال پلنگ ایرانی سؤال می‌کنیم، می‌گوید: «مهم‌ترین و زیبا‌ترین جاذبه ابن منطقه این است که تقریباً خودتان را در میان ابر‌ها احساس می‌کنید و هر روز صبح می‌توانید ابر‌ها را لمس کنید که این حالت، حس فوق‌العاده‌ای به شما می‌دهد و در طول سفر‌های ۵ ساله گروه برای پیدا کردن پلنگ ایرانی بار‌ها و بار‌ها با چنین صحنه زیبایی مواجه شدیم».

گردنه لاوش نیز جای دیگری است که کارگردان مستند «در جست‌وجوی پلنگ ایرانی» سفر به آنجا را به همه علاقه‌مندان طبیعت پیشنهاد می‌کند. اگر واقعاً به طبیعت و طبیعت‌گردی علاقه‌مند میباشید حتماً سری هم به گردنه لاوش بزنید تا از نزدیک با یکی از زیبا‌ترین مناطق گردشگری ایران آشنا شوید. گردنه لاوش با ارتفاع ۳۱۵۰ متر بلند‌ترین گردنه ایران با مسیر ماشین رو است.

روستای مِنجیر را از دست ندهید

اما یکی از متفاوت‌‌ترین جا‌هایی که امیری برای سفر و لذت‌ بردن از طبیعت ناب ایران پیشنهاد می‌کند روستایی به نام مِنجیر است که در واقع آخرین روستای البرز مرکزی قبل از ورود به جنگل‌‌های بخش شمالی است. روستایی که البته در مدت اخیر به سبب ریزش سنگ‌‌های عظیم و خطرناک بودن سکونت در آنجا شهرت یافته و حتی میزان ریزش‌‌هایش به حدی بوده است که سبب شده مسئولان به فکر جابه‌جایی این روستای زیبا بیفتند.

اما روستای مِنجیر با همه خطرناکی که این روز‌ها از آن یاد می‌شود یک حمام دارد که به قول فتح‌الله امیری نظیر آن در ایران یافت نمی‌شود چرا که حتی کف این حمام نیز کاملاً داغ است و انگار در یک سونا و جکوزی طبیعی مشغول استحمام میباشید. روستای منجیر با بیش از ۸۰۰ تن جمعیت در فاصله ۶۰ کیلومتری جنوب‌شرقی نوشهر به دور از هیاهوی شهر واقع شده است.

این روستا روی شیب ۶۰ درجه با جنس صخره‌ای و با شرایط دلتایی و U شکل است و در معرض رانش و واریزه‌های سنگی و صخره‌ای قرار دارد. در روستای منجیر زیارتگاهی روی کوه قرار دارد که اطراف آن از قبرستان پر شده و پشت امامزاده هم شهیدی به نام شهید حسن محمدی دفن شده است. امامزاده هایی که در آنجا دفن می باشند به نام‌های امامزاده خالق، امامزاده سلیمان و امامزاده علی می باشند که نسل آنها به حضرت علی(ع) می‌رسد.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.