گروه‌های نمایشی به داشته‎های فرهنگ خود تکیه کنند/˝تقلید˝ و ˝گروه˝ در تئاتر معنای خاص خود را دارد

۳۱فروردین۱۳،

شاه‌آبادی در مراسم رونمایی از پروانه گروه‌های نمایشی شهرستان‌ها:

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: من به هیچ وجه با مقوله ترجمه مخالف نیستم، اما واقعیت این است که متن‌های ترجمه شده در فضایی دیگر و در فرهنگی دیگر نوشته شده و برای ما نگارش نشده‌اند.

به گزارش خبرنگار هنرآنلاین، حمید شاه آبادی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز در مراسم رونمایی از پروانه گروه های نمایشی شهرستان ها که در سالن کنفرانس تئاتر شهر برگزار شد، در سخنانی به بیان لزوم ایجاد گروه های نمایشی در شهرستان ها پرداخت.

شاه آبادی گفت: اکنون که به ماه های پایانی دولت دهم رسیده ایم باید بگویم که در مدت سه سال حضورم در معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد تمام تلاش خود را کرده ام تا کاری در خور و شایسته برای هنر تئاتر انجام دهم.

معاون هنری وزیر فرهنگ با اشاره به دو مبحث “تقلید” و “گروه” در هنر تئاتر، اظهار کرد: در هنر تئاتر مقوله “تقلید” بخشی از آموزش های این هنر را تشکیل می دهد که در مباحث تکنیکی آن هیچ بحثی نیست، اما باید پرسید که تا چه حد می توان در مفاهیم و مضامین تئاتر از غربی های تقلید کرد؟!

وی ادامه داد: تئاتر ما در حال حاضر بیش از هر چیز به متن های ترجمه شده می پردازند، در حالی که داشته های ما تقریبا نادیده گرفته می گردد. گروه های نمایشی که امروز پروانه کار خود را می گیرند باید به این نکته توجه کنند که؛ بیش از هر چیز به داشته های خود تکیه کنند و براساس آن فعالیت خود را ادامه دهند.

شاه آبادی تصریح کرد: من به هیچ وجه با مقوله ترجمه مخالف نیستم، اما واقعیت این است که متن های ترجمه شده در فضایی دیگر و در فرهنگی دیگر نوشته شده و برای ما نگارش نشده اند.

بحث دیگری که معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد به آن پرداخت کلمه “گروه” و لزوم ایجاد آن به معنای واقعی بود. شاه آبادی در این زمینه گفت: یکی از هدف های طرح استقرار گروه های نمایشی این است که؛ تعامل دو سویه ای بین مخاطب و گروه های نمایشی شکل بگیرد تا این دو در تعامل با هم یک گروه را تشکیل دهند.

وی ادامه داد: گروه های نمایشی باید آنقدر تلاش کنند که مخاطبان را با خود همراه کنند، تا جایی که مخاطبان خود را از گروه ها جدا ندانند و به نوعی خود را مکلف به حضور در اجراهای گروه بدانند.

شاه‌آبادی در پایان صحبت هایش با اشاره به لزوم فعالیت گروه های نمایشی، تصریح کرد: جامعه تئاتری کشور در اسرع وقت باید در قالب گروه های نمایشی شناخته شده و همه هنرمندان در قالب این گروه ها به فعالیت خود ادامه دهند. تنها این گونه است که پس از گذشت چند سال هر گروه دارای بِرند خاص خود می گردد.

انتهای پیام / ۴۲


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.