گرو‌ه‌ها در آفریقای مرکزی هنوز دربارهٔ تعیین اول‌وزیر تازه به توافق نرسیده‌اند

۲۵م دیماه ،

afp2-55.jpg

رهبران مخالفان و شبه نظامیان در جمهوری آفریقای مرکزی هنوز در خصوص انتصاب نخست وزیر تازه برای تقسیم قدرت با رئیس‌جمهوری این کشور به توافق دست نیافته‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، بر اساس آتش بس امضا شده در روز جمعه برای خاتمه دادن به شورشی که تا پایتخت جمهوری آفریقای مرکزی هم پیش رفته بود، “فرانسوا بوزیزه”، رئیس‌جمهوری این کشور باید یک دولت ملی را با نخست وزیری که از سوی مخالفانش تعیین می‌شود، تشکیل دهد.

“نیکولاس تیانگی”، وکیل و یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌های سیاسی مخالفان گفت که وی به عنوان نخست وزیر تازه تعیین شده بود اما دفتر بوزیزه اعلام کرد که شبه نظامیان هنوز در خصوص این انتخاب به توافق نرسیده‌اند.

وزیر دولت منطقه‌ای در کابینه رئیس‌جمهوری آفریقای مرکزی که روز شنبه برای باز کردن راه رسیدن به این یک دولت ملی برکنار شد، گفت: دو حزب مخالف وجود دارد. در این میان این مخالفان شبه نظامی نیز وجود دارند.

رئیس‌جمهوری این کشور منتظر است تا شبه نظامیان پیشنهاد خود را اعلام کنند.

وی افزود: رئیس‌جمهوری این کشور نمی‌خواهد که به عدم احترام به معاهدات “لیبرویل” متهم شود.

پیشتر تیانگی اعلام کرده بود که از سوی هم مسلکان خود با اتفاق آرا انتخاب شده بود و آماده بود تا به طور رسمی از سوی بوزیزه به عنوان نخست وزیر تازه منصوب شود.

یکی دیگر از شخصیت‌های برجسته مخالفان گفت: ما با اتفاق آرا تیانگی را انتخاب کردیم. همه ما از او حمایت می‌کنیم.

نیکولاس تیانگی هیات مذاکره‌کنندگان مخالفان سیاسی را در این مذاکرات در لیبرویل رهبری کرد. در لیبرویل معاهده‌ای تنظیم شد که از سوی دولت آفریقای مرکزی، شبه نظامیان و مخالفان به امضا رسید.

این آتش بس قصد دارد تا درگیری‌هایی را که از ۱۰ دسامبر سال قبل آغاز شده است، حل کند. این درگیری هنگامی آغاز شد که گروه‌های شبه نظامیان خود را “سلکا” نامیدند و دست به حملات مسلحانه زدند و از شمال جمهوری آفریقای مرکزی به سمت جنوب حرکت کردند و در نزدیکی پایتخت این کشور متوقف شدند.

نیکولاس تیانگی، رهبر سابق انجمن حقوق بشر آفریقای مرکزی است. وی همچنین رئیس سابق شورای انتقالی ملی بود که پس از آنکه بوزیزه در کودتای ۲۰۰۳ به قدرت رسید، تاسیس شده بود. وی همچنین یکی از مولفان اصلی قانون اساسی است که جریان همان سال به تصویب رسید.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.