گزارش‌ها و قضاوت‌های آژانس مواد خام تصمیمات ۱+۵ است

اردیبهشت ۱۴۰۳

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: گزارش‌ها و قضاوت‌های آژانس مواد خام تصمیمات ۱+۵ خواهد بود، از طرف دیگر چون آژانس به عنوان دیده بان هسته‌ای سازمان ملل وظیفه نظارت، ارزیابی پیشرفت کار و دادن گزارش را دارد، در نتیجه نقش آژانس برای پیشگیری از ذهنیت سازی و هر قضاوت زودگذر می‌تواند حائز اهمیت باشد.

“حسن لاسجردی” در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی ممتاز نیوز، با اشاره به اهمیت پیشبرد همزمان مذاکرات ایران با ۱+۵ و آژانس گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به جهت مسئولیتی که در فضای فنی دارد، در پیش بردن فضای مذاکرات با آژانس می‌تواند تاثیر مستقیمی بر مذاکرات ایران و ۱+۵ داشته باشد.
 
وی ادامه داد: گزارش‌ها و قضاوت‌های آژانس مواد خام تصمیمات ۱+۵ خواهد بود، از طرف دیگر چون آژانس به عنوان دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل وظیفه نظارت، ارزیابی پیشرفت کار و ارائه گزارش را دارد، در نتیجه نقش آژانس برای پیشگیری از ذهنیت‌سازی و هر قضاوت زودگذر می‌تواند حائز اهمیت باشد.
 
این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: اگر گفتگوهای آژانس و ۱+۵ با ایران دارای یک منطق و روال حساب شده باشد، به طور حتم می‌تواند در مجموع مکمل و تسهیل‌کننده گفتگوها باشد.
 
لاسجردی تصریح کرد: مواضع و بعضا جبهه‌گیری‌هایی که در آژانس می‌شود، از طریق شورای حکام و اعضا و از طرف دیگر از آنجا که آژانس معمولا در نشست‌های فصلی خودش یکی از پرونده‌های مهم را بررسی می‌کند، نشان می‌دهد که معمولا فضای آژانس و دستاوردهای آن می‌تواند در فضای ۱+۵ تاثیر مستقیم بگذارد.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: ۱+۵ نگاهش به آژانس به عنوان یک مرکز صاحب نگاه تخصصی است و اگر این دو مذاکرات با هم برگزار شود، می‌توان آن را مثبت ارزیابی کرد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.