گزارش تصویری: شش کویر بی‌نظیر زمین

شاید وقتی کلماتی چون منظره زیبا، نمای بی‌نظیر و … را می‌شنوید،‌ قبل از هر چیز به یاد دریا، آبشارها و رودهای خروشان در کنار جنگل‌های سرسبز و گل‌زارها می‌افتید. اما بسیاری از افرادی که کویر را در زندگی خود تجربه کرده‌اند،‌ نرمی ماسه‌های تپه‌های ماسه‌ای را زیر پای خود حس کرده‌اند و شاهد درخشش تپه‌های مواج زیر نور آفتاب، زیر آسمان کاملا آبی بوده‌اند، منظره کویر را هم به مجموعه مناظر زیبا و فراموش‌ناشدنی اضافه کرده‌اند. کویر، دنیایی منحصر به فرد است و زیبایی آن در هیچ‌کجای دیگر یافت نمی‌‌شود. به علاوه، طبیعت سخت و گرمای طاقت‌فرسای آن، در کنار بادهای تند و ماسه‌های روان،‌ ویژگی‌های زمین‌شناختی خاصی به این مناطق داده است. بسیاری از این مناطق،‌ خالی از موجودات زنده‌اند یا موجودات زنده خاصی را در خود جای داده‌اند.
نشنال‌جئوگرافیک، برخی از مناظر زیبای کویری را منتشر کرده است که آن‌ها را در گزارش تصویری امروز می‌بینید.
 
صحرای صخره سیاه، نوادا:‌ ترکیبی از مواد معدنی، جلبک‌ها و سیانوباکتری‌ها، به چشمه‌های جوشان صحرای صخره سیاه (بلک راک)،‌ واقع در نوادا، رنگ‌های بی‌نظیر و چشم‌گیری می‌بخشد، آن‌قدر متفاوت و زیبا که باور کردن واقعی بودن آن،‌ آسان نیست. (نام عکاس: جک دیکینگا)

 

https://www.momtaznews.com/wp-content/plugins/wprobot/images/af6bc__IMAGE634773916549717062.jpg


چهارچرخ‌ها، تپه‌های ماسه‌ای دومونت، کالیفرنیا:
در این تپه‌های ماسه‌ای، هیچ موجود زنده‌‌ای زندگی نمی‌کند که چرخ‌های این چهارچرخ‌ها بخواهد به آن آسیبی برساند. بنابراین، این تپه‌ها برای راننده‌های علاقمند، هیجان فراوانی را به همراه دارند. (نام عکاس: کوین موریس)

 

https://www.momtaznews.com/wp-content/plugins/wprobot/images/e2f9f__IMAGE634773916555489072.jpg


تپه‌های ماسه‌ای اش‌سامات:
در این تصویر نمایی از سلسله تپه‌های ماسه‌ای بلند صحرای عربی را در زیر نور بعد از ظهر می‌بینید. صحرای بزرگ آفریقا، صحرای عربی، کویرهای ایران و صحرای تاتار همه با هم مرتبطند و در کنار هم، ۹۶۰۰ کیلومتر را به امتداد زمین‌های خشک شمال آفریقا اضافه می‌کنند. (نام عکاس:‌ استفان الوارز)

https://www.momtaznews.com/wp-content/plugins/wprobot/images/5c450__IMAGE634773916561417082.jpg

تپه‌های ماسه‌ای کشور عمان: این تپه ماسه‌ای بر اثر وزش‌ بادهای تند این منطقه،‌ شکلی هلالی به خود گرفته است،‌ به این صورت که در جهتی که باد می‌وزد (سمت چپ)‌ تپه‌ای با سطحی صاف شکل گرفته که باد آن را صیقل می‌دهد و سطح دیگر آن، که ماسه‌ها درون آن می‌لغزند و به پایین می‌ریزند، شکلی مقعر پیدا کرده است. (نام عکاس: استفن الوارز)

 

https://www.momtaznews.com/wp-content/plugins/wprobot/images/5c450__IMAGE634773916566877092.jpg


اواخر بعد از ظهر در کویر:
زمین‌های گسترده پوشیده از تپه‌های ماسه‌ای،‌ مانند آن‌چه در این تصویر می‌بینید،‌ در عمان فراوان هستند. گاهی به آن‌ها دریای ماسه‌ای هم گفته می‌شود،‌ چون از دور، نمایی شبیه به دریایی دارند که موج‌های آن به آرامی در حال حرکت هستند. (نام عکاس: سام ابل)

 

https://www.momtaznews.com/wp-content/plugins/wprobot/images/e5537__IMAGE634773916572649102.jpg


صحرای سیمپسون:‌
در این تصویر،‌ یک تپه ماسه‌ای مواج را می‌بینید که در زیر آسمان آبی صحرای سیمپسون واقع در بخش مرکزی استرالیا می‌درخشد. میزان بارش باران در این منطقه دورافتاده و خالی، کم‌تر از ۲۰۰ میلی‌لیتر در سال است.

https://www.momtaznews.com/wp-content/plugins/wprobot/images/39dc2__IMAGE634773917162174138.jpg


سیمرغ | تازه های فرهنگ و هنر

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.