گزارش خبری آریا؛ چرا مرغ گران است؟

خبرگزاری آریا- باتوجه به میزان تولید مرغ در کشور و میزان مصرف آن در داخل ، در کشور با کمبود تولید  مرغ مواجه نیستیم.
به گزارش خبرنگار اقتصادی آریا، بر اساس اطلاعات به دست آمده میزان مصرف سرانه گوشت مرغ در ایران نسبت به اتحادیه اروپا، ژاپن و کره جنوبی بیشتر است و هر ایرانی به طور متوسط ۲۵ کیلوگرم مرغ در هر سال مصرف می کند و اگر این ۲۵ کیلو گرم را برای هر ایرانی مبنا قرار دهیم  وآن را در جمعیت ۷۵ میلیونی کشور ضرب کنیم میزان مصرف مرغ در یک سال در ایران حدود ۲ تن است و بر اساس اعلام  وزارت جهاد کشاورزی  امسال تولید گوشت مرغ در کشور به حدود ۹/۱ میلیون تن خواهد رسید ومی‌توان نتیجه گرفت که در بدترین حالت ممکن بازار داخل امسال با حدود ۱۰۰ هزار تن کمبود گوشت مرغ مواجه خواهد بود که این رقم نمی‌تواند تاثیر شدیدی روی قیمت‌ها در بازار بگذارد.
باتوجه به اینکه مراغداری ها در تامین نهادهای دامی با مشکل روبرو بودند اما از آن طرف در تولید جوبه به اذعان وزارت جهاد کشاورزی با هیچگونه مشکلی روبرو نبوده ایم وتولید جوجه در سه ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه در سال قبل حدود شش میلیون قطعه افزایش یافته است .
با توجه به این آمار و ارقام  و تامین نهاده ای دامی از طرف دولت و قرار دادن آن در اختیار مرغداری ها ،  تا دی ماه ۱۳۹۰  عرضه مرغ بیش از تقاضا بود و مرغداران خواستار خرید و ذخیره‌سازی گوشت مرغ مازاد برای ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا بودند.
حال این سوال مطرح می شود که طی این ۶ ماه چه اتفاقی افتاده است که قیمت مرغ به بیش از ۷۰۰۰ هزار تومان رسیده و همچنان بازار مرغ در التهاب به سر می برد.
از اول زمستان گذشته با توجه به افزایش قیمت کنجاله وسویا تولید مرغ در کشور کاهش یافت و همه افزایش قیمت نهاده‌های تولید مانند کنجاله سویا را اصلی‌ترین دلیل افزایش قیمت‌ها در بازار گوشت مرغ اعلام کرده اند.
یکی دیگر از علل کاهش تولید مرغ توسط مرغداری ها کاهش سرمایه در گردش آنها بوده است.
اما تامین و رساندن نهاده های دامی نیز خود به داستانی جالبی طی این دو سه ماهه تبدیل شده است و مرغداری ها و مسئولان دولتی هریک دیگری را در این زمینه به عنوان مقصر اعلام می کنندو این اختلافات  منجر به برکناری صدرالله دولت مدیر عامل شرکت پشتیبانی طیور ودام از سمت خود شد اما باز هم علیرغم این تغییرکشمکش شرکت پشتیبانی طیور ودام و مرغداری ها بر سر تامین نهاده ها همچنان ادامه پیدا کرد.
 اما با توجه به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و بالا رفتن میزان مصرف مرغ در این ماه، دولت دست به عرضه مستقیم مرغ با نرخ تنظیم بازاری هر کیلویی ۴۷۰۰ تومان زده است.
همچنین، حسن رادمردسرپرست معاونت توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت از ثبت سفارش ۶۰هزار تن مرغ خبرداد و گفت: از این میزان در حال حاضر پنج هزار تن وارد کشور شده و پنج هزار تن در مرزها است همچنین ۲۰ هزار تن  دیگر نیز در ظرف روزهای آینده وارد کشور می‌شود که به قیمت ۴۴۰۰ تومان در نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا توزیع خواهد شد.
رادمرد با اشاره به عرضه بیش از تقاضای مرغ در ماه رمضان افزود: مرغداریها با توجه به جوجه ریزی‌های انجام شده  و تامین نهاده های طیور  با کمبودی برای تولید مواجه نیستند و در حال حاضر مشکلی برای عرضه مرغ براساس نیاز بازار وجود ندارد.
به گفته وی با ذخیره سازیهای  صورت گرفته برای تامین مرغ در ماه رمضان، در این ماه ‌ ۱۶۰هزار تن تولید مرغ انجام می شود که نسبت به ماه های قبل ۱۵درصد رشد خواهد داشت.
 سرپرست معاونت توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به رفع مشکل تولیدکنندگان مرغ  برای تهیه و تامین نهاده های طیور اظهار داشت: بر اساس تفاهم نامه های امضاء شده به منظور تامین کنجاله سویای مورد نیاز واحدهای تولیدی از طرف دولت،‌ با مشکلی برای تولید مرغ گوشتی مواجه نخواهیم بود.
وی همچنین به عرضه۴۷۰۰ تومانی مرغ منجمد در نمایشگاه‌های ویژه طرح ضیافت اشاره کرد و گفت: ۲۰ هزار مرغ منجمد نیز از برزیل در حال ورود به کشور است.
سرپرست معاونت توسعه بازرگانی داخلی در ادامه با اشاره به تنظیم بازار مرغ و جلوگیری از نوسانات قیمتی آن تصریح کرد: در این رابطه شرکت پشتیبانی امور دام تحویل ۵۴ هزار تن نهاده خوراک مرغ به اتحادیه سراسری مرغداران برای توزیع بین مرغداران گوشتی را آغاز کرده است که تاثیر بسزایی در کاهش قیمت مرغ خواهد داشت.
به گزارش آریا، با توجه به اینکه واردات گوشت و مرغ آزاد شده است باید دیدکه آیا قیمت مرغ تا چند روز آینده متعادل می شود و بازار این ماده پروتئینی به حالت ارامش بازخواهد گشت و این وعده ای است که مسئولین امر برای کاهش قیمت مرغ داده اند.
بر اساس اعلام مسئولین فروش مرغ  با قیمت بیش از ۵۲۰۰ تومان ممنوع است، اما این در حالی است که هم اکنون در واحد های خرده فروشی مواد پرو تئینی  مرغ کیلویی بین ۶۰۰۰ تا ۷۰۰۰ هزار تومان به فروش می رسد.


خبرگزاری آریا

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. Nima:

    چرا مرغ ارزان است ؟؟؟!!!!!
    در صورتی که دان ،ذرت ،سویا،دارو،گاز ،برق وووو…)گران است

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.