گزارش خبری تحلیلی آریا؛ تصویب قطعنامه ضدسوری عربستان در سازمان ملل

خبرگزاری آریا-سرانجام تحت فشارهای گسترده غرب و رژیم های عربی، پیش نویس قطعنامه ای علیه سوریه در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، ۴۳ کشور به این قطقنامه رای مخالف و یا ممتنع دادند . پیش نویس این قطعنامه از سوی عربستان ارائه شد مورد حمایت کشورهای غربی و طیف کشورهای عربی مخالف سوریه قرار گررفت. دراین قطعنامه بدون آنکه اشاره ای به تحرکات گروههای تروریستی در سوریه شود ، بر افزایش فشارها بر رئیس جمهور این کشور تاکید شده است . در قطعنامه تصویب شده در مجمع عمومی سازمان ملل ، از برخورد نیروهای دولتی سوریه با گروههای مسلح و شورشیان این کشور بعنوان مصادیق نقض فاحش حقوق بشر و جنایت علیه بشریت یاد شده و از دولت سوریه خواسته شده است تا واحدهای ارتش را از محلات مسکونی شهرها خارج کند ، بدون آنکه به عملیات تروریستی و کشتارهایی که از سوی شورشیان تاکنون شده ، اشاره ای شود .
این موضوع بیانگر نگاه یکسویه غرب و طیف مشخصی از کشورهای عربی و بویژه عربستان به بحران سوریه است. غرب و کشورهای عربی همسو با امریکا از هفده ماه پیش که سوریه با پاره ای اعتراضهای داخلی روبرو شده است ، برای ضربه زدن به دولت بشار اسد ، متحد شده اند . استفاده ابزاری از شورای امنیت و سایر مجامع بین المللی برای ضربه زدن به نظام سیاسی سوریه بخشی از اقدامات جبهه متحد ضد سوری غربی – عربی بوده است .
پس از آنکه تلاشهای محور مشترک غربی – عربی جهت مداخله نظامی در سوریه از طریق شورای امنیت به نتیجه نرسید ، تحرکات غرب و کشورهای عربی همسوبا امریکا ،روی مسلح کردن شورشیان سوری متمرکز شد تا از این طریق سوریه را به سمت جنگی خونین و داخلی سوق دهند . در هفته های اخیر سوریه صحنه هولناکترین حوادث تروریستی و خشونت بار بود .
غیرنظامیان این کشور نیز قربانی جنایاتی شدند که بدست تروریستها و با پشتیبانی غرب و کشورهای عرب حامی آنان در سوریه شکل گرفت . هدف از این حرکتهای ضد بشری ، به شکست کشاندن طرح صلح شش ماده ای کوفی عنان ، زمینه چینی برای مداخله نظامی در سوریه و نهایتا” بسترسازی برای تغییر نطام سیاسی سوریه بشکل دلخواه غرب بوده است .تاکنون روسیه وچین بعنوان دو عضو دارای حق وتو در شورای امنیت ، در مقابل مواضع جبهه متحد ضد سوری غربی و عربی ، مقاومت کرده اند ، تا آنجاکه سوریه اکنون به صحنه جنگ سرد دیگری بین روسیه و امریکا تبدیل شده است .
در حالی که امریکا و کشورهای عربی خواهان مداخله نظامی برای حل بحران سوریه هستند، روسیه و چین برحل بحران سوریه از راههای دیپلماتیک و خصوصاQ بر مبنای طرح کوفی عنان ، تاکید دارند .
برخی از کارشناسان سیاسی بر این باورند ، غرب برای آنکه بتواند بر روسیه وچین فشار وارد و خواسته های خود مبنی برمداخله نظامی برای تغییر نظام سیاسی سوریه را عملی کند ، اکنون شرایط را بگونه ای فراهم کردتا کوفی عنان استعفا دهد و همزمان با آن ، تصویب قطعنامه ای ضد سوری در مجمع عمومی را پیگیری کرد .
اما واقعیت آن است ، قطعنامه غیر الزام آور مصوب مجمع عمومی سازمان ملل که سراسرش حمایت از تروریستها بوده است ، برای چندمین مرتبه ماهیت ادعاهای حقوق بشری امریکا و کشورهای عربی در باره سوریه را به نمایش گذاشت . زیرا کشورهایی که هم اکنون از حقوق بشرو نقض آن در سوریه دم می زنند ،خود تامین کننده سلاح برای تروریستهای این کشور هستند .
 بشار جعفری ، نماینده سوریه در سازمان ملل نیز در واکنش به تحرکات ضد سوری محور مشترک غربی – عربی در مجامع بین المللی ، ضمن جنون آمیز خواندن اقدامات ضد سوری آنها ، تصریح کرد ، برخی کشورهایی که پیش نویس قطعنامه علیه سوریه را پیشنهاد می کنند ، درداخل این کشورها نه تنها اثری از دمکراسی نیست بلکه خود رژیمهایی استبدادی هستند که ملت خود را سرکوب می کنند .
 وی با تاکید بر این نکته که همین کشورها خشونت و تروریسم را در سوریه دامن می زنند ، تصریح کرد ، دمشق همچنان به طرح شش ماده ای کوفی عنان پای بند است ، اما در عین حال برای مقابله با تروریستها در سوریه عزم جدی دارد و تازمانی که تروریست ها را ازبین نبرد ، دست از مقابله با آنان نخواهد کشید.
 


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.