گزارش رویترز از تحقیق آمریکا از ZTE به اتهام نقض تحریم‌ها علیه ایران

گزارش رویترز از تحقیق آمریکا از ZTE به اتهام نقض تحریم‌ها علیه ایران

اداره تحقیقات فدرال آمریکا(اف بی آی) تحقیقات جدیدی را در مورد فروش تجهیزات کامپیوتری ساخت آمریکا به ایران توسط شرکت زد تی ای چین را آغاز کرد.
 
به گزارش فارس نیوز به نقل از رویترز، بر اساس گزارشی که پایگاه اینرنتی اسموکینگ گان  آن را منتشر کرده، اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف بی آی)، تحقیقات جدیدی را در مورد فروش تجهیزات کامپیوتری تحت تحریم آمریکا به ایران توسط شرکت زد تی ای چین و همچنین ادعاها در مورد تلاش این شرکت چینی برای سرپوش گذاشتن بر فعالیت های خود و مانع تراشی بر سر راه تحقیقات در زمینه فروش تجهیزات ممنوعه به ایران آغاز کرده است.

بر اساس این گزارش، شرکت زد تی ای چین، تجهیزات و سیستم های نظارت بر خطوط تلفن، موبایل و ارتباطات اینترنتی را به ایران فروخته است.

بر اساس گزارشی که خبرگزاری رویترز در این باره در ماه مارس منتشر کرده بود، شرکت زد تی ای، قراردادی را به تاریخ ۲۴ جولای ۲۰۱۱ برای فروش تجهیزات سخت افزاری و محصولات نرم افزاری چندین شرکت آمریکایی، شامل شرکت های مایکروسافت، هیولت پاکارد، اوراکل، سیسکو و دل به ارزش ۱۲۰ میلیون دلار به ایران به امضا رسانده است. بر اساس قوانین دولت آمریکا، فروش این تجهیزات به ایران ممنوع است.

پس از انتشار گزارش رویترز در ماه مارس، شرکت چینی اعلام کرد که همکاری خود با ایران را کاهش خواهد داد.

پایگاه اینترنتی اسموکینگ گان بخش هایی از تحقیقات محرمانه فی بی آی را بر اساس مصاحبه ماه می خود با اشلی کایل یابلون، مشاور حقوقی شعبه شرکت زد تی ای در تگزاس منتشر کرده است.

بر اساس این تحقیقات، یابلون به ماموران اف بی آی گفته که مقامات زد تی ای، در مورد از بین بردن مستندات، تغییر دادن لیست تجهیزات فروخته شده به ایران و تکذیب ادعاها در مورد همکاری با ایران گفتگوهایی را انجام داده اند تا در تحقیقات وزارت بازرگانی آمریکا در این زمینه اختلال ایجاد کنند.

بر اساس تحقیقات اف بی آی، وزارت بازرگانی آمریکا احضاریه ای را برای شرکت زد تی ای صادر کرده تا قرارداد این شرکت با ایران را مورد بررسی قرار دهد.

یابلون همچنین ادعا کرده، که به او گفته شده شرکت زد تی ای دارای شرکت های تابعه ای است که از آنها برای فروش تجهیزات مخابراتی ساخت آمریکا به کشورهای تحت تحریم استفاده می کند.

روز جمعه، دیوید شو سخنگوی شرکت زد تی ای گفت، شرکت فعلا اظهار نظری در این باره نمی کند.

اواخر سال گذشته میلادی، شرکت نوکیا زیمنس تحت فشار غرب اعلام کرد که به تدریج همکاری خود با ایران را کاهش خواهد داد. این شرکت در کنار شرکت های اریکسون و هواوی چین، یکی از تامین کنندگان تجهیزات مخابراتی ایران محسوب می شد.

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.