گسترش رشته های پولی مقطع دکترا برای ارتقاء سطح تحصیلات تکمیلی کشور

بسیاری از پردیسهای مرکزی دانشگاه ها در سال تحصیلی جدید اقدام به پذیرش دانشجوی دکتری با دریافت شهریه بالا کرده اند تا سطح تحصیلات تکمیلی در کشور ارتقا یابد.

دکتر ابوالفضل حسنی مدیر کل دفتر گسترش وزارت علوم در این خصوص به خبرنگارصنفی آموزشی باشگاه خبرنگاران گفت: چند نکته اساسی منجر شد که اخذ شهریه از دانشجویان دکتری مطرح شده است. یکی از این مباحث که در آئین نامه توسعه برنامه پنجم مطرح است این است که برای اینکه بتوانیم تحصیلات تکمیلی را در کشور افزایش دهیم اقدام پذیرش دانشجوی مقطع دکتری با اخذ شهریه کرده ایم.

وی افزود: وزارت علوم شخصی را برای اخذ شهریه در رشته های مختلف تعیین کرده است که این سقف برای رشته های علوم انسانی ۴۵ میلیون و برای رشته های فنی و مهندسی و سایر رشته های ۵۵ میلیون تعیین شده است که باید به تأئید هئیت امنای موسسات و مراکز آموزش عالی برسد.

سطح آموزشی رشته های پولی مقطع دکتر بالاست

مدیر کل دفتر گسترش وزارت علوم تصریح کرد: هدف دیگر وزارتخانه از مطرح کردن پذیرش دانشجوی مقطع دکتری به صورل پولی این است که از رفتن افرادی که برای ادامه تحصیل به خارج از کشور می روند جلوگیری می شود وامکانات فراهم شود تا در کشور خود تحصیلات تکمیلی را انجام دهند.

وی در خصوص سطح کیفیت آموزشی در خصوص این گونه پذیرشها گفت: دانشجویان پذیرفته شده در پردیسهای دانشگاهی در مقطع دکتری از وجود استادان برتر و فرهیخته بهره می برند و ما خروجی مناسبی را خواهیم داشت و این گونه پذیرش شرع سطح آموزش بالایی دارند.

حسنی بیان داشت: نکته قابل توجه این است که پردیسها از طریق برگزاری آزمونهای نیمه متمرکز باید اقدام به پذیرش دانشجو کنند و در غیر اینصورت مدرک اخذ شده معتبر نخواهد بود.

وی خاتمه خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۲۴ پردیس اقدام به پذیرش دانشجوی دکتری به این سبک کرده اند و امیدواریم در آینده نیز این پردیسها افزایش پیدا کرده تا سطح تحصیلات تکمیلی در کشور ارتقاء یابد./ع۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.