گفتگوی تلفنی لاریجانی و عارف


گفتگوی تلفنی لاریجانی و عارف

 

بعد از چند روز پرافت‌وخیز که نشانه‌هایی از وزن‌کشی بین فراکسیون امید و فراکسیون اصولگرایان را عیان کرد، حالا به نظر می‌رسد راه تعامل مورد نظر بزرگان اعتدال و اصلاحات برای تعیین سازوکار اداره مجلس دهم، در حال بازشدن است.

پورتال خبری ممتاز نیوز: شنیده‌ها از حواشی دومین روز همایش منتخبان مجلس دهم، حاکی از مذاکره خصوصی علی لاریجانی با چند نفر از منتخبان تهرانی لیست امید و تلاش برای رفع شائبه‌هایی است که نسبت به عملکرد چند روز اخیر ریاست مجلس نهم به وجود آمده است. اما نشانه مهم‌تر وقتی آشکار شد که محمدرضا عارف در گفت‌وگو با ایسنا، از مکالمه تلفنی خود با لاریجانی هم خبر داد و گفت: «بنده مکالمه تلفنی با آقای لاریجانی داشتم، ولی نشست خصوصی درزمینه مسائل مدیریت مجلس نداشتیم».

جملات بعدی عارف درباره موضوع ریاست مجلس دهم نیز، آشکارا از ادامه تلاش‌ها برای اتخاذ رویکرد تعاملی خبر می‌دهد. او درباره تکلیف ریاست مجلس دهم با تأکید مجدد بر تصمیمات فراکسیونی گفته است: «آینده ریاست مجلس مربوط به نمایندگان است، اولین جلسه را دو فراکسیون اصلی مجلس برگزار کرده و باید منتظر جلسات بعدی باشیم.

وقتی جلسات بعدی فراکسیون‌ها تشکیل شد، تعداد نفرات همه فراکسیون‌ها نیز مشخص خواهد شد. هدف اصلی ما این است که فراکسیون‌های مختلف در مجلس با همدلی، صمیمیت و احساس مسئولیت مشترک که پیام اصلی مردم در انتخابات بود، در جهت امید، آرامش و رفع مشکلات مردم تلاش کنند».

اما مهم‌ترین سخن عارف که روز گذشته منتشر شد، جمله‌ای است که می‌توان آن را به عنوان شاه‌کلید تعامل مورد نظر فراکسیون امید و مهم‌ترین پیام درباره ریاست مجلس به لاریجانی تلقی کرد. عارف درباره اداره مجلس دهم گفته است: «مدیریت مجلس تنها ریاست مجلس نیست بلکه هیأت‌رئیسه و بخش‌های مهم مجلس نیز حائز اهمیت است که در فراکسیون‌ها تصمیم‌گیری خواهد شد».

عارف هرگونه گفت‌وگو با طرف مقابل درباره ترکیب و سازوکار اداره مجلس دهم را به بعد از تشکیل رسمی فراکسیون‌ها موکول کرده و گفته است: «این کارها پس از تشکیل فراکسیون‌ها باید انجام شود. انتخاب ریاست مجلس مربوط به فراکسیون‌هاست و به طور حتم همه ما باید به نظر فراکسیون‌های خود در مجلس تمکین کنیم. وقتی در داخل فراکسیون به جمع‌بندی نهایی رسیدیم مذاکرات بین‌فراکسیونی را نیز دنبال می‌کنیم».

این رویکرد عارف و پیام‌های آشکاری را که از سخنان او برای طرف مقابل مخابره شده می‌توان مناسب‌ترین موقعیت برای آغاز تعامل بین دو فراکسیون و تقسیم مناسب اداره مجلس برای جلوگیری از تنش در مجلس دهم دانست؛ پیامی که حالا باید منتظر ماند و دید که آیا از سوی مقابل پاسخی دریافت خواهد کرد یا لاریجانی به توضیحاتی که در همایش روز یکشنبه برای منتخبان لیست امید داده، اکتفا می‌کند.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.