گلایه خانم سخنگو از نشر یک‌ خبر

ایران > سیاست – گروه سیاسی:
نقل قولی که بعضی نمایندگان بعد از دیدار با ظریف ارائه کردند و گزارشی که رسانه‌ها از جلسه کمیسیون امنیت‌ملی با وزیر خارجه منتشر کردند

با گلایه سخنگوی وزات خارجه همراه شد. مرضیه افخم با تعبیر «نقل‌قول‌های فاقد صحت» به تکذیب روایت‌هایی پرداخت که به محمد‌جواد‌ظریف منتسب شده بود. در واقع پس از آنکه بعضی اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس مدعی شدند که وزیر امور خارجه در دیدار با نمایندگان از مقصود رهبری درخصوص نابجا بودن بعضی کارها در نیویورک رمزگشایی کرده، سخنگوی وزارت امورخارجه به این اظهارات واکنش نشان داد. با این حال سکوت ظریف در این خصوص هم تا حدی مزید بر سبب شد.

منصور حقیقت‌پور نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی با اشاره به جزئیات جلسه اعضای این کمیسیون با وزیر امورخارجه گفت: ظریف در این جلسه اشاره‌ای به بیانات رهبر انقلاب دربارهٔ نابجا بودن بعضی اقدامات در آمریکا کرد و گفت که از نظر ما مکالمه تلفنی رئیس‌جمهور با اوباما جزو آن مصادیق نابجا بودن مدنظر رهبر انقلاب اسلامی بوده و تصمیم اشتباهی گرفته‌اند.

وی افزود: وزیر امور خارجه در این جلسه به نمایندگان گفت که آمریکایی‌ها باید قدم‌های بسیاری برمی‌داشتند و بعد ما به تلفن آنها پاسخ می‌دادیم. روزنامه کیهان هم دیروز با نقل روایتی از جلسه اعضای کمیسیون امنیت ملی و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نوشت که دکتر ظریف در پاسخ رئیس کمیسیون که نظرایشان را دربارهٔ اقداماتی پرسیده بود که رهبر معظم انقلاب آنها را «بجا» ندانسته بودند، در کمال صداقت گفته بود «ما فکر می‌کردیم مکالمه‌ها و گفت‌وگوها در حدی که انجام شده، در این حد مجوز داریم ولی وقتی حضرت آقا اشاره کردند، برداشت ما این است که ایشان نخستاً؛ به گفت‌وگوی دکتر روحانی با اوباما انتقاد دارند و این را یکی از اقدامات نابجا می‌دانند و طولانی شدن مذاکرات بنده و جان کری را از اقدامات نابجای دیگر سفر می‌دانند.»

با این حال، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، خبر بعضی رسانه‌ها دربارهٔ اعتراف ظریف به نابجا بودن مکالمه روحانی با اوباما و دیدار خود با جان کری را تأیید نکرد و گفت: مطالبی که در این روزنامه چاپ شده در گزارش مکتوب کمیسیون امنیت ملی مجلس وجود ندارد. محمد حسین نقوی حسینی ادامه داد: روزنامه کیهان در گزارش صفحه ۳عنوان کرده که ظریف در کمیسیون امنیت ملی به دیدار نابجای خود با جان کری و مکالمه تلفنی دکتر روحانی با اوباما اعتراف کرده، این خبر از طرف کمیسیون امنیت ملی تأیید نمی‌شود.

اما غیراز ظریف ظاهرا عباس عراقچی هم اظهاراتی مشابه این را در جلسه شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین مطرح کرده بود. محمدرضا باهنر روز دوشنبه در فیس بوک شخصی خود از قول عراقچی مدعی شده بود اظهارات مقام معظم رهبری درخصوص بجانبودن بعضی کارها در سفر نیویورک اشاره به برقراری تماس تلفنی میان روسای جمهور ایران و نیز مذاکره ظریف و جان کری؛ وزیر امور خارجه آمریکا داشت. نایب‌رئیس مجلس با اشاره به حضور عباس عراقچی؛ معاون وزارت خارجه در جلسه شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین، نوشت:

«برآیند صحبت‌های آقای عراقچی ضمن واکاوی سفر، این بود که برقراری تماس تلفنی و طولانی شدن مذاکرات با جان کری ۲ کاری بودند که مقام معظم رهبری نابجا دانستند. هر چند آقای عراقچی اظهارنظر صریح در این زمینه نکردند».مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه اما با بیان اینکه برداشت نمایندگان از سخنان وزیر امورخارجه دقیق نیست، به اظهارات اخیر نمایندگان از قول ظریف واکنش نشان داد و گفت: متأسفانه در بعضی موارد مطالب منتشره کاملاً در مغایرت با اظهارات وزیر امور خارجه در این نشست بوده است.

او گفت که برداشت‌های نمایندگان محترم از سخنان وزیر امور خارجه در جلسه غیرعلنی روز یکشنبه با اعضای محترم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی دقیق منتشر نشده و تیترهای بعضی جراید فاقد صحت است و تکذیب می‌شود. وی افزود: انتظار می‌رفت دقایق اظهارات وزیر امور خارجه در جلسه غیر‌علنی و در پاسخ به سؤالات خصوصی نمایندگان کمیسیون امنیت ملی در چارچوب مطرح‌شده، صادقانه مدنظر قرار می‌گرفت ولی متأسفانه در بعضی موارد مطالب منتشره کاملاً در مغایرت با اظهارات وزیر امور خارجه در این نشست بوده است. دیروز همچنین وزیر امور خارجه میهمان فراکسیون اصولگرایان مجلس بود تا احتمالا در این خصوص توضیحاتی ارائه کند.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.