گمرک، سامانه هوشمند در حوزه ترانزیت راه اندازی کرد

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ ۵ شنبه ۱۸ آبان ۹۱،

رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران، از راه اندازی سامانه هوشمند در حوزه ترانزیت کالا خبر داد و گفت: با راه اندازی این سامانه همه فعالیت های مربوط به ترانزیت کالا به صورت یکپارچه و متمرکز صورت خواهد گرفت.

به گزارش تفسیری سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگارن به نقل از شبکه خبرها اقتصادی ودارایی (شادا)، عباس معمارنژاد در اولین همایش توسعه ترانزیت از بنادر جمهوری اسلامی ایران، افزود: هم اکنون ۹۰ درصد این سامانه در دو گمرک مهم ترانزیتی تهران و شهید رجایی عملیاتی و در هشت گمرک دیگر نیز راه اندازی شده است که ظرف دو ماه آینده عملیاتی خواهد شد.

وی اضافه کرد: پیش از این سه سامانه در بحث ترانزیت فعالیت داشته است اما گمرک ایران با راه اندازی سامانه جدید هوشمند به سمت یکپارچه و متمرکز کردن کار در حوزه ترانزیت پیش خواهد رفت.

معمارنژاد با بیان اینکه سازمانهای مختلفی در مبدا و مقصد در امر ترانزیت کالا دخالت دارند، گفت: بنادر کشور یکی از پتانسیل ها و توانمندی های ایران در امر ترانزیت است.

رییس کل گمرک ایران سپس با اشاره به گزارش تفسیری انکتاد در سال ۲۰۱۰ اظهار داشت: براساس این گزارش تفسیری حدود ۹ میلیارد تن کالا در جهان مبادله شد که بیش از ۹۰ درصد این میزان معادل ۸٫۳ میلیارد تن از طریق حمل و نقل دریایی صورت گرفته است.

معمارنژاد در ادامه سخنان خود به چالش های گمرک ایران در موضوع ترانزیت اشاره کرد و گفت: نبود زیرساخت ها و بسترهای مخابراتی و پهنای باند، نبود تجهیزات کنترلی مورد نیاز، عدم وجود نظارت کامل در طول مسیرهای مجاز، نبود ابزارهای تنبیهی در برخورد با سودجویان ترانزیت، عدم اجرای کنوانسیون هماهنگی کنترل کالا در مرزها و مدیریت واحد، عدم استفاده از ظرفیت ناوگان ریلی کشور و عدم وجود انبار در صورت نیاز برای دپوی کالا از جمله چالشهای فراروی گمرک ایران در امر ترانزیت کالا است.

وی سپس در این همایش راهکارهایی برای افزایش ترانزیت در کشور از نگاه گمرک ارایه کرد و گفت: بکارگیری سیستم یکپارچه نرم افزاری جهت انجام تشریفات ترانزیت خارجی، اجرای پروژه های دروازه مشترک با گمرکات کشورهای همجوار، اجرای کنوانسیون هماهنگی کنترل کالا در مرزها، تجهیز گمرک مرزی به تجهیزات نوین کنترلی و تجدید نظر و اصلاح در ساختار اولیه ترانزیت گمرکات مهم ترانزیتی از جمله این راهکارها به شمار می آید.

معمارنژاد هماهنگی و تعامل بین سازمانهای ذیربط در امر ترانزیت را مهم دانست و اظهار داشت: این تعامل به طور قطع امر ترانزیت از کشور را تسهیل می کند ضمن اینکه تعامل نیز تنها در سایه هم اندیشی و تبادل نظر امکانپذیر است.

به گفته وی، هم اکنون ۱۴۵ گمرک در قلمرو جمهوری اسلامی ایران فعال است که از این تعداد حدود یک سوم مجاز به فعالیت در امر ترانزیت و کارنه تیر است.

نخستین همایش توسعه ترانزیت از بنادر جمهوری اسلامی ایران با شعار بنادر، دروازه های ترانزیت بین المللی روز قبل در سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.