گندم بیمار پاکستانی از سفره ایرانی‌ها دست‌بردار نیست

سلامت > عمومی– ممتازنیوز:
در حالی که گندم پاکستانی به دلیل وجود بیماری‌های رایج در فهرست کشورهای ممنوعه سازمان حفظ نباتات برای واردات این محصول قرار دارد، وزیر نیرو از موافقت با طرف پاکستانی برای تهاتر گندم به ازای بهای برق ارسال شده به این کشور خبر داد.

به گزارش ایسنا مدت‌هاست که مسئولان پاکستانی برای صادرات گندمی که حتی خود به آلوده بودن آن اذعان دارند، مبادرت می‌ورزند تا شاید بازاری برای محصولشان بیابند چرا که حتی تولیدکنندگان خوراک دام کره جنوبی از خرید گندم این کشور انصراف داده‌اند.

کنوانسیون بین‌المللی حفظ نباتات، واردات محموله‌های کشاورزی را مشروط به تطابق با استانداردهای کشور مقصد می‌داند و براین اساس واردات انواع محصولات کشاورزی به کشور تنها پس از بررسی و تایید سازمان حفظ نباتات از نظر سلامت و عاری بودن از آفات و باقیمانده‌های شیمیایی آن‌ ممکن است.

اما با وجود اینکه نام پاکستان در آخرین فهرست ممنوعه اعلام شده از سوی سازمان حفظ نباتات برای واردات گندم وجود دارد، وزیر نیرو در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر این‌که ایران ۴۰ میلیون دلار از پاکستان در ازای صادرات برق طلب دارد، گفت: پاکستان اجازه خواسته که به جای پول گندم بدهد که با این موضوع موافقت شده است.

چندی پیش هم سخنگوی وزارت بازرگانی پاکستان اعلام کرد که با صادرات ۱۰۰ هزار تنی گندم برای تسویه ۵۳ میلیون دلار بدهی برقی موافقت شده اما علی اکبر یاسمی – معاون قرنطینه و کنترل آفات سازمان حفظ نباتات – گفت: با توجه به شیوع بیماری‌های رایج گندم مانند “سیاهک ناقص” و “علف هرز استریگا” و گزارش وجود این بیماری‌ها در کشورهای آفریقایی، عربستان، هند، پاکستان،‌ افغانستان،‌عراق، بنگلادش، چین، ژاپن، تایلند، مالزی، میانمار، اندونزی، فیلیپین، ترکیه و مکزیک، واردات گندم از این کشورها به ایران ممنوع است.

وی افزود: کشورهای صادرکننده گندم باید گواهی بهداشت محصول خود را براساس شرایط و مفادی که از سوی سازمان حفظ نباتات ایران اعلام می‌شود از وزارت بهداشت کشور خود دریافت کنند و پس از احراز شرایط بهداشتی اعلام شده از سوی ایران، محصول وارداتی به قرنطینه سازمان حفظ نباتات در گمرک وارد می‌شود و پس از بررسی و نمونه‌برداری از سوی مأموران قرنطینه سازمان حفظ نباتات در صورت تایید، این محموله می‌تواند به کشور وارد شود.

امید می‌رود که با توجه به تایید آلوده بودن گندم در کشورهایی مانند پاکستان از سوی کارشناسان و محققان کشاورزی به دور از هر گونه ملاحظات، از ورود این محصول جلوگیری شود چراکه طبق یافته‌های گیاه‌پزشکی آفت‌هایی مانند” سیاهک ناقص گندم” در صورت ورود به مزارع تا سال‌های سال باقی می‌مانند و مخاطراتی برای بخش کشاورزی و به تبع آن مصرف‌کنندگان در پی خواهند داشت.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.