گوجه بخورید سکته نکنید!

۲۹ آبان ،

مصرف بسیار گوجه فرنگی می‌تواند سدی در برابر بروز سکته‌ی مغزی باشد.

به گزارش تفسیری خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران؛ مصرف روزانه نوعی مکمل طبیعی تولید شده از گوجه‌فرنگی می‌تواند به کاهش حملات قلبی کمک کرده و فرد را در برابر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی بیمه کند.

گوجه فرنگی سرشار از لیکوپن است. لیکوپن یک رنگدانه‌ی قرمز رنگ از خانواده‌ی کاروتنوئیدها است که خواص آنتی اکسیدانی دارد. افرادی که میزان لیکوپن خونشان بیشتر است به میزان ۵۹ درصد کمتر دچار سکته‌ی مغزی می‌شوند.

مهمترین ترکیبات گوجه‌فرنگی شامل حدود”۹۰″ درصد و یا کمی‌بیشتر آب می‌باشد و بقیه آن را پروتئین، چربی، قندهای مختلف از جمله گلوکز و فروکتوز، ویتامین‌های آ، ث، کا، تیامین، ریبوفلاوین، پانتوتنیک اسید، اسید فولیک، ‌ویتامین ای، اسید آمینه‌های ضروری، املاح معدنی از جمله کلسیم، فسفر، آهن، سدیم، پتاسیم، منیزیوم، مس، منگنز، کبالت، روی و آرسنیک است.

همچنین تحقیقات نشان می‌‌دهد، لیکوپن، احتمال خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، آب مروارید، تخریب لکه زرد چشم ( دژنراسیون ماکولا) را کاهش می‌دهد و پیش از اینکه رادیکال‌های آزاد بتوانند به ساختار سلولی آسیبی وارد کنند آن‌‌ها را خنثی می‌کند.

نکته: لیکوپن در گوجه فرنگی و در محصولات به دست آمده از این ماده‌ی غذایی مثل سس و کچاپ به میزان قابل توجهی وجود دارد. البته توجه داشته باشید که میوه‌هایی مانند زردآلو، پاپایا یا هندوانه نیز حاوی میزان بسیاری لیکوپن می باشند.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.