گوشی موبایل شما به چه میزان سمی است؟

علیرضا مجیدی در وبلاگ یک پزشک نوشت:در آمریکا سالانه ۱۳۰ میلون دستگاه گوشی موبایل از دور خارج می‌شوند که تنها ۸ درصد آنها به درستی بازیافت می‌شوند.

به گزارش گروه وبگردیممتازنیوز،غالبا وقتی اخبار گوشی‌های جدید و میزان فروششان را می‌خوانیم، این نکته را در نظر نمی‌گیریم که به همان میزان که گوشی‌های جدید در دست‌ها ما قرار می‌گیرند، گوشی‌های قدیمی هم دور انداخته می‌شوند. در آمریکا سالانه ۱۳۰ میلون دستگاه گوشی موبایل از دور خارج می‌شوند که تنها ۸ درصد آنها به درستی بازیافت می‌شوند.

بنابراین سازندگان گوشی‌های موبایل باید تا حد امکان میزان مواد سمی در گوشی‌ها را پایین‌تر بیاورند.

به تازگی iFixit و HealthyStuff.org در یک تحقیق جالب ۳۶ مدل گوشی را با شیوه اسپکترومتری فلوروسان اشعه ایکس برای اندازه‌گیری میزان مواد سمی مورد بررسی قرار داده‌اند و بر این اساس به گوشی‌ها نمره‌ای بین صفر تا پنج داده‌اند، هر چه گوشی‌ای سمی‌تر باشد، نمره‌اش هم بالاتر است.

آنها در این تحقیق به دنبال مواد سمی مثل قلع، سرب، جیوه و برم گشتند.

نتیجه تحقیقات آنها به صورت کلی نشان می‌دهد که مدل‌های جدیدتر گوشی‌های موبایل نسبت به مدل‌ها قدیمی، سبزتر و حافظ محیط زیست هستند.

برای مثال گوشی محبوب چند سال قبل -نوکیا N95- نمره بسیار بد ۴٫۵ را گرفته بود، آی‌فون ۲G حتی وضعیت‌اش از N95 هم بدتر بود و نمره ۵ داشت!

اما خوشبختانه گوشی‌های محبوب این روزها نمرات خوبی گرفته‌اند،‌مثلا گوشی گلکسی اس ۳، نمره‌اش ۲٫۹۹ است، آی‌فون ۴S نمره‌اش ۲٫۶۹ است و تازه‌ترین گوشی اپل -آی‌فون۵- هم نمره ۲٫۷۵ را گرفته است.

بد نیست این مطلب قدیمی «یک پزشک» را هم در مورد دردسرهایی که بازیافت محصولات الکترونیکی در بر دارند، بخوانید: شهر مسموم


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.