گوگل از چه شرکتی می‌ترسد؟؛ اپل و فیس‌بوک را فراموش کنید

گوگل از چه شرکتی می‌ترسد؟؛ اپل و فیس‌بوک را فراموش کنید

اپل و فیس‌بوک را فراموش کنید، شرکتی که رقیب اصلی گوگل و عامل نگرانی این شرکت به شمار می‌رود، هیچ یم از دو شرکت نام‌برده نیستند.
به دام افتادن در نبرد میان اندروید در برابر آی‌فن بسیار ساده‌است و گوگل در میان این درگیری،‌ نبردی تازه را با همسایه‌اش در سیلیکون‌ولی، یعنی شرکت فیس‌بوک آغاز کرده‌است.

اما هیچ یک از این دو شرکت به اندازه شرکتی که فعالانه درحال ربودن بازار از گوگل است،‌ مدیران این شرکت را نگران نمی‌سازد. این شرکت در واشنگتن واقع شده است، اما مایکروسافت نیست.

رقابت اصلی که نباید تماشای آن را طی سال‌های آینده از دست داد نبرد گوگل با شرکت آمازون است. گوگل یک شرکت مبتنی بر جستجو است، اما جستجویی که گوگل از آن درآمد‌زایی دارد، جستجویی است که معمولا افراد پیش از خریداری کالایی به صورت آنلاین انجام می‌دهند. این جستجو‌های تجاری ۲۰ درصد از کل جستجو‌های گوگل را تشکیل می‌دهد و تبلیغات نیز در این جستجو‌ها گنجانده می‌شوند.

آنچه گوگلی‌ها را نگران ساخته رشد تمایل مشتریان به فرار از گوگل و خرید کالای مورد نظرشان از وب‌سایت آمازون و یا با استفاده از از اپلیکیشن آمازون است. آمار نشان می‌دهند که این تمایل کاملا حقیقی است. بر اساس آمار منتشر شده توسط ComScore میزان جستجو در آمازون در سال گذشته ۷۳ درصد افزایش داشته است.

شاید دلیل این افزایش گرایش به آمازون تفاوت فراوانی باشد که میان جستجوی یک کالا در گوگل و آمازون وجود دارد، کاربر برای جستجوی کالا و خریداری آن در گوگل باید مراحل مختلفی را پشت سر بگذارد درحالی‌که در آمازون با یک کلیک می‌تواند همان کار‌ها را انجام دهد. بر روی موبایل‌ها،آمازون اپلیکیشن مخصوص به خود را دارد درحالی که گوگل نوار جستجوی کوچکی در اختیار کاربران قرار داده‌است.

این داستان برای گوگل ترسناک‌تر خواهد شد اگر تبلت‌ها و گوشی‌های کیندل فراگیر شده و محبوبیت بیابند، زیرا در گوشی‌های کیندل، درصورتی که کاربر دارای حساب Prime آمازون باشد، فیلم‌ها و کتاب‌ها به صورت رایگان در اختیارش خواهند بود و ارسال محصولات نیز برای کاربر رایگان خواهد بود،‌ در این صورت احتمال اینکه کاربران در جایی به جز آمازون کالای مورد نظر خود را جستجو کنند،‌ بسیار پایین خواهد آمد.

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.