گوگل پلاس؛ یک سال فرصت از دست رفته

 سرویس های به اشتراک گذاری آنلاین از کار افتاده و خراب شده است و ما امیدواریم بتوانیم دوباره آن را روبه راه کنیم!

گوگل در ۲۸ ژوئن ۲۰۱۱، با این کلمات شبکه اجتماعی گوگل پلاس خود را که قرار بود به رقیبی سرسخت برای فیس بوک تبدیل شود معرفی کرد. حالا پس از گذشت یک سال به نظر می رسد  این خود گوگل پلاس است که نیاز به تعمیر دارد.

گوگل پلاس روی کاغذ و بر اساس آمارها خوب جلوه گری می کند، اما آیا واقعیت هم همین است؟

کمپانی گوگل مدعی شده این شبکه اجتماعی در حال حاضر ۱۷۰میلیون کاربر دارد و در مقایسه با فیس بوک تجربه بسیار پاک‌تری را به کاربرانش اهدا می کند. کلی امکانات جالب دارد که شما می‌توانید از آنها استفاده کنید. مثل چت کردن ویدوئویی با دوستانتان و اینکه می توانید هر لحظه دوستانتان را به حلقه ها و گروه‌های مجزا تقسیم کنید یعنی گروههای مجزایی تشکیل دهید از دوستان صمیمی، دوستان عادی، همکاران ،آشنایانتان و غیره.

اما گوگل پلاس نتوانست فیس بوک را از بین ببرد. وقتی پلاس راه اندازی شد، فیس بوک تنها ۷۰۰ میلیون کاربر داشت اما امروز این شبکه اجتماعی بالغ بر ۹۰۰ میلیون کاربر عضو دارد و این یعنی رشد فیس بوک در سال گذشته از کل جمعیتی که عضو پلاس شده اند هم بیشتر بوده است. علاوه بر این پلاس یک شهر مرده است. comScore در ماه فوریه گزارش داده بود که کاربران این شبکه اجتماعی به صورت میانگین در طول ماه ژانویه تنها ۳٫۳ دقیقه از وقت خود را در پلاس گذرانده اند. در حالیکه کاربران فیس بوک ۷ ساعت از وقت خود را در این شبکه اجتماعی می گذرانند. comScore  دیگر گزارش های این چنینی منتشر نکرد اما یک مرکز پژوهشی دیگر به نام RJ Metrics برمبنای یافته هایش اعلام کرد که بین هر پستی که کاربران گوگل پلاس می گذارند به طور متوسط ۱۲ روز فاصله است و ۳۰ درصد از افرادی که یکبار از پلاس بازدید می کنند دیگر هرگز به آن برنمی گردند.

با این حال شما صدای کیبرد طرفداران گوگل پلاس را در حین کامنت گذاشتن و تایپ کردن ایمیل هایشان می شنوید که اصرار دارند اثبات کنند پلاس هنوز هم یک شبکه اجتماعی پر رونق است. آنها هم حق دارند. به هر حال پلاس جایگزینی برای فیس بوک است و روزانه افراد زیادی در آن گردش می کنند. اما برای اغلب افراد ، گوگل پلاس تنها یک راه چاره موقت و گزینه سوم یا چهارمی است که ممکن است حتی فراموش کنند یک هفته یکبار به آن سربزنند.

اما نباید این طور می شد. وقتی گوگل پلاس راه افتاد کلی آرزوهای دور و دراز داشت. بعد از گذشت یکی دو هفته ،برخی از افراد حتی تصمیم گرفتند که فیس بوک را رها کرده و به این شبکه اجتماعی تازه وارد بپیوندند. برای چنین کاربرانی ، گوگل پلاس یک راه تازه بود. با گوگل پلاس می شد تمام دوستان قدیمی را پشت سر جا گذاشت و به دنبال تجربیات تازه گشت. در واقع این شبکه اجتماعی در روزهای اول بهشت جدیدی بود برای طرفداران جدی شبکه های اجتماعی.

اما گوگل با انجام یک سری کارهای نادرست و مدیریت های اشتباه این نوع دوستی هوادارنش را بی نتیجه گذاشت. از جمله اینکه کاربران پلاس اجازه نداشتند از نام مستعار استفاده کنند، سازمانهای خبری هم اجازه نداشتند اخبار خود را در این پلت فرم منتشر کنند و آخر اینکه هر برند و نام تجاری که می خواست در این شبکه پروفایل داشته باشد ۴ ماه تعلیق می شد.

مجموع اینها سبب تضعیف گوگل پلاس در برابر فیس بوک شد. گوگل پلاس می خواست از سد فیس بوک و توئیتر عبور کند. اما برای تحقق چنین هدفی گوگل به تمام چیزهایی که توئیتر را جالب می‌کرد نیاز داشت، از جمله ایجاد اکانت های تقلبی، اکانت های تجاری ، بازاریابی و به خصوص اکانت هایی برای خبرگزاری‌ها.

خیلی قابل درک نیست که چرا گوگل پلاس از ابتدا در برابر ایجاد اکانت های مستعار، تقلبی، تجاری و حتی خبری مقاومت کرد، شاید می خواست مطمئن شود که حتی پیش از راه اندازی جدی پلاس می تواند هوادارن واقعی اش را به صف کند. اما این یک اشتباه بزرگ بود. گوگل با ایجاد این کاربری حداقلی ، پلاس را تبدیل به یک شبکه اجتماعی خسته کننده کرد. با محروم کردن اکانتهای تجاری به مدت طولانی، گوگل پلاس افرادی که به شدت مشتاق استفاده از امکانات بازاریابی این شبکه اجتماعی بودند را از خود بیگانه کرد اما چهار ماه تعلیق شک و تردید ها و رنجش ها را بیش از پیش افزایش داد.

بنابراین شما دیگر جذب پلاس نشدید، گوگل حالا امیدوار است با اضافه کردن اپلیکیشن گوگل پلاس به همه تولیداتش بتواند افراد بیشتری را به سمت آن جذب کند.

همانطور که  رونالد اسمارت، معاون بازاریابی Involver که یک شبکه اجتماعی بازاریابی است خاطر نشان کرده است: گوگل می خواهد یک کارهایی در این زمینه انجام دهد از جمله ایجاد اپلیکیشن های جذاب برای گوگل پلاس و یک پارچه سازی آن با سایر محصولاتش اما من فکر نمی کنم که این راه مناسبی برای جذب کردن مردم به این شبکه اجتماعی باشد. مثل این که من با شما دوست شوم فقط به این دلیل که هر دویمان از Microsoft Word استفاده می کنیم!

مقایسه مایکروسافت با گوگل جالب بود حتی اگر گوگل از این قیاس نارحت شود. همانطور که در سال ۱۹۹۴ مایکروسافت بی محابا گرفتار اولین مرورگر وب ، Netscape  شد؛ کسب کار گوگل هم یک دهه پیش توسط فیس بوک مختل گشت. اما مایکروسافت به سرعت ( و اگر چه کمی غیر اخلاقی) واکنش نشان داد و مرورگر خودش IE  را – که هیچ کس دوستش نداشت- راه اندازی و آن را با ویندوز همراه کرد. در مقایسه گوگل ۵ سال دربرابر تهدید فیس بوک مهلت گرفت. دیگر خیلی دیر شده بود و عملا هم پس ازآن  گوگل پلاس را به نوعی سرهم بندی و معرفی کرد.

حالا زمان آخرین خنده‌های فیس بوک است و گوگل پلاس هم به جای روبه راه کردن وضعیت به اشتراک گذاری آنلاین، بدتر آن را پیچیده کرده است.

Mashable/ماندانا سجادی

۴۰۱۲۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.