گوینده نقد را رها کنید، ببینید چه می‌گوید

گردآوری شده توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز:

دبیر کل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در یادداشتی نوشت: در برابر نقد افراد یا گروه به باید محتوا و خود نقد توجه کرد، نه گوینده نقد؛ و اگر رفتار ما نسبت به نقد سازنده و خیرخواهانه اینگونه شد، حق مطلب نسبت به نقد رعایت شده و اصلاح را در پی خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، بدون شک نقدمشفقانه و منصفانه اصلاح امور را به همراه خواهد داشت و این نوع نقد را فارق از هر گروه و جناحی باید پذیرفت، چرا که نقد  از اسباب تدبیر امور و اصلاح جوانب کاراست. حضرت علی (ع) در رهنمودی می‌فرمایند که “همواره باید به گفته پرداخت نه گوینده” با کمی تسامح این جمله حکیمانه را می توان در جامعه  امروز خودمان اینگونه مطرح و تلقی کرد که در برابر نقد یک شخص یا گروه  باید به محتوا و خود نقد توجه کرد، نه گوینده نقد؛ چرا که اگر رفتار ما نسبت به نقد سازنده  و خیرخواهانه اینگونه شد انوقت که حق مطلب نسبت به نقد رعایت شده و اصلاح را در پی خواهد داشت.

این همان بینشی است که جنبش دانشجویی باید آن را در فضای جامعه کنونی ما گفتمان‌وار مطرح کند و مسئولین کشور را نسبت به پاسخگو نماید. بدیهی است که شناسنامه هر نقد شفقت و دلسوزی‌هایی است که تک تک احاد مردم می‌توانند نسبت به مسائل کشور و مسئولین داشته باشند. بنابراین رییس جمهور نباید این حق را از عموم مردم بگیرد و نقد را فقط محدود به گروه‌ها کند تا بتواند همانگونه که کمافی‌السابق نیز مردم و جنبش دانشجویی شاهد ان بوده با زدن برچسبهای تندرو، افراطی، کم‌سواد و … به افراد نقد کننده انها را به حاشیه براند.

جنبش دانشجویی از گفته نقد شناسنامه‌دار احساس خطر می‌کنند، چرا که گر کسی در این مملکت، وابسته به هیچ گروه و حزب و جناحی نباشد، آیا حق نقد ندارد؟

مردم چون جناحی نیستند نباید نقد کنند؟ نقد نخبگان دانشگاه که عضو جناحی خاص نیستند چرا باید نقد رقیب و مخالف، ترجمه شود؟

اگر دولت پاسخ به نقد مشفقانه را به همین بهانه مسکوت بگذارد و فکر کند هر چه انجام می‌دهد درست است، چگونه می‌خواهد امور را تدبیر کند و امید بیافریند؟

رییس جمهور محترم فرمودند که ما از همه می‌خواهیم با شناسنامه سخن بگویند، بگویند از کجا هستند، بگویند وابسته به کدام جناح هستند، با نام جناح خود سخن بگویند نه با نام ملت ایران. ایشان باید بدانند که اگر نقدی صورت می‌گیرد حتما نباید وابسته به جناحی خاص باشد، چرا که نقد حق همه مردم کشور است و ایشان نباید فضای فقد را به نقد جناحی محدود کرده و عموم مردم و دلسوزان ایران اسلامی را از این حق محروم سازند.

ایشان باید بدانند که نظارت همگانی بر عملکرد مجریان قانون وظیفه همه مردم است، بنابراین نقد و نظارت بر عملکرد دولت متعلق به قشر خاصی نیست، بلکه وظیفه‌همه مردم است. ایشان باید بدانند اگر حرف و نقد حق است باید آن را پذیرفت، بی‌آنکه ببینیم چه کسی و از کجا آن را گفته است.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.