گیاه مناسب برای آپارتمان تنبل ها!

نگهداری از گیاهان عشق خاصی می خواهد و همه نمی توانند به راحتی از هر گیاهی نگهداری کرده و طراوتش را به خوبی حفظ کنند ولی بعضی از گیاهان آنقدر سخت جان هستند که هر کسی به راحتی می تواند از آنها نگهداری کند بدون اینکه زحمت خاصی داشته باشد و وقت زیادی بخواهد.

«فیلودندرون برگ انجیری» از همین دسته از گیاهان است که از خانواده آراسه هاست و جزو گیاهان بومی آفریقای جنوبی قرار دارد. این گیاه برگ های سبز براق دارد که با بزرگتر شدن شکاف ها و دندان های برگ، عمیق تر و شکل برگ انجیری به خود می گیرد.

همانطور که از نام انگلیسی ( nordnedolihp thgirpu ) آن بر می آید فیلودندرون را راست قامت نام نهاده اند یعنی احتیاج به قیم ندارد و برگ ها از مرکز می رویند، هوای گرم و مرطوب از شرایط ایده آل آن است و به علت گستردگی بوته و برگ ها باید دور از محل پر رفت و آمد باشد.

مشکلات گیاه را بشناسید

– لکه های سوخته روی برگ ها: اشعه مستقیم آفتاب یا غبار پاشی در آفتاب باعث آن می شود، گلدان را در نیمی از سایه قرار دهید و از غبار پاشی در آفتاب بپرهیزید.

– برگ های جدید یا ظاهر نمی شوند یا خیلی کوچک هستند: به گلدان بزرگتری احتیاج دارد و در صورت عدم امکان تعویض تغذیه گیاه توصیه می شود.

– برگ ها زرد می شوند و می ریزند: آبیاری زیاد است سوراخ ته گلدان را بازدید کنید که آب بتواند از آن خارج شود.

– ساقه ها دراز و ضعیف هستند: نور کم است، گلدان را به محل روشنتر با اشعه غیر مستقیم آفتاب منتقل کنید.

– برگ ها رنگ پریده و رشد کم شده است: هوا سرد است و باید گلدان را به محل گرم تری انتقال دهید.

– زخم های سفید پنبه ای شکل روی برگ ها مشاهده می شود: عامل آن حشره آفت است. با سم حشره کش دو هفته یکبار گیاه را سم پاشی کنید تا علایم برطرف شود.

– برگ ها خشک و چروک هستند: گیاه تشنه و هوا خشک است. پس فوراً آن را آبیاری کنید.

نور ملایم دوست دارد

کنار پنجره با نور ملایم بهترین مکان برای این گیاه است. اشعه مستقیم آفتاب به خصوص در ظهر به برگ های گیاه صدمه وارد می کند، به همین دلیل پیشنهاد می کنیم اصلاً گلدان را زیر نور مستقیم نگذارید.

دمای معتدل می خواهد

دمای معتدل اتاق برای این گیاه مناسب است، یعنی در زمستان حداقل درجه حرارت ۱۲ درجه سانتی گراد و حداکثر آن در تابستان ۲۴ درجه سانتی گراد بهترین حالت است. البته باید بگوییم در درجه حرارت بالاتر غبار پاشی می تواند به گیاه طراوت بیشتری ببخشد.

آب خیلی زیاد نمی خواهد

در روز های گرم سال بهتر است هفته ای دوبار به گیاه آب دهید اما در روز های سرد هفته ای یکبار آبیاری کافی است حواستان باشد که هرگز اجازه ندهید خاک گلدان باتلاقی از آب شود.

خاک مناسب ضامن رشد بیشتر گیاه

بهترین خاکی که می تواند رشد این گیاه را تضمین کند خاک لیمونی و کمپوست با کود شیمیایی است که بهترین محیط برای رشد ریشه را تشکیل می دهد.

هفته ای دوبار مه پاشی می خواهد

حواستان باشد این گیاه علاقه زیادی به رطوبت دارد به همین دلیل باید در تمام طول سال هفته ای دوبار با آب ولرم آن را مه پاشی کنید. بهتر است آبی که برای این کار استفاده می کنید بیات شده و کلر آن از بین رفته باشد.

چندان کود نمی خواهد

این گیاه نیاز چندانی به کود دهی ندارد. کوددهی بیش از اندازه باعث تجمع املاح در خاک می شود. پس در صورت نیاز هر ماه یکبار کود دهی کنید.

تکثیر را به متخصصان بسپارید

ازدیاد فیلودندرون در منزل کار آسانی نیست و بهتر است این کار را به حرفه های مخصوص این کار بسپارید زیرا آنها برای تکثیر از بذر و قلمه استفاده می کنند.

مواد براق کننده ممنوع!

گاهی فروشندگان گل و گیاه برای جلب مشتری برگ ها را با مواد براق کننده تمیز می کنند اما باید بدانید که روزنه های موجود در سطح برگ برای اعمال حیاتی باید باز باشند و نباید مسدود شوند، به همین دلیل تنها غبار پاشی برای تمیز شدن برگ ها کافی است.

هر سال تعویض گلدان فراموش نشود

هر سال در فصل بهار با شروع فصل رشد، این گیاه احتیاج به تعویض گلدان دارد. البته در سال های بعد با سنگین شدن حجم شاخ و برگ ها تعویض خاک سطح گلدان با خاک نو و غنی احتمالاً برایتان راحت تر باشد.

بهترین گیاهان تصفیه کننده هوا بر اساس فهرست تحقیقاتی ناسا

دراسینا درمنسیس، ژربرا، نخل راپیس، آگلونما (همیشه سبز)، گل عنکبوتی (گندمی)، سرخس آبلیتراتا، اسپاتی فیلوم، دراسِنا، لیریوپ، آنتوریوم، پوتوس، فیکوس بنجامین (بنجامین انجیری)، آنتوریوم آندرانوم، سانسِوریا، پاپیتال، سرخس برگ شمشیری، نخل ققنوس، نخل مرداب،بهترین گیاهان پیشنهادی ناسا برای تصفیه هوا در محیط‌های بسته هستند.

۱۲ گیاه تصفیه کننده هوا برای اتاق خواب

12 گیاه تصفیه کننده هوا برای اتاق خواب

هیچ چیزی بدتر از این نیست که تمام شب را در رختخواب تان دست و پا بزنید و سرانجام چند دقیقه قبل از اینکه ساعتتان زنگ بخورد خوابتان ببرد! این نحوه خواب شب می تواند بر روی انرژی شما، بازدهی و اخلاق و تمام ابعاد زندگی شما تاثیر بگذارد.

یکی از راه های مطمئن برای داشتن خواب خوب این است که منزلتان را با گل های زیبا و گیاهان پر کنید. گیاهان نه تنها زیبا هستند و به محیط زندگی شما انرژی می بخشند بلکه علاوه بر آن باعث ایجاد آرامش و تصفیه هوای منزل شما می شوند و این خواص می توانند تضمین کننده یک خواب سالم نیز باشند.

استرس و نگرانی عامل نیمی از موارد بی خوابی می باشند و یکی از راه حل های خوب برای برطرف کردن آنها  این است که منزل و اتاق خوابتان را با انواع گیاهانی که آرام بخش هستند، پر کنید. مطالعات نشان می دهد که حضور در طبیعت به طور قابل توجهی استرس را کاهش می دهد. پس با این اوصاف چرا به سادگی طبیعت را به خانه مان نیاوریم؟

کاهش کیفیت هوا به دلیل آلودگی ها، دودها و انواع قارچ و انگل ها بر تنفس ما تاثیر بسیاری می گذارد و با وجود این عوامل داشتن یک خواب خوب در شب تقریبا غیر ممکن به نظر می رسد.

خبر خوب اینکه گیاهان مختلفی وجود دارند که می توانند هوای خانه شما را زمانی که شما خوابید تصفیه کنند. ناسا یک مطالعه کلی بر روی این گیاهان انجام داده است که در این مقاله ۱۲ مورد از آنها را بر اساس نقش آنها در تصفیه هوا و ایجاد آرامش برای شما شرح می دهیم:

۱- گل یاس :

12 گیاه تصفیه کننده هوا برای اتاق خواب

این گیاه زیبا و خارق العاده اثری آرامش بخش و مسکن بر روی بدن و ذهن شما دارد. مطالعات نشان می دهد که این گیاه باعث کاهش سطح اضطراب شده و تاثیر بسیاری در افزایش کیفیت خواب دارد. و همچنین این مطالعات نشان داد که این گیاه منجر به افزایش هوشیاری و کارایی بالا در طول روز می شود.

این گیاه دارای شکوفه های زیبای صورتی یا عاجی رنگ می باشد که ما پیشنهاد می کنیم آن را در اتاق خوابتان نگهداری کنید.

۲- اسطوخودوس :

آیا کسی هست که عطر اسطوخودوس را دوست نداشته باشد؟ این گیاه به عنوان گیاهی که باعث تحریک خواب و کاهش سطح استرس می شود، شناخته شده است. تحقیقات نشان می دهد این گیاه باعث کاهش ریتم قلب ،کاهش فشارخون و کاهش استرس می شود.

یک تحقیق نشان داد رایحه اسطوخودوس میزان گریه و بی تابی کودکان را کاهش می دهد و باعث ایجاد یک خواب عمیق تر می شود و استرس را در مادران و هم در کودکان کاهش می دهد. این خبر خوبی است برای خانم هایی که تازه مادر شده اند !

یک مطالعه نشان داد اسطوخودوس باعث افزایش خواب سبک و کاهش مرحله حرکت سریع چشم در خواب (REM) در ابتدای زمان خواب بانوان می شود البته این مسئله بر روی آقایان تاثیر عکس دارد.

با وجود اینکه در فروشگاه ها محصولات بسیاری با عطر گیاه اسطوخودوس وجود دارد که می توانند به استراحت شما کمک کنند بهتر است که شما طبیعی ترین و موثرترین  آنها را انتخاب کنید – یک گیاه اسطوخودوس طبیعی در نزدیکی محل استراحتتان .

۳- گیاه مارپیچی (یا زبان مادر شوهر) :

یکی از گیاهانی که برای افزایش کیفیت هوای درون خانه بیشتر توصیه می شود، گیاه مارپیچی است که مراقبت از آن آسان و راحت بوده و یک امتیاز برای این گیاه می باشد.

اهمیت ویژه این گیاه در این است که در شب درست برعکس دیگر گیاهان به طور همزمان در حالی که اکسیژن تولید می کند دی اکسید کربن را جذب می کند. این مسئله منجر به تصفیه هوا و افزایش کیفیت آن و خواب بهتر می شود.

همچنین گیاهان مارپیچی به عنوان فیلتر و تسویه کننده برخی از سموم موجود در هوای خانه ( فرمالدئید، تری کلر، اتیلن و بنزن) عمل می کند.

۴- آلوئه ورا:

12 گیاه تصفیه کننده هوا برای اتاق خواب

این گیاه به عنوان یکی از برترین بهبود دهنده های کیفیت هوا از سوی ناسا معرفی شده است، آلوئه ورا کاملا مشابه گیاه مارپیچی(زبان مادر شوهر) عمل می کند و مانند این گیاه در شب اکسیژن ساطع می کند، و برای یک خواب آرام مناسب است. این گیاه یکی از ساده ترین گیاهان برای رشد و نگهداری می باشد و نیازی به توجه ویژه ای ندارد و آبیاری مکرر نمی خواهد.

این گیاه توسط مصریان لقب ” گیاه جاودانگی ” گرفته است. این گیاه به راحتی تکثیر می شود، بنابراین اگر شما یک گیاه آلوئه ورا خریداری کنید خیلی سریع و آسان می توانید آن را در تمام اتاق های خوابتان قراردهید. همچنین شما می توانید این گیاه را برای داشتن خواب راحت به دوستان و خانواده خود هدیه دهید! این گیاه را در کنار پنجره اتاق خوابتان  نگهداری کنید زیرا به نور زیاد و مستقیم خورشید نیاز دارد.

شما می توانید از ژل آلوئه ورا به عنوان یک درمان موضعی برای بهبود سوختگی، گزش حشرات، پوست خشک و … استفاده کنید. بنابراین شما یک گیاه چند کاره در منزل خواهید داشت.

۵- یاسمن :

گل یاسمن با وجود برگ های همیشه سبز و براق و شکوفه های زیبای معطر همیشه یک انتخاب محبوب برای اتاق خواب می باشد. مطالعات نشان می دهد نگهداری این گیاه در اتاق خواب در دستیابی به خوابی مطلوب بسیار موثر است. و شاید بتوان ادعا کرد که این گیاه تاثیری مشابه یک دیازپام دارد و باعث کاهش اضطراب و خواب آلودگی می شود.

با این حال حفظ و نگهداری این گیاه مشکل می باشد و حفظ برگ ها و گلهای لطیف آن نیاز به توجه زیادی دارد. گل یاسمن باید در یک اتاق روشن نگهداری شود، اما نباید در زیر نور مستقیم قرار  بگیرد. اگر شما از بی خوابی و اضطراب رنج می برید به سادگی و با صرف هزینه کم به جای مصرف قرص از این گیاه می توانید استفاده کنید.

۶- گیاه عنکبوتی :

12 گیاه تصفیه کننده هوا برای اتاق خواب

این گیاه را نباید با گیاه مارپیچی اشتباه گرفت این گیاه نیز تصفیه کننده قوی هوا می باشد. آزمایشات ناسا نشان می دهد این گیاه  ۹۰% از ماده شیمیایی فرمالدئید که سرطان زا می باشد را از هوا پاک می کند. این ماده شیمایی در موادی مانند چسب و همچنین مواد ساخت کیف و کلاه به کار میرود. نگهداری این گیاه در منزل فکر بسیار خوبی می باشد.

این گیاه علاوه بر پاکسازی هوا، دود و بوی نامطبوع را جذب می کند و به حفظ اکسیژن هوا در اتاق خواب کمک می کند و خوابی آرام را برای شما به ارمغان می آورد.

۷- سنبل الطیب :

این گیاه به عنوان یک گیاه گلدار همیشگی با گل های صورتی یا سفید معطر که در تابستان شکوفه می کند شناخته شده است.

در قرن ۱۶ از شکوفه های این گیاه به عنوان عطر استفاده می شده است. همچنین از زمان های قدیم از ریشه این گیاه به عنوان چای یا شربت برای رفع بی خوابی (توسط پزشک و فیلسوف معروف رومی جالینوس) استفاده می شده است. تحقیقات جدید نشان داده است که تشخیص جالینوس درست بوده و استنشاق بوی این گیاه برای سریع تر خوابیدن و افزایش کیفیت خواب و حتی چرت زدن بسیار موثر است. این گیاه را در کنار پنجره اتاق خوابتان نگهداری کنید ( در روز به ۶ ساعت نور خورشید نیاز دارد) و از شکوفه های آن در آب حمام خود استفاده کنید تا پس از حمام خوابی بهتر داشته باشید.

۸- پیچک انگلیسی :

یکی دیگر از گیاهانی که ناسا به عنوان تصفیه کننده برتر هوا معرفی کرده است گیاه پیچک انگلیسی می باشد. این گیاه به سادگی رشد می کند و نیاز زیادی به قرارگرفتن در معرض نور خورشید ندارد.

مطالعات نشان می دهد این گیاه علائم آلرژی یا آسم (که افراد مبتلا به این بیماریها در اکثر موارد مشکلات زیادی در زمان خواب دارند ) را در افراد مبتلا، به میزان قابل توجهی تحت تاثیر قرار داده و کاهش می دهد و بر کیفیت خواب این افراد بسیار موثر است. کالج آمریکایی تخصصی آلرژی و آسم و ایمونولوژی ، طی یک آزمایش در سال ۲۰۰۵ اعلام کرد پیچک انگلیسی ۹۴% از آلاینده های هوا و ۷۸% از تاثیرات قارچ های موجود در هوا را فقط در ۱۲ ساعت از بین برده است! از آنجایی که قارچ های موجود در هوا تاثیرات قابل توجهی بر تنفس دارند این گیاه برای داشتن یک خواب خوب و عمیق بسیار موثر است.

این گیاه همیشه سبز می توانید از یک سبد در داخل ساختمان آویزان کنید تا شاخه های آن بهتر رشد کنند و از آنجایی که این گیاه کمی ترشحات سمی دارد دور از دسترس بچه ها و حیوانات خانگی باشد.

۹- برگ‌قاشقی یا گل چمچه‌ای :

12 گیاه تصفیه کننده هوا برای اتاق خواب

این گیاه بسیار زیبا و دل انگیز یکی دیگر از گیاهانی است که ناسا به عنوان تصفیه کننده هوا معرفی کرده است و به فیلتر کردن هوا از وجود ذراتی مانند بنزن، تری کلر، اتیلن، فرمالدئید کمک می کند.

رطوبت ایجاد شده توسط این گلها می تواند تا میزان ۵% رطوبت اتاق را افزایش دهد. اما این گیاه میکروب های موجود در هوا که منجر به آلرژی می شود را از بین برده و به کسانی که به خاطر خشکی گلو و حساسیت بینی شبها چندین مرتبه از خواب بیدار می شوند کمک می کند تا خوابی راحت داشته باشند.

یک جای سایه دار (به دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی) و آبیاری هفتگی تمام چیزی است که نگه داری این گیاهان زیبا لازم دارند و این در قبال خواب راحتی که این گیاه برای شما فراهم می کند چیز زیادی نیست.

۱۰- گیاه شامادور یا نخل بامبو :

این گیاه که با نام reed palm نیز شناخته می شود یک تصفیه کننده هوای فوق العاده می باشد .به لطف این گیاه های زیبا، تصفیه کننده های هوای شیمیایی خود را کنار گذاشته و به جای آن تعدادی از این گیاهان را در منزل خود پرورش دهید و با مواد آلاینده و سمی هوای خانه ی خود خداحافظی کنید.

با تعدادی گیاه شامادور نه تنها از هوای تازه منزل لذت خواهید برد بلکه از خوابی فوق العاده در طول شب برخوردار خواهید شد.

با توجه به خواستگاه خارجی آن، این گیاه محیطی گرمسیری را ایجاد می کند و حس گرما را در اتاق شما بوجود می آورد. مراقبت از آن نسبتا آسان می باشد. فقط خاک آن را مرطوب نگه دارید(البته خیس نباشد) و در زیر نور غیر مستقیم خورشید باشد.

۱۱- گل داوودی ( ژربرا) :

این گل روشن و شاد به شما کمک چندانی نمی کند ولی از نظر روحی شما را در وضعیت خوبی قرار می دهد! این گل با رنگ های صورتی، نارنجی، زرد و سفید نه تنها به عنوان یک گیاه خوش آمد گو در ورودی منازل قرار می گیرد بلکه جلوه بسیار زیبایی نیز به خانه شما می بخشد.

آنها نه تنها در طول شب اکسیژن را رها می کنند، بلکه باعث می شوند شما زمانی که خواب هستید راحت تر نفس بکشید، اگر شما از آپنه (خرخر کردن با صدای بلند)یا آلرژی رنج می برید، استفاده از  این گیاه قطعاً به شما توصیه می شود.

یک توصیه مهم به شما که از این گیاه نگهداری می کنید: این گیاه مستعد بیماری قارچی می باشد بنابراین نیاز به توجه ویژه به خصوص در زمینه آبیاری و سطوح نور دارد.

۱۲- پاتوس طلایی :

با برگهایی مرمری رنگ و به شکل قلب، این گیاه از گیاهان استثنایی تصفیه هوا از سوی ناسا معرفی شده است.

کسانی که دارای مشغله زیادی هستند این گیاه پیچک مانند برای آنها بسیار مناسب است. این گیاه نیز فرمالدئید و همچنین مونوکسید کربن و بنزن موجود در هوا را از بین می برد و نه تنها این گیاه به کیفیت خواب شما کمک می کند بلکه شما دیگر در مورد پرورش این گیاه نگرانی نخواهید داشت. چند ساعت از آفتاب صبح و کمی آب به صورت یک بار در هفته ، تمام نیاز این گیاه می باشد.

این گیاه جزء گیاهانی است که برای آویزان کردن در خانه بسیار مناسب می باشد و برای دفاع از خود دارای برگ های سمی می باشد بنابراین دور از دسترس کودکان و حیوانات نگهداری شود.

چند نکته مهم:

زمانی که گیاهی را در خانه خود نگهداری می کنید :

۱- همیشه از نظر سمی بودن یا مضر بودن گیاه برای کودکان و حیوانات و مناسب بودن آن برای محیط خانه خود اطمینان حاصل نمایید.

۲- به یاد داشته باشید با پاک کردن و به موقع کوتاه کردن برگ ها  و رسیدگی هفتگی به گیاهان، مطمئن شوید که گیاهان وظیفه خود را به درستی انجام می دهند(درست مثل اینکه هر هفته فیلتر و تصفیه کننده هوای خانه را چک می کنید ).

۳- یک ترکیب خوب از گیاهانی که هوای خانه شما را تمیز می کنند و باعث ایجاد خوابی بهتر شده و عطر و بوی خوبی دارند را انتخاب کنید.

۴- ناسا ۱۵ تا ۱۸ گیاه در خانه ای با اندازه حدود ۶۰۰ متر مربع برای تصفیه هوا را توصیه می کند که تعدادی از آنها در اتاق خواب قرار می گیرد.

منبع : نشریه سیب سبز شماره ۷۱

                            

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.