یادداشت /یک انتصاب،یک امکان

گردآوری شده در گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری ممتازنیوز

آرشیو خبرنمایش کد مطلب: ۳۹۲۹۱     

پرونده ای برای فیلم تئاتر(۱)

ارسال به دوست    نسخه چاپی نسخه چاپی   

خبر کوتاه بود و شاید در نگاه اول تعجب بسیاری را برانگیخت: حسین مسافر آستانه ˝ با حکم معاون وزیر و رئیس سازمان سینمایی ،به عنوان مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری منصوب شد˝.

یکشنبه ۱۷ آذر ساعت ۱۰:۳۹

آزاده سهرابی :تعجب ها که تنها واکنش رسانه ها و اهالی هنر به این انتصاب بود از این رو است که حسین مسافر آستانه را همگان بیش از هر چیز یک مدیرتئاتری به شمار می آورند و قرار گرفتن او در جایگاه مدیریت موسسه رسانه های تصویری دور از انتظار بود اما “حالا که امری واقع شده است” می توان صورت مسئله را جوری دیگر تحلیل کرد و به دو سبب این “تعجب”را از پیش روی این انتصاب برداشت. اول اینکه حسین مسافر آستانه بیش از اینکه یک تئاتری باشد در این سال ها یک مدیر فرهنگی بوده است(فارغ از اینکه بخواهیم دوره مدیریت های او را نقد و بررسی کنیم) و عرصه های فرهنگی این روزها بیشتر و بیشتر به یکدیگر نزدیک می شوند و در دانشکده ای نیز اگر در رشته مدیریت فرهنگی تحصیلی صورت بگیرد از این شاخه به آن شاخه اش تفاوت در محتوای رسانه هاست. گرچه شناخت از همه عرصه های هنری و فرهنگی برای یک مدیر فرهنگی امری ضروری است. اما نکته مهم تر که تاکید این نوشته است این خواهد بود که تعجب ،شاید از فراموشی ما ناشی شود که عرصه رسانه های تصویری گرچه طی این سال ها در اختیار سینما و هنرهایی که به ذات تصویری می باشند بوده است اما ورود هر کالای مرغوبی که بشود به شکل تصویری در اختیار خانواده ها قرار داد در ذات هدف موسسه رسانه های تصویری می گنجد و بدون شک تئاتر می تواند یکی از این کالاهای مرغوب به شمار آید. اگر طی سال های قبل در دوره ای تلویزیون تلاش کرد تئاتر را به شکل تله تئاتر تولید کند و در اختیار مخاطبان قرار دهد (و دیدیم در دوره ای با استقبال خوبی هم مواجه شد)حالا می توان آثار تازهتری را با نیت پخش از تلویزیون و نهایتا راه یافتن به رسانه های تصویری و این نکته به رایزنی مدیر تازه تئاتری موسسه رسانه های تصویری با رسانه ملی بستگی دارد. اما از آن مهم تر راه یافتن فیلم تئاترها به شبکه نمایش خانگی است که متاسفانه تا کنون از امکان گسترده این هنر والا بی نصیب بوده و تنها به همت گروه ها و یا گاه مرکز هنرهای نمایشی و گاه خانه هنرمندان ،فیلم تئاترهایی ضبط و به شکلی محدود پخش می شد. حالا حسین مسافر آستانه می تواند با اشراف به اهمیت هنر تئاتر و رشد و گسترش آن در جامعه و کمبود سالن و دیگر امکاناتی که در این راه وجود دارد به کمک تئاتری ها بیاید و این راه تازه را باز کند. شاید در نگاه اول باید برای این امر تبلیغاتی صورت داد اما اگر نگاهی به شمار بالای تئاتری های جامعه و فارغ التحصیلان این رشته داشته باشیم متوجه می شویم بخشی از بازار فروش این آثار تضمین شده است. حتی در پله بعد می توان به این فکر کرد که بعضی تئاتر ها به همان شکل صحنه ای و فیلم تئاتر(و نه تله تئاتر) برای پخش در شبکه نمایش خانگی تولید شوند. همان راهی که سریال ها رفتند. هر چند بدون شک بازار هدف این آثار محدود است اما شبکه نمایش خانگی باید نیاز مخاطب خاص و عام را توام با هم ببیند. کسی چه می داند، شاید دیدن یک تئاتر صحنه ای به شکل تصویری برای عده ای جالب باشد و به نظر می رسد که در این صورت یک اتفاق مبارک دیگر هم می افتد. اینکه همکاران تئاتری ها در سایر رشته های هنری فرصت دارند که ببینند چه تجربه های تازهی در عرصه تئاتر در حال رخ دادن است و اینگونه تبادل اطلاعات صورت می گیرد.
به هر حال سخن بسیار است اما در یک کلام شاید بتوان امیدوار بود با آمدن حسین مسافر آستانه به موسسه رسانه های تصویری کمی نگاه کلیشه ای به این عرصه عوض شود و دیگر هنرها به جز سینما امکان حضور در این شبکه نمایش خانگی را بیابند؛بیشتر از همه تئاتر.
هنرآنلاین طی هفته جاری در قالب پرونده ای ،موضوع فیلم تئاتر و تله تئاتر را تعقیب می کند.

آزاده سهرابی


 


Loading...


آخرین خبرها
ماخذ: هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.