یمن مبتلا به بحران آب آشامیدنی

بحران کمبود آب آشامیدنی زندگی را برای مردم یمن بغرنج کرده است بطوریکه بخش عظیمی از درآمد آنها صرف تامین آب آشامیدنی می شود.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  شبکه تلویزیونی پرس تی وی ؛ در کنار مشکلات سیاسی و التهاب حکومتی در یمن، مشکلات زندگی بیش از هر چیز دیگری برای مردم این کشور فقیر محسوس است. یکی از مشکلات جدی یمن کمبود آب آشامیدنی است.

هزاران دختربچه یمنی مجبورند با حمل ظروف حمل آب مسافت طولانی را برای رسیدن به مخازن توزیع آب طی کنند.
یک شهروند یمنی در این خصوص گفت:« دولت یمن به وعده های خودش برای تامین آب آشامیدنی مورد نیاز مردم عمل نمی کند. دولت به مردم خدمت رسانی نمی کند.»

براساس این گزارش ، مردم یمن به صورت متوسط در هر ماه حدود بیست هزار ریال یمن برای خرید آب پرداخت می کند. این رقم معادل یکصد دلار آمریکا است که برای خانوارهایی با درآمد دویست و پنجاه در ماه بسیار زیاد است یعنی خانوارهای یمنی بیش از یک سوم درآمد ماهیانه خود را فقط باید صرف خرید آب کنند.

یک شهروند یمنی گفت:« من هرروز اینجا می آیم تا برای خانواده ام آب تامین کنم. حدود ۴۰درصد درآمد من صرف خرید آب می شود.»
خانوارهای یمنی می گویند مشکلات تامین آب و هزینه بالای آن سبب شده است زندگی برایشان بسیار سخت شود و آنها نتوانند بار چنین وضعی را تحمل کنند. اگر این هزینه را در کنار هزینه اجاره خانه و هزینه های دیگر در نظر بگیریم متوجه می شویم مشکلات این خانوارهای یمنی تا چه اندازه بغرنج است.کارشناسان هشدار می دهند که شهر صنعاء ، پایتخت یمن، با بحران کمبود آب مواجه است. بهره برداری غیرقانونی از منابع آب زیرزمینی و اقدام نکردن دولت برای براورده کردن نیازهای فزاینده مردم یمن به آب آشامیدنی از جمله علل اصلی بروز این بحران است.

احمد جبران از مسوولان سازمان آب یمن در این خصوص گفت:« در یمن بهترین قوانین درخصوص استحصال آب از منابع زیرزمینی وجود دارد اما دولت قوانین و مقررات نظارتی مرتبط با این مسئله را اجرا نمی کند. علت این مساله نیز فساد در تشکیلات امنیتی کشور است. بحران سیاسی سال دو هزار و یازده ، سبب شد فرصتی برای افراد قانون گریز ایجاد شود تا به حفر غیرقانونی چاه و بهره برداری از منابع آبی مبادرت کنند که این مساله ، اوضاع را در یمن از نظر کمبود آب آشامیدنی بدتر کرد.»

مردم یمن می گویند دولت جدید کشورشان که جایگزین حکومت سی و سه ساله علی عبدالله صالح،رئیس جمهور سابق یمن شده است هیچ کاری برای بهبود اوضاع کشور و رفع مشکل کمبود آب انجام داده است. روز به روز بحران آب در یمن شدت پیدا می کند. کارشناسان هشدار می دهند اگر منابع جدیدی برای تامین نیازهای آب آشامیدنی مردم یمن پیدا نشود، تا سال دو هزار و پانزده شمار قابل توجهی از مردم یمن از صنعاء مهاجرت خواهند کرد.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.