یورو ۴ سبب تضییع حق مشتریان نشود

۲۰خردادماه،

در شرایطی که قائم مقام سازمان محیط زیست از احتمال توقف شماره‌گذاری خودروهای فاقد استاندارد آلایندگی یورو ۴ از ابتدای تیرماه خبر داده است، رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان این اقدام را برخلاف منافع مصرف‌کنندگان می‌داند.

به گزارش Consbank، ایسنا به نقل از سیدمحمد جعفری اظهار کرد: ارتقای خودروهای داخلی به استاندارد آلایندگی یورو ۴ به سبب کمک به کاهش آلودگی هوا از جمله راه‌های تامین حقوق مصرف‌کنندگان و تمام شهروندان است.

وی با بیان اینکه با این حال ارتقا به استاندارد یورو ۴ باید پس از فراهم شدن بسترهای لازم و در زمان مناسب صورت گیرد، خاطرنشان کرد: به نقل از کارشناسان این کار الزاماتی دارد که مهم‌ترین آن توزیع سوخت با استاندارد آلایندگی یورو ۴ در سراسر کشور است که البته این کار تاکنون صورت نگرفته است.

رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان ادامه داد: ارتقا به یورو ۴ از یک سو سبب افزایش قیمت میانگین ۷۰۰ هزار تومانی خودروها شده و از سوی دیگر به سبب عدم توزیع سوخت متناسب با آن، آسیب دیدگی موتور و کاتالیست خودرو را به دنبال خواهد داشت که همین موضوع هزینه‌های مضاعفی را به مصرف‌کنندگان تحمیل خواهد کرد.

وی با بیان اینکه توقف احتمالی شماره‌گذاری خودروهای یورو ۲ از ابتدای ماه آینده سبب کاهش بیشتر عرضه خودرو از سوی خودروسازان و بروز شوک قیمتی تازهی در بازار آزاد خواهد شد، تصریح کرد: ‌در آن صورت مصرف‌کنندگان از ناحیه افزایش بی‌مورد قیمت خودروها متضرر خواهند شد آن هم در شرایطی که هنوز سوخت یورو ۴ در کشور توزیع نشده و ارتقای خودروها به یورو ۴ اهداف مدنظر برای کاهش آلودگی هوا را محقق نخواهد کرد.

جعفری خاطرنشان کرد: طبق آنچه که اعلام شده توزیع سوخت یورو ۴، از شهریور ماه امسال در بعضی از استان‌ها آغاز خواهد شد؛ بنابراین ارتقا به استاندارد آلایندگی یورو ۴ باید پس از توزیع سوخت و فراهم شدن بسترهای لازم و به‌گونه‌ای صورت گیرد که برای تامین حق استفاده مردم از هوای پاک، دیگر حقوق آنها پایمال نشود.


سامانه خبری ساخت و ساز کشور | Consbank.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.