یکی ترمز حواله‌ها را بکشد!

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز به نقل از بینا در تاریخ سهشنبه ۹ آبان ۹۱،

بینا- چهارراه استانبول برای خود عالمی دارد. هم صرافی دارد و هم دلال. صرافی‌هایش هم غیر مجاز می باشند و هم مجاز. در این بازار نرخ‌ها هم متفاوت می باشند. یکی ارز را گران‌تر می فروشد و دیگری سعی می‌کند اندک انصافی هم به خرج دهد.
به گزارش تفسیری بینا، همیان در خبری آورده است، امروز در چهارراه استانبول که تازه از تپش افتاده، نرخ رایج هر دلار آمریکا ۳۲۱۰ تومان بود اما بودند کسانی که این ارز را بیش از اینها هم فروختند با این حال نرخ غالب همین بود. یورو هم همین‌گونه بود. نرخ غالب این ارز نسبت به دیروز ثابت بود و از ۴۲۵۰ تومان تکان نخورد اما باز هم بودند اشخاصی که این ارز را بالاتر و حتی اندکی کمتر بفروشند.
در این میان همهی توجه‌ها به نرخ دلار است. دلاری که از صرافی و یا دلال می خریم. کسی به نرخ حواله‌های ارزی توجهی نمی‌کند.
حداقل چیزی که می توان گفت این است که این ارزها با این نرخ‌ها حواله نمی‌شوند. امروز در چهارراه معروف ارز، هر دلار آمریکا ۱۶۰ تومان بیشتر یعنی به مبلغ ۳۳۷۰ تومان حواله ‌شد.
حواله یورو اما ارزان‌تر از دلار بود. هر یورو امروز ۱۲۸ تومان بیشتر از نرخ فروش، یعنی به مبلغ ۴۳۷۸ تومان حواله ‌شد.
شاید اغلب اشخاصی که برای خرید ارز به چهارراه استانبول یا میدان فردوسی می‌روند دلار فیزیکی بخواهند اما این اواخر ارز را بیشتر کسانی می‌خواهند که تاجر می باشند و برای تامین مواد اولیه خود به دلار نیاز دارند و موادی که باید از خارج وارد کشور شوند. دلار فیزیکی به درد این گروه نمی خورد. در واقع در گروه اول تعداد بسیار است و در گروه دوم حجم تقاضا. با این حال این جاست که اهمیت نرخ حواله‌ها مشخص می‌شود.
البته زمانی که دولت اعلام نمود از ۱۰ گروه کالایی فقط به ۲ اولویت اول ارز مرجع می‌دهد، تقاضا برای حواله در بازار آزاد بسیار شد اما حالا که دولت تصمیم گرفته به ۸ گروه ارز مرجع بدهد این تقاضا اندکی کاهش یافته است. با همه اینها، با توجه به میزان نارضایتی از کمبود ارز مرجع چندان نمی توان به کمبود تقاضای ارز دلخوش بود.

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.