یک جراح پستان: در تشخیص توده‌های پستانی، سونوگرافی و MRI جایگزین ماموگرافی نمی‌شود

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ ۴شنبه ۱۰م آبان ۹۱،

getty0-377.jpg

یک جراح پستان با بیان اینکه مراجعه سالیانه iبه پزشک جراح عمومی باید از ۲۰ تا ۲۵ سالگی انجام شود، گفت: از ۲۵ سالگی خانم‌ها در هر شرایطی از سلامتی که باشند هر ۶ ماه یک بار iبه صورت مادام العمر باید معاینات را ادامه دهند.

دکتر لعبت گرانپایه عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با خبرنگار ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، با اشاره iبه شیوع بالای سرطان پستان در دنیا و ایران گفت: از هر ۷ تا ۸ نفر زن یک نفر iبه سرطان پستان مبتلا می‌شود.

وی در ادامه با ابراز تاسف از اینکه سن ابتلا iبه سرطان پستان در زنان ایرانی ۵ تا ۱۰ سال کاهش یافته بر لزوم توجه بر غربالگری تاکید نمود و گفت: در کشورهای اروپایی خانم‌ها در دهه پنجم و ششم عمر iبه این سرطان مبتلا می‌شوند ولی سن ابتلا در زنان ایرانی iبه دهه ی چهار و پنج زندگی کاهش یافته است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: خانم هایی که حاوی مشکل خاصی نمی باشند و سابقه ی خانوادگی ابتلا iبه سرطان پستان را ندارند باید هر ماه از سن ۲۰ سالگی از روز ۷ تا ۱۰ عادت ماهیانه با انجام خودآزمایی پستان بطور صحیح، امکان وجود هر گونه توده را در پستان بررسی نمایند تا در صورت بروز هر گونه مورد مشکوک با مراجعه iبه پزشک متخصص، ارزیابی های لازم iبه عمل آید.

دکتر گرانپایه در ادامه تصریح نمود: مراجعه ی سالیانه iبه پزشک جراح عمومی باید از ۲۰ تا ۲۵ سالگی انجام شود، از ۲۵ سالگی خانم‌ها در هر شرایطی از سلامتی که باشند باید هر ۶ ماه یک بار iبه صورت مادام العمر معاینات را ادامه دهند.

این جراح پستان در خصوص وقت انجام ماموگرافی پایه‌ای گفت: از سن ۳۵ تا ۴۰ سالگی باید اولین ماموگرافی پایه‌ای انجام شود و از ۴۰ تا ۵۰ سالگی نیز هر ۲ تا ۳ سال یکبار، بر اساس تجویز پزشک معالج، ادامه یابد.

وی با بیان اینکه از سن ۵۰ تا ۶۰ سالگی باید ماموگرافی سالیانه انجام شود، گفت: در صورت طبیعی بودن ماموگرافی در همهی دفعات انجام شده، از سن ۶۰ سالگی iبه بعد می توان هر ۳ سال یکبار ماموگرافی را تکرار نمود.

دکتر گرانپایه در پایان بر اهمیت استفاده از ماموگرافی در تشخیص توده‌های پستانی تاکید نمود و یادآور شد: سونوگرافی و MRI جایگزین ماموگرافی نمی باش و بر اساس صلاحدید پزشک iبه صورت روشی مکمل، کاربرد دارد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.