«یک خانواده محترم» با نام «خرمشهر» درخواست پروانه ساخت نمود مجوز ندادیم/مأموریتم در دولت همه شود به سراغ فیلم سازی می‌روم

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز به نقل از سینما پرس در تاریخ سهشنبه ۱۶آبان۹۱،

هفت سئوال مدیریتی از جریانات اخیر سینما تا پایان مأموریت در سازمان سینمایی/

سینماپرس-گروه سینما/ جواد شمقدری ضمن ابراز نارضایتی از اکران فیلم «یک خانواده محترم» در جشنواره های خارجی گفت: این فیلم با نام «خرمشهر» درخواست پروانه ساخت نموده بود که با آن موافقت نشد.

  – جناب آقای شمقدری چندی پیش شما در نامه ای دستورالعملی را برای آقای سجادرپور طرح نمودید در جهت پرداختن به صنوف سینمایی این امر با توجه به فعالیت هیئت ساماندهی صنوف به چه معناست آیا قرار است هیئت ساماندهی منحل شود، موازی کاری است یا سبب دیگری دارد توضیح می فرمایید؟

ببینید پیش از این در مجموعه معاونت سینمایی وقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محلی نداشتیم که ساماندهی صنوف سینمایی را به عهده گیرد لذا پس از انحلال خانه سینما هیئت ساماندهی صنوف تشکیل شد تا به اوضاع صنوف رسیدگی کند، نامه ای که به آقای سجادپور زده شد در واقع دستورالعملی است که در حوزه این معاونت یکی از وظایف رسیدگی به امور صنوف سینمایی و همکاری و مشارکت با آنها باشد و آقای سجادپور به عنوان یکی از معاونان سازمان سینمایی این دستوالعمل را در برنامه کاری خود قرار دهد که یکی از فعالیت های این معاونت در سازمان سینمایی راه اندازی صنوف قانونمند سینمایی است البته هیئت ساماندهی صنوف چون نزدیک هفت ماه فعالیت های مستمری داشتند و کارهای مؤثری هم نموده بودند طبیعی بود که در کنار کار باید می بودند و آنها قرار شده است که کمک نمایند تا اتفاق ثبت قانونی صنوف سینمایی انشاالله به پایان برسد در واقع هیئت ساماندهی صنوف به نوعی بازوی کمکی در امور صنفی معاونت تازه در سازمان سینمایی می باشند.

  – شنیده شده آئین نامه ای در شورای عالی سینما تصویب قرار است تصویب شود و در این آئین نامه تکلیف فیلم‌هایی که اکران نمی‌شوند و بعضی برای اکران آنها کارشکنی می‌کنند روشن می‌شود آیا اینطور خواهد بود؟

برای فیلمی که مجوز اکران می گیرد و عده ای کار شکنی می نمایند آئین نامه ای نیاز نداریم زیرا با بحث اکران قوانین جاری کشور و مصوباتی که حکم قانونی دارد برای اکران مسیری تعریف شده که ابتدا مجوز نمایش می دهند و با همکاری صنوف سینمایی نسبت به اکران آن اقدام می گردد این یک فرایندی است قانونمند که در حال اجراست و ممکن است که بعضی ها خلل ایجاد نمایند در این فرایند که خوب طبیعی است که هرکسی می تواند خلل ایجاد کند کافیست مقابل یک حرکتی سد شوند خُب خللل ایجاد می گردد اما معنیش این نیست که ما برای اکران بخواهیم آئین نامه تازهی بگذاریم زیرا نیازی نداریم چون بند بند همه چیز قانونمند و مشخص است اگر آئین نامه و دستوالعمل تازهی قرار باشد صادر شود ناظر به رفتارهای غیر قانونی است که از ناحیه بعضی ها ممکن است سر بزند و ممکن است آئین نامه و دستورالعمل تازهی بخواهد صادر شود که درحال حاضر نه چنین چیزی هست نه بحثی در مورد آن شده است. آن چیزی که در شورای عالی سینما قرار بود بحث شود این بود که اگر آقای خاموشی در جلسه شورای عالی سینما حضور پیدا می نمود قرار بود از ایشان توضیح بخواهد که این کاری که حوزه هنری در مورد اکران فیلم ها می نماید چیست که آقای خاموشی هیچ وقت در جلسات حضور پیدا نکردند.

 -فیلم هایی که خود شما به آنها موافقت اصولی دادید و متعلق به حوزه هنری است همچنان پروانه ساخت نگرفته‌اند و شما خودتان از شورای پروانه ساخت خواستید که که دخالتی در این امر نکنند در حال حاضر این فیلم‌ها در چه مرحله‌ای می باشند؟ 

من فقط گفتم در خصوص فیلمنامه ها و محتوای آن ورود نکنند اما طبیعی است دیگر موارد وفق قانون باید اقدام شود و در نهایت پروانه ساخت را صادر یعنی راجع به موضوع و محتوای فیلم ها شورای پروانه ساخت ما ورد پیدا نکند ضمن اینکه سه کاری که عنوان شد در همان مقطع فیلمنامه نداشت و یکی هم که فیلمنامه داشت فیلمنامه آن را نفرستادند لذا ما مسئولیت محتوایی و موضوعی کارها را برعهده حوزه هنری گذاشتیم اما روی بقیه شرایط قانونی شورا موظف است که کارش را انجام دهد تا این لحظه هم خبر دارم که هنوز پرونده آن چهار فیلم کامل نشده که شورا بخواهد پروانه ساختی را صادر کند.

  – استقرار سازمان سینمایی تا پایان دولت صورت خواهد گرفت؟ آیا این نگرانی وجود دارد ریاست بعدی سازمان سینمایی به روند استقرار آن نپردازد؟

استقرار سازمان سینمایی زمان می برد ساده ترین بخش استقرار این است که ما نیروهای تازه، فضای اداری تازه می خواهیم. سازمان سینمایی ساختار و موقعیت تازهی است که برای مدیر سینمایی را می گیرد شرایط بهتری دارد تا معاونت سینمایی لذا هر فردی که عهده دار ریاست سازمان سینمایی شود قطعاً بر استقرار سازمان سینمایی تلاش می نماید مثل اینکه ما پیکان را گذاشتیم کنار و یک بنز زیر پای مدیر بعدی گذاشتیم زیرا ردیف بودجه مستقل دارد که در چارچوب مأموریت های رئیس سازمان سینمایی این بودجه تعریف می گردد این یکی از تفاوت هایی است که سازمان با معاونت دارد دوم اینکه سازمان سینمایی سیستم چابک تری پیدا می نماید.

 – اساسنامه خانه سینما که ریاست جمهوری از آن صحبت نمودند در کدام مرحله است؟

همین قدر خبر داریم که اساسنامه قرار است تنظیم نمایند اما خبر نداریم اساسنامه تنظیم شد یا نه، خوب بالاخره آنها از خانه سینما که خارج آمدند یک جایی را می خواستند که در آن خانه نمایند رفتند در حوزه هنری خانه نمودند.

 – با توجه به اینکه فیلم «یک خانواده محترم» را دیده اید نظر شما به عنوان ریاست سازمان سینمایی در مورد حضور این فیلم به عنوان نماینده ایران در جشنواره های خارجی چیست؟
 
آقا طالب زاده حرف درستی زدند متأسفانه فیلم «یک خانواده محترم» جمیع نقاط منفی فیلم هایی که در مورد ایران ساخته شده را دارد این فیلم با نام «خرمشهر» در اداره کل شورای نظارت و ارزشیابی تقاضای پروانه ساخت نموده بود که در آنجا رد شده و بعد از آن از طریق سیما فیلم مجوز گرفتند و آن را ساختند. البته برای پروانه نمایش هم اقدام نمودند که همانطور که آقای عظیمی گفت چون مجوز پروانه ساخت ما را نداشت پروانه نمایش هم نخواهد گرفت. به نظر می رسد تهیه نماینده و کارگردان این فیلم باید در یک مراجعی پاسخگو باشند که بالاخره این اتفاق چرا افتاده است.

 – انتخابات نزدیک است یا حضور هنرمندان و طرفداری آنان از یک کاندیدا را صحیح می دانید و اگر صحیح است تا چه میزان این حور باید پررنگ باشد؟

نزدیک انتخابات نیستیم چون هنوز نزدیک انتخابات نیستیم جواب نمی دهم.

 – بعد از اینکه مدت ریاست شما در سازمان سینمایی به پایان رسید چه خواهید نمود؟ ریاست جمهوری گفته‌اند که تدریس می‌کنند شما چه می‌کنید؟

من می روم فیلم می سازم صد در صد.

————————–

گفت‌وگو: الهام نادری فرید

انتهای پیام/ن.ف

انتهای خبر / شبکه خبری سینمای ایران/ کد خبر ۳۸۱۷۱


شبکه خبری سینمای ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.