یک درمان ترکیبی برای مهار سرطان لوزالمعده

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود، یک درمان ترکیبی ارائه داده‌اند که می‌تواند به مهار سرطان لوزالمعده کمک کند.

به گزارش ممتازنیوز و به نقل از نیوزبریک، پژوهشگران “دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس” (UCLA)، یک روش جدید بالقوه را برای هدف قرار دادن تومورهای لوزالمعده کشف کرده‌اند که به بیان سیگنال‌دهی پروتئین موسوم به “اینترفرون‌” (IFN) می‌پردازد. پژوهشگران دریافتند که سیگنال‌دهی اینترفرون، در زیرمجموعه‌ای از تومورهای لوزالمعده وجود دارد و به کاهش سطح “نیکوتین‌آمید آدنین دی‌نوکلئوتید” (NAD) و شکل احیاشده موسوم به “NADH” در سلول‌های سرطان لوزالمعده منجر می‌شود که از عوامل حیاتی در فرایندهای مهم متابولیکی هستند.

پس از این که پژوهشگران، مکانیسم تخلیه NAD را مشخص کردند، نشان دادند که سلول‌هایی که سیگنال‌دهی اینترفرون آنها بالا است، نسبت به مهارکننده‌های “NAMPT” حساس‌تر هستند. مهارکننده‌های NAMPT، به مهار مسیر اصلی در تولید NAD می‌پردازند. اخیرا نسل دومی از مهارکننده‌های NAMPT براساس این مکانیسم ساخته شده‌اند که شاید بتوان از آنها در ترکیب با داروهای سیستمیک جدید استفاده کرد تا سیگنال‌دهی اینترفرون افزایش یابد. هنگامی که ترکیبی از سیگنال‌دهی اینترفرون و مهارکننده‌های NAMPT روی موش‌ها آزمایش شد، نه تنها رشد تومور لوزالمعده را کاهش داد، بلکه به متاستاز کبدی کمتری نیز منجر شد.

دکتر “الکساندرا مور” (Alexandra Moore)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: با توجه به ظهور این دو روش درمانی جدید و بهبود یافته، پژوهش ما به موقع انجام شده است زیرا امکان دارد این ترکیب، تومورها را نسبت به کاهش NAD حساس کند.

سرطان لوزالمعده، یکی از دشوارترین سرطان‌ها برای درمان به شمار می‌رود. یکی از ویژگی‌های بارز این بیماری، شبکه متابولیکی آن است که به طور گسترده برنامه‌ریزی شده است. همه سلول‌ها از جمله سلول‌های سرطانی باید مواد مغذی محیط را به عناصر سازنده فرایندهای سلولی تبدیل کنند و بسیاری از این فرایندها به NAD یا NADH به عنوان یک عامل حیاتی نیاز دارند. این پژوهش، بر مهار کاهش NAD تمرکز دارد و سعی می‌کند که درمان بهتری برای سرطان لوزالمعده ارائه دهد.

دکتر “تیموتی دوناهو” (Timothy Donahue)، از پژوهشگران این پروژه گفت: این پژوهش، آسیب‌پذیری ناشی از اینترفرون را در سرطان لوزالمعده شناسایی می‌کند که می‌تواند یک راهبرد درمانی موثر باشد.

این پژوهش، در مجله “PNAS” به چاپ رسید.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.