یک روانپزشک:«افسردگی پاییزی»بی‌انگیزگی مبتلایان را در پی دارد

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز به نقل از ممتاز نیوز در تاریخ جمعه ۱۹م آبان ۹۱،
ممتاز نیوز: یک روانپزشک معتقد است کاهش انرژی، بی‌تحرکی، پایین آمدن عملکرد و فکر نمودن مداوم راجع به مرگ از علائم افسردگی پاییزی است.

دکتر صیفوری در گفت وگو با ایسنا، در خصوص افسردگی‌های فصلی گفت: این شاخه از افسردگی از الگوهای چرخش فصلی تبعیت می‌کند و عمدتا در پاییز و زمستان تظاهر می‌یابد.

وی از این افسردگی با عنوان افسردگی S.A.D یاد نمود که به سبب حساسیت سیستم مغزی نسبت به کاهش و همچنین بالا رفتن میزان هورمون ملاتونین رخ می دهد.

به گفته این پزشک متخصص، اشخاص مبتلا به افسردگی پاییزی از چیزی لذت نمی برند و در انجام کارهای معمول خود دچار کاهش عملکرد و بی‌انگیزگی می‌شوند.

صیفوی ادامه داد: یک فرم از افسردگی‌های فصلی نیز در بهار ملاحظه می‌شود که در این حالت علائم فرد معکوس افسردگی پاییزی است و دچار سرخوشی و حالت‌های پرانرژی می‌شود.

این روانپزشک همه شاخه‌های افسردگی را به سه دسته خفیف، متوسط و شدید تقسیم بندی نمود و افزود: اشخاصی که افسردگی پاییزی آنها در حد خفیف است، می‌توانند با استفاده از نوردرمانی و پرداختن به کارهای لذت بخش و همچنین ورزش نمودن علائم بیماری خود را کنترل نمایند.

به گفته این روانپزشک قرار گرفتن در معرض نورآفتاب می تواند علائم این بیماری را تا حدودی کاهش دهد.

وی یادآور شد: اشخاصی که در مرحله شدید و متوسط می باشند و دائما به خودکشی فکر می نمایند به نوردرمانی جواب نمی دهند و باید تحت درمان دارویی قرار گیرند.

صیفوری همچنین اخلاقیات هر فرد را موتور محرکه بدن او دانست و تاکید نمود: اگر به درمان افسردگی بی‌توجهی شود، زندگی فردی و اجتماعی فرد تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

وی افزود: اشخاص افسرده نمی‌توانند از استعدادها و حداکثر توان خود استفاده نمایند و روابط شغلی و عاطفی آنها تحت تاثیر قرار می‌گیرد به گونه‌ای که بسیار سریعرنج و عصبی می‌شوند.

این پزشک متخصص تصریح نمود: اگر افسردگی فصلی را درمان نکنیم اختلال دوقطبی در فرد ایجاد می گردد که علائم شدیدتر و درمان سخت تری دارد.

صیفوری با اعلام اینکه افسردگی در خانم‌ها از آقایان شایع‌تر است، خاطرنشان نمود: از هر پنج نفر افسرده چهار نفر خانم می باشند. مسائل ژنتیکی، ویژگی‌های هورمونی، نوع روابط عاطفی، شیردهی، زایمان و غیره از جمله مواردی است که میزان افسردگی در زنان را افزایش می‌دهد.

منبع: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.