یک عبرت عجیب تاریخی

حسنی مبارک آخرین لحظات زندگی‌اش را در همان بیمارستانی به سر می‌برد که محمدرضا پهلوی در سال ۱۳۵۹ به میزبانی سلف مبارک ـ انورسادات ـ در آن بستری بود.

 
جام جم – «محمد حسنی سیدمبارک»، دیکتاتور ۸۴ ساله مصر اینک آخرین و البته ذلیل‌ترین لحظات عمر خودش را روی تختی در بیمارستان نظامی المعادی مصر طی می‌کند، ثانیه‌های کشداری از عذاب و ذلت که انگار دارد ذره ذره لذت قدرت و ریاست ۳۰ ساله و آخرین رمق باقی مانده از جان را از دماغ فرعون مصر بیرون می‌کشد.

اما عجیب و جالب ـ بخصوص برای ما ایرانی‌ها ‌ـ این است که مبارک آخرین لحظات زندگی‌اش را در همان بیمارستانی به سر می‌برد که محمدرضا پهلوی در سال ۱۳۵۹ به میزبانی سلف مبارک ـ انورسادات ـ در آن بستری بود.

حالا این دومین شباهت انقلاب مصر با انقلاب ایران است، بعد از آن شباهت بزرگ و عجیب، پیروزی انقلاب مصر در ۲۲ بهمن، عجیب‌تر آن‌که اگر مبارک چند روز دیگر در بیمارستان نظامی المعادی دوام بیاورد و آنگاه بمیرد، درست در همان زمانی از دنیا خواهد رفت که محمدرضا پهلوی در غربت و ذلت ـ در چهارم مرداد ۱۳۵۹ ـ چشم‌هایش را برای همیشه بر جهان بست.

شاید تنها شانس مبارک این باشد که می‌داند و مطمئن است بعد از مرگ، لااقل نظامیان مصر اجازه نمی‌دهند مثل قذافی، مردم با جنازه‌اش عکس یادگاری و فیلم موبایلی بگیرند. بیمارستان المعادی مصر حالا دومین شباهت انقلاب مصر و انقلاب ایران شده است؛


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.