یک مجلس،یک مرسی و هزار معما/ پرونده

محمد مرسی نامزد جریان اخوان المسلمین. محمد مرسی نخستین رئیس جمهوری منتخب مصر که با رای مردم پا به کاخ ریاست جمهوری گذاشت.محمد مرسی مردی که تنها چند روز پس از دست دادن با نظامیان یونیفورم پوش شورای نظامی مصر فرمان تاریخی خود را صادر کرد. محمد مرسی نامی است که از قریب به دو هفته پیش بسیار در رسانه های خبری به گوش می رسد و در جراید مکتوب به چشم می خورد. شورای نظامی مصر ، دادگاه قانون اساسی و رئیس جمهور تازه سوگند خورده در برابر همین دادگاه والبته مردم در میدان التحریر قاهره سه ضلع مثلثی هستند که گویا قرار نیست دست در دست هم به اتحاد مصر پس از مبارک بیندیشند. یک ماه پیش از اعلام نتیجه نهایی انتخابات در مصر بود کهشورای نظامی با رای دادگاه قانون اساسی پارلمان مصر را واجد شرایط قانونی و حقوقی مکفی برای ادامه کار ندانسته و رای به انحلال آن داد. مرسی تنها چند روز پس از تکیه زدن بر کرسی ریاست جمهوری مصر با استفاده از حق قانونی رئیس جمهور انحلال این پارلمان را غیرقانونی اعلام کرد. حرکتی که شورای نظامی را به واکنش سریع واداشت و البته ایندادگاه قانون اساسی بود که در نهایت دست رد بر سینه مرسی کوبید. دادگاه قانون اساسی به مرسی برای حل این ماجرا ۳۶ ساعت وقت داد و ظاهر ماجرا حاکی از این است که رئیس جمهور نیز این اولتیماتوم را جدی گرفته بود.

بسیاری از تحلیل گران این حرکت آقای رئیس جمهور را نخستین اصلاحات وی خواندند و برخی نیز این تقابل سریع با شورای نظامی که این روزها حرف نخست اجرایی در مصر را می زند را به صلاح ندیدند. تقابل ارتش با دولت منتخب مردم در مصر این گمانه زنی ها را به وجود آورده است که مبادا آنچه سالهاست درپاکستان تحت لوای اختلاف نظامیون با سیاستمداران دیده می شود این بار در مصر تکرار شود.
محمد مرسی در شرایطی یازدهمین فرمان خود را لغو انحلال پارلمان علی رغم رای دادگاه قانون اساسی  اعلام کرد که دهمین دستور او پس از به دست گرفتن رسمی قدرت هم شناسایی و توبیخ کسانی بود که در یک سال گذشته و در جریان انقلاب دست خود را به خون جوانان رنگین کردند. مانور جدید مرسی و رویارویی با شورای نظامی با مخالفت عده ای از طرفداران این شورا و برخی ناآرامی ها در مصر همراه شد.

با وجود کشمکش هایی که میان سه ضلع مثلث قدرت فعلی در مصر در جریان بود ، آخرین اخبار رسیده از قاهره حاکی از آن است که همزمان با سفر جنجالی مرسی به عربستان ، سخنگوی وی در بیانیه ای از احترام گذاشتن دولت به رای دادگاه قانون اساسی سخن گفته است. حرکتی که خود مولود بازی های بیشتر سیاسی میان قوا خواهد بود.
محمد مرسی این روزها را در عربستان می گذراند. عربستانی که بیش از هرکشور عربی دیگری در منطقه با رفتن حسنی مبارک زانوی غم و حسرت به دامان گرفته بود اکنون با یادآوری تاریخ به محمد مرسی به دنبال سهم خواهی از قدرت در این کشور است و البته نخستین قرار داد اقتصادی کلان مصر نیز با این کشور به امضا رسید.  رئیس جمهوری مصر راه طولانی را در پیش گرفته است. راهی که در یک سوی آن نگرانی های رژیم صهیونیستی نهفته است و در سوی دیگر آمریکا و زیاده خواهی هایش در قاهره.راهی که مرسی با قرار گرفتن در آن اندک اندک مصر را بهآغوش جهان عرب پس از یک سال رکود در عرصه سیاست خارجی بازخواهد گرداند.  مرسی نخستین میراث دارانقلابی است که تاریخ در خصوص درستی آن قضاوت خواهد کرد.
 

۵۱۵۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.