یک معمای مهم کیهانی بالاخره حل شد

۱۴م دیماه ،

ایسنا: منجمان در تازهترین بررسی‌های خود موفق شدند به یکی از معماهای مهم کیهانی پاسخ دهند.

کائنات با القای این حس که اجسام آسمانی در فاصله همسانی با زمین قرار دارند، چشمان انسان را به راه خطا می‌برند.

در تصویر تازهی که تلسکوپ فضایی هابل منتشر کرده، می‌توان دو کهکشان NGC 5011B و NGC 5011C را ملاحظه کرد که در مقابل یک پس‌زمینه ستاره‌ای قرار گرفته‌اند.

این کهکشان‌ها در صورت فلکی قنطورس قرار دارند و ماهیت آن‌ها ستاره‌شناسان را سردرگم کرده است.

در تصویر منتشره ، جسم سماوی NGC 5011B که در سمت راست تصویر دیده می‌شود، یک کهکشان مارپیچی است که به خوشه کهکشانی قنطورس در فاصله ۱۵۶ میلیون سال نوری از زمین تعلق دارد.

همچنین NGC 5011C (کهکشان آبی‌مانند در مرکز تصویر) که مدتها بخشی از این خوشه‌کهکشان‌ها به شمار رفته و از نور ضعیف برخوردار است، در حقیقت یک کهکشان کوتوله همسایه است.

ستاره‌شناسان همواره در مورد ظاهر NGC 5011C کنجکاو بوده‌اند.

به باور آن‌ها چنانچه این دو کهکشان در فاصله‌ همسانی از زمین قرار داشتند، باید علائمی از تعامل بین خود را نشان می‌دادند؛ با این حال تاکنون هیچ گونه نشانه قابل ملاحظه‌ای از این تعامل ملاحظه نشده است.

به منظور حل این مشکل، ستاره‌شناسان سرعتی را که این کهکشان‌ها در آن در حال دور شدن از کهکشان راه شیری می باشند، بررسی کرده و دریافتند که NGC 5011C بسیار کندتر از همسایه ظاهری‌اش در حال دور شدن از راه شیری است و حرکت آن با حرکت گروه «قنطورس ای» واقع در فاصله ۱۳ میلیون سال نوری همخوانی دارد.

بنابراین NGC 5011C که ستارگانش فقط ده میلیون برابر خورشید جرم دارند، باید در واقع یک کهکشان کوتوله مجاور باشد و نه عضوی از خوشه کهکشانی دور قنطورس که پیشتر تصور می‌شد. این کشف منجر به حل یک مسأله کیهانی شده است.


مجله اینترنتی برترین ها سبک زندگی سلامت دکوراسیون موفقیت کودک
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.