یک کارشناس مسایل مذهبی: در مجالس اباعبدالله الحسین (ع) iبه مردم دروغ نگوییم

۲۴ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

99-76.jpg

یک کارشناس مسایل مذهبی با بیان این‌که «برگزارکنندگان مجالس عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) باید در این مجالس فضایی ایجاد کنند که iبه مردم دروغ گفته نشود» گفت: همهی کسانی که در این مجالس وارد می‌شوند محترم می باشند.

به گزارش تفسیری خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) حجت‌الاسلام عباس ابوالحسنی در همایش «سیاه‌پوشان» که روز سه‌شنبه از سوی خانه مداحان اهل بیت رسول‌الله (ص) در مسجد بلال سازمان صدا و سیما برگزار شد، با بیان این‌که «برگزارکنندگان مجالس عزاداری امام حسین (ع) باید نسبت iبه تشکیل جلسات عزاداری در ماه محرم iبه‌ویژه در ماه محرم چند تذکر جدی را در نظر داشته باشند که در آنها نباید سهل‌انگاری کنند» گفت: یکی از مهم‌ترین مباحثی که باید این اشخاص در ذهن خود داشته باشند این است که از اهم برنامه‌های زندگی‌شان باید برپایی این خیمه‌ها باشد.

وی با اشاره iبه روایتی از امام صادق (ع) گفت: گردهمایی شیعیان، جلسات آنان و بوی آنها مورد علاقه و محبت حضرات معصومین (ع) است.

این کارشناس مسایل مذهبی اظهار کرد: بنا بر نقل معصومین (ع) حرف‌های اهل بیت (ع) دل‌ها را زنده می‌کند و بر این اساس در دهه محرم باید دل‌های مردم نیز زنده شوند.

ابوالحسنی دهه محرم را iبهترین فرصت برای ارشاد مردم دانست و اظهار کرد: هرکسی که بر منبر معصومین (ع) می‌نشیند باید در جهت رساندن پیام آنان احساس مسوولیت کند و در این جلسات iبه بازگویی سخنان ایشان بپردازد.

وی اظهار کرد: امام باقر (ع) می‌فرمایند هر مجلسی که در عزای حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) برگزار می‌شود آن حضرت عزاداران خود را ملاحظه کرده و برای آنان دعا می‌کند.

وی گفت: از جمله وظایف برگزارکنندگان مجالس مدح و مرثیه اهل بیت (ع) این است که در این جلسات نباید iبه مردم دروغ گفته شود و بدانند که هر محلی که در آن دروغ وارد شود نورانیت آن از بین خواهد رفت.

این کارشناس مسایل مذهبی ادامه داد: این‌که بگوییم بعضی از حضرات معصومین (ع) در جلوی در مجالسی که برای آن بزرگواران برگزار می‌شود ایستاده و iبه حضار خوش‌آمد می‌گویند دروغ است و اگر کسی چنین چیزی را بیان کند در صورت این‌که روزه واجب باشد، روزه وی باطل خواهد شد.

ابوالحسنی با بیان این‌که «آنانی که در مجالس اهل بیت (ع) حضور پیدا می‌کنند دو گروه می باشند که یکی فرصت کرده و در این مجالس حاضر می‌شوند و گروه دیگر اشخاصی می باشند که برای حضور در این جلسات برای خود ایجاد فرصت می‌کنند و وقت خود را وقف حضور در این جلسات می‌کنند» گفت: کسانی که در صورت فرصت در این مجالس شرکت می‌کنند اشخاصی بی‌انصاف می باشند و کسانی که وقت خود را وقف حضور در این مجالس می‌کنند اشخاصی متدین‌اند.

وی گفت: نکته‌ی دیگری که ما باید در برپایی مجالس مدح و مرثیه اهل بیت (ع) مدنظر داشته باشیم این است که بسیاری نعمت نباید سبب شود که نعمت را از قیمت آن بیندازیم و این iبه معنای آن است که آن‌چنان iبه حضور مستمر و بعضا از روی عادت و بی‌میلی در این‌گونه مجالس شرکت نکنیم که نسبت iبه ارزش و جایگاه والای آنان بی‌توجهی کنیم.

این کارشناس مسایل مذهبی اظهار کرد: بعضی می‌گویند که در مجالس امام حسین (ع) اگر ریا هم بکنیم درست است؛ در حالی که چنین چیزی اشتباه است؛ زیرا ما عزاداری امام حسین (ع) را از جمله بالاترین عبادات می‌دانیم و چطور می‌شود در انجام یک عبادت ریا کرد و آن مقبول باشد؟ زیرا در قیامت iبه ریاکاران گفته می‌شود که اعمال خود را برای هرکه انجام داده‌اید از همان هم جزایش را بگیرید.

ابوالحسنی با بیان این‌که «مجالس امام حسین (ع) دارالشفاء است» ادامه داد: ما نباید گناهکاران را از دارو و درمان دور کنیم. ما بی‌حجابی و گناه گناهکاران را تایید نمی‌کنیم ولی باید بدانیم که iبه برکت این خیمه‌ها بسیاری از اشخاص از گناه و کار اشتباه خویش توبه کرده و iبه راه راست آمده‌اند.

وی اظهار کرد: هرکسی وارد مجلس امام حسین (ع) شد محترم است و باید بدانیم که خیمه‌های ابا عبدالله الحسین (ع) برای اصلاح مردم می باشند و ما باید اشخاصی که احساس می‌شود نیاز بیشتری برای حضور در این خیمه‌ها دارند را iبه حضور در آنها تشویق کنیم.

این کارشناس مسایل مذهبی گفت: از جمله وظایف متولیان برپایی خیمه‌های ابا عبدالله (ع) این است که iبه همه‌ی مردم iبه‌ویژه وعاظ و ذاکران امام حسین (ع) احترام بگذارند و این رفتار را iبه دیگران نیز بیاموزند.

ابوالحسنی اظهار کرد: بر اساس آن‌چه که در روایات دینی ما آمده است ما باید تشویق iبه گریه کردن در عزای امام حسین (ع) کنیم و نباید در مباحث دیگر افراط و تفریط کنیم.

وی گفت: برگزارکنندگان عزای ابا عبدالله الحسین (ع) مردم را iبه تحصیل رزق حلال امر کرده و آنان را ترغیب کنند تا این اموال خود را در عزای امام حسین (ع) مصرف کنند.

به گزارش تفسیری ایسنا، در ادامه‌ این مراسم حسن طاهری مدیرعامل خانه مداحان نیز iبه بیان سخنان کوتاهی پرداخت و گفت که این خانه در پی ایجاد فضایی سالم در عرصه‌ی مداحی اهل (ع) در کشور است.

بنابراین گزارش تفسیری در این مراسم، مراسم نمادینی با تقدیم شال‌های سیاه‌رنگ iبه حضار در این مراسم جهت سیاه‌پوشی در عزای ابا عبدالله الحسین (ع) برگزار شد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.